Hoe ververs jij ?

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Hoe ververs jij ?

Bericht door stylz »

Om een topic waarin dit aan de orde kwam niet verder te vervuilen even een apart topic gemaakt hoe ververs jij ?

Blijkt n.l. dat de ene het heel geleidelijk doet water 2 dagen op kamer temp laat komen en voorzichtig ververst, maar toch vissen verliest, terwijl ik gewoon de kraan open gooi bij wijze van spreken en nooit last heb.

Afijn hoe ververs ik nu:

ik trek elke week 1000 liter uit mn bak, via afsluiters naar het riool.
Staat hij op 50% dan ga ik vullen direct van af de mengkraan met een stuk slang, gardena broeskop er op (die uit de tuin ja :) ) ik regel de temp af op iets kouder tot een max van iets van 10 graden kouder dan het aquarium door warm water bij te mengen, warmer dan het aquarium probeer ik te voorkomen.
Eigenlijk is dat het ik heb hier nog nooit slachtoffers door gehad, in de winter wordt het water wel een kouder als de warm water ketel afslaat omdat ik te weinig afneem of iemand ergens anders in huis opeens warm water pakt.
dat kan best even duren voor ik het merk check ongeveer elke 15 min, maar nog nooit problemen gehad.

mijn vissen, kardinalen,corrydoras paleatus,panda,siamese algen eters,otto's,preacox en armano garnalen.

Hoor graag hoe andere verversen en waarom, wie weet komt er iets uit waar we wat aan hebben of b.v. vissen waarbij je op moet passen ik begrijp dat rijstvisjes heel gevoelig moeten zijn b.v. maar zijn er meer.
Andere vissen vinden een plons koud water juist fijn en gaan dan juist afzetten.

hoop te leren van ieders ervaringen :P wie weet kunnen we er een keer een lijstje van maken van gevoelige vissen bij waterwissel.

Kan ook zijn dat ik elke zaterdag 50% doe en een ander juist 30% elke maand doet en dan meer problemen krijgt of minder, voorlopig denk ik daar eerder aan want in mijn ogen is samenstelling voor de vissen erger als temp verschil hoewel ik niet verversen met water onder de 15 graden vers water wil propaganderen.

Dus graag hoe ververs je (methode) , met welke temp en hoe vaak ververs je, en hoe reageren je vissen en garnalen hier op.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

timothymeertens
800-1000
800-1000

Re: Hoe ververs jij ?

Bericht door timothymeertens »

ik ververs iedere maandag 100 liter(50%).afvoerleiding op uitlaat filter en een y stuk op de toevoerleiding naar de aquarium.20%heet water en 80%regenwater.ik kom dan uit op kh6 en gh 12 en temperatuur van 18 tot 20 graden max..dat y stuk staat in de garage dus vanaf daar nog 10 meter darm vooralleer het water de aquarium bereikt.het water komt dan in de aquarium gelijk het uit de filter zou komen(gebruik de filter als pomp).ik kan dit doen omdat ik 2 redelijke grote filters heb en dus genoeg bacies heb(met 1 filter zou ik dit dus nooit doen).alle leidingen zijn van gardena en worden enkel gebruikt voor het sproeien met zuiver kraanwater of zuiver regenwater .geen leiding appart voor aquarium gebruik.door de weekse waterwissel(reinigen bodem)gebruik ik ongeveer 40 liter en word gedaan met emmertje en dan weer gevuld met mengeling kraan en regenwater maar dan iets kouder 16 a 18 graden.tot nu toe gaat alles prima.tijdens de waterwissel kan ik op mijn gemak snoeien.lol
aquariumwater is 24 graden.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Ik deed het altijd op woensdag. Slang erin, even zuigen en het aqua voor 25tot 30% leeg laten lopen bij cichliden 40 tot 50%. Daarna de slag op de kraan en vullen maar met water dat net iets van het koude af is.
Eigenlijk nooit problemen gehad op de manier.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Ik ververs via mijn profilux 3 iedere dag om 19:00-19:10, 10 minuutjes dus. Ik haal op 29 graden 17 l/m is 170 liter per dag. Ik ververs hier een graadje warmer dan de bak is, die is 28 graden en ik ververs dus 29 graden.
Het water loopt linksachter in de hoek van de bak erin en moet rechts over de overloop naar de sump, op deze manier moet het verse water zowat de gehele bak door voor het afgevoert wordt. Het waterpeil stijgt en loopt via de pompkamer in de sump weg naar de riool.

Eens in de maand pak ik een hevel van 50mm die ik op mijn riool kan klikken, dan trek ik in 15 minuutjes nog eens 1400 liter ineens eruit en zet dan de auto ververser weer aan die de bak weer netjes vult.
Op deze manier kan ik de meeste groeiremmers uit het water houden en werk ik met een NO3 van max 25, dat is perfekt voor zwaarvervuilende dieren als roggen. Hiermee zit ik op een verversbeleid van gemiddeld 60%-70% in de week.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik ververs 1x per week 10 tot 15%, heel soms 20 als ik grote schoonmaak hou op de bodem. Ik doe dat met een slangetje waarmee ik gelijk de bodem schoonzuig.
Na het schoonmaken van de ramen e.d. vul ik weer aan met kraanwater. Dat maak ik een of twee graadjes kouder dan het aquariumwater en dat schep ik er dan weer in terug.
De vissen geven er niks om, sommigen zoeken het verse water tijdens op het scheppen en de meesten komen zodra ik met mijn handen de bak uit ben weer tevoorschijn.
De garnalen worden altijd wat actiever na de wissel, zal door het iets koelere water komen.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

stylz schreef:Om een topic waarin dit aan de orde kwam niet verder te vervuilen even een apart topic gemaakt hoe ververs jij ?

Blijkt n.l. dat de ene het heel geleidelijk doet water 2 dagen op kamer temp laat komen en voorzichtig ververst, maar toch vissen verliest, terwijl ik gewoon de kraan open gooi bij wijze van spreken en nooit last heb.

Afijn hoe ververs ik nu:

ik trek elke week 1000 liter uit mn bak, via afsluiters naar het riool.
Staat hij op 50% dan ga ik vullen direct van af de mengkraan met een stuk slang, gardena broeskop er op (die uit de tuin ja :) ) ik regel de temp af op iets kouder tot een max van iets van 10 graden kouder dan het aquarium door warm water bij te mengen, warmer dan het aquarium probeer ik te voorkomen.
Eigenlijk is dat het ik heb hier nog nooit slachtoffers door gehad, in de winter wordt het water wel een kouder als de warm water ketel afslaat omdat ik te weinig afneem of iemand ergens anders in huis opeens warm water pakt.
dat kan best even duren voor ik het merk check ongeveer elke 15 min, maar nog nooit problemen gehad.

mijn vissen, kardinalen,corrydoras paleatus,panda,siamese algen eters,otto's,preacox en armano garnalen.

Hoor graag hoe andere verversen en waarom, wie weet komt er iets uit waar we wat aan hebben of b.v. vissen waarbij je op moet passen ik begrijp dat rijstvisjes heel gevoelig moeten zijn b.v. maar zijn er meer.
Andere vissen vinden een plons koud water juist fijn en gaan dan juist afzetten.

hoop te leren van ieders ervaringen :P wie weet kunnen we er een keer een lijstje van maken van gevoelige vissen bij waterwissel.

Kan ook zijn dat ik elke zaterdag 50% doe en een ander juist 30% elke maand doet en dan meer problemen krijgt of minder, voorlopig denk ik daar eerder aan want in mijn ogen is samenstelling voor de vissen erger als temp verschil hoewel ik niet verversen met water onder de 15 graden vers water wil propaganderen.

Dus graag hoe ververs je (methode) , met welke temp en hoe vaak ververs je, en hoe reageren je vissen en garnalen hier op.
Als je ververst met water van 10 graden kouder...dus met 50% 5 graden kouder na het verversen...dan staat je verwarming lekker te branden om het weer op temp te krijgen. Lekkere stroom rekening...
Of begrijp ik het verkeerd?

Ik draai een pvc kraan open en binnen 10-15min is de bak 60-70% leeg (550-600L) en daarna vullen we nu nog met een 32mm slang met water wat al op temp is (28)

En dit 2x per week :D

timothymeertens
800-1000
800-1000

jij moet uw water toch ook opwarmen in de ketel en warm houden.dus voor de kosten moet je niet doen hoor.en 1000 liter warm houden vooralleer het de bak in gaat kost veel meer volgens mij.

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

Tuurlijk maar gas is 2/3 goedkoper dan stroom...

Ps mijn bak is goed geisoleerd...hij koelt 0,2 graden af in 1,5 uur :D

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik ververs niet met water wat 10 graden kouder is, het is met de hand gemeten iets kouder normaal, meestal zit dat binnen de 2 a 3 graden, ik neem 10 graden als uiterste grens ivm de visjes :)

Stroom is iets duurder dan gas hoewel dat dat alles meevalt, is ook weer hoe efficient is je ketel bij lage afnames enz.
Maar over het algemeen is het voor de kosten beter om in de buurt van je gewenste temp te blijven idd.
Hoe kom jij aan dat water van 28 graden ?

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

Thermostaat kraan :D

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Oh dacht dat die niet zo laag gingen ?
Ik heb daar des tijds wel naar gekeken maar niets kunnen vinden wat op die temp kon regelen :cry:

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Elke douchethermosstaatkraan kan gewoon tot onder de 15 graden water geven :)
Doe het werk al 25jaar in de installatie en het is wettelijk verplicht dat een thermosstaatkraan gewoon koud kan geven, zoniet is de thermosstaat verkalkt/kapot.

Water op temp. verversen is idd heel wat goedkoper dan het je thermosstaten laten doen.
Vb bij mijn roggen bak is mijn kw/u gezakt met 400 en het gas gestegen met 300 kuub dus simpel gerekend is verversen op temp veel goedkoper.

timothymeertens
800-1000
800-1000

ma stylz wat zeg je me nu.allang niet meer gaan shoppen haha.sorry moest het even kwijt.kon het niet laten haha.

Onderwerp auteur
stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ze gaat uiteraard wel lager maar dacht dat ze dan niet meer regelden :? :? :? :?

Goed topic van mij weer wat geleerd :)

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

Ik wil uiteindelijk een waterleiding aanleggen bij de bak en dan een vlotter systeem in de bioloog maken...maar dat zijn toekomst plannen :D