Aanvulling visbestand Rekord 800 (110l)

Plaats reactie

Onderwerp auteur
ThaJaX
0-200
0-200

Aanvulling visbestand Rekord 800 (110l)

Bericht door ThaJaX »

Hallo allemaal,

Ik zou graag mijn visbestand willen uitbreiden met wat "grotere" vissen van circa tussen 5-10 cm.

Mijn huidig bestand is:

9x kardinaaltetra's
koppel dwerggoerami's (volgens mij Colisa lalia)
5x marmer bijlzalm
5x corydoras panda
2x harnas meerval
4/5 garnalen witte en rode (al ben ik die al een tijdje kwijt)

ik zat te denken aan een harem Apistogramma Cacatuoides 'Double Red' omdat ik deze mooi vind en qua grootte ook uitkomen aan wat ik zat te denken.

Wat vinden jullie hiervan?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Aanvulling visbestand Rekord 800 (110l)

Bericht door Linda »

Hey Jack, apistogramma cacatuoides zijn prachtig.

Je moet je wel goed inlezen over deze soort omdat ze vrij territoriaal zijn (met name als ze kroost hebben) en veel ruimte nodig hebben met (ik geloof) twee schuilplaatsen per visje.
Je moet deze soort houden met 1 man en 2-3 vrouwen.
Eigenlijk is jouw bak van 80 cm lang net iets te klein voor deze soort...minstens 100 cm word aangeraden.

Heb even voor je op internet gesnuffeld: http://www.aquariumfans.nl/apistogramma ... n-top-vier
Het zijn wel lekker sterke visjes om te hebben. Misschien dat het nét gaat in jouw bak mits je genoeg schuiplekken hebt.

Het wordt alleen wel druk samen met de goeramies denk ik..Deze zijn vaak ook territoriaal. En dat goeramies in de bovenlagen en Apisto's in de middenlagen zouden zwemmen maakt ze niks uit..
Wat je vaak ziet is dat men een speciaal aquarium inricht voor deze vissen. Met enkel een schooltje van een andere soort erbij en misschien iets op de bodem.
Ik heb er ook over nagedacht om deze soort te gaan houden, maar omdat ik al in het bezit ben van een koppel diamantgoeramies en andere vissen heb ik hiervan afgezien. Misschien in de toekomst. Het zijn wel erg mooie visjes..

Misschien weet iemand anders nog een leuk alternatief?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik vind overigens Apisto's niet zo'n verstandig keuze in combinatie met garnalen. Zeker als het Crystal Reds (of Blacks) betreft, omdat deze aanzienlijk trager/moeilijker kweken. ;)

Onderwerp auteur
ThaJaX
0-200
0-200

Bericht door ThaJaX »

Hoi Linda en Fabian,

Bedankt voor jullie reactie.
Als je zegt dat het druk wordt omdat de "apisto's" en de goerami's territoriaal zijn, betekent dit dat ze gewoon veel bewegen en elkaar achtervolgen of dat ze ook daadwerkelijk gaan vechten? In het 1e geval vind ik dat niet erg, een beetje leven in de bak is leuk.

Als ik op internet kijk en navraag doe in de winkel waar ik deze wil kopen wordt er aangegeven dat een bak van min 80cm nodig is (nou wilt de winkel uiteraard graag verkopen :P ).
Met wat meer schuilplaatsen is het misschien het proberen waard, of misschien iemand andere suggesties?

Als schuilplaatsen moet je dan altijd van die halve kokosnoten gebruiken of kan je ook een rotspartij maken (of kant en klare kopen)?

Tot slot heb ik er inderdaad een aantal crystal reds ingedaan maar dat is toch al wel een paar maanden geleden dat ik deze gezien heb :? Worden deze opgegeten door de "apisto's"?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Territoriale vissen zullen hun gebied beschermen en jagen zo'n beetje alles wat daarin komt weg. Nu gaat het meestal wel goed, ik heb ook meerdere territoriale vissen in mijn bak zitten, maar alleen als je genoeg schuilplaatsen hebt en je bak voldoende groot is zodat vissen aan elkaar kunnen ontsnappen als dat nodig is. Mijn vissen jagen ook wel eens achter elkaar aan, mn mijn labeo, maar dat duurt maar kort omdat de andere vissen zich kunnen verstoppen of weg kunnen zwemmen.
Nu zijn vissen met kroost of een nest vaak erg beschermend. Cichlide soorten zoals de apisto's al helemaal, en die kunnen dan flink agressief zijn.
Nu heb ik zelf wel eens honing goerami's met kersenbuikjes gehad en dat ging op zich goed..
Maar kersenbuiken zijn maar met z'n tweeën, en de apisto's die jij wilt moeten in een harem. Misschien kun je dan beter een cichlide uitzoeken die in een koppel gehouden wordt.

Het zal vast wel kunnen in een 80 cm bak, maar dan kun je er verder niet veel meer bij zetten.

Cichlides lusten inderdaad wel een garnaaltje..dus als je aan je garnalen gehecht bent kan het sowieso niet..

Schuilplaatsen kun je zelf maken met bv hout of stenen. Hout is vaak grillig van vorm en kun je mooie holen mee creëren. Stenen kun je stapelen maar let wel op dat ze stevig liggen, je wilt niet dat je constructie in elkaar stort en per ongeluk je vissen plet.. :?

Onderwerp auteur
ThaJaX
0-200
0-200

Bericht door ThaJaX »

Ik heb de proef op de som genomen en een mannetje met 2 vrouwtjes gekocht en gelijk wat schuilplekken gecreëerd met stenen die er al in lagen.
Ik had crystal reds erin maar die heb ik al een eeuwigheid niet gezien dus ik ben bang dat die al eerder heen gegaan zijn :( , en de overige garnaaltjes zijn ook al wat groter.

Ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Nou ben benieuwd.
Hoop dat t goed gaat.

Laat maar weten! En foto's maken he! :D

Onderwerp auteur
ThaJaX
0-200
0-200

Bericht door ThaJaX »

De vissen zitten er nu drie weken in en gaat eigenlijk best goed, ze laten elkaar goed met rust. Af en toe wat opzij geduw bij voeden en als ze in dezelfde schuilplaats willen zijn maar dat hoor erbij lijkt me.

Vanmorgen is alleen mijn dwerggoerami (mannetje) doodgegaan, dit is volgens mij door het niet goed opbouwen van co2 gebruik (zie mijn ander topic)? Of kan dit toch icm de nieuwe vissen zijn.

Van het weekend ga ik nieuwe dwerggoerami's halen ander is het vrouwtje erg eenzaam. Kan ik beter alleen een mannetje halen of ook een vrouwtje extra erbij?