Ik ben sinds afgelopen maart bezig met mijn aquarium ( begonnen met 1 nu intussen 4 stuks haha).
Ik heb echter een probleem en als leek kan ik het niet oplossen. Sinds een week sterft er af en toe een vis, niet elke dag, maar toch al een drietal in deze korte tijd. De vissen worden eerst lusteloos en eten niet meer en na een tijdje gaan ze dood. Ik heb op dit moment twee vissen die ook dit gedrag vertonen, maar gelukkig nog niet dood zijn. Een van die twee vissen is al lusteloos/ niet eten sinds 20 juni. Ik had een paar dagen hiervoor een tweetal babies van de
Levretti sewilla gespot en was superblij, maar deze kleintjes heb ik niet meer gezien
Ik heb meerde keren mijn water getest, maar het resultaat bleef hetzelfde.
Ik heb in eerste instantie de waarden getest met een gewone strip:
No3 25 Mg/l
No3 0
Gh >10°D
Kh 10°- d
Ph 7,6
Ik heb op 21 juni het water ververst voor ongeveer 30 procent, ik doe dat wekelijks! Ik heb de ramen schoongemaakt en een andere zuurstofsteentje geplaatst. De waterverversing doe ik samen met aquasafe en easylife.
Ik heb heel hard proberen te bedenken wat er onlangs nog is veranderd. Ik heb op 16 juni de witte watten vervangen en een halve blauwe grove spons, want deze blauwe had ik nodig voor mijn mijn nieuwste bak en ik heb een tweetal weken terug nogal wat slakken van mijn filter gehaald die de doorstroom hinderden.
Ik heb in mijn andere bak een dode gup gehad, maar die was helemaal opgezwollen en de schubben stonden van deze gup naar buiten. Ik heb voor de zekerheid de netjes niet meer voor twee bakken gebruikt!
Ik heb drie dagen vanaf 21 juni esha 2000 gegeven ( misschien niet nodig, maar ik wist even geen andere oplossing), ik heb daarbij de koolfilter verwijderd. Ik heb geen enkele verbetering gezien door dit.
Op 23 juni maandag heb ik nitrivec erin gedaan en sinds maandag is in ieder geval geen vis bezweken. De temperatuur van de bak is constant 26 graden .
25 jun vandaag dus heb ik de uitgebreiden test gedaan met de Sera test koffer en daar had ik deze resultaten:
Nh4 : 0
Nh3 : 0,009
Ph: 7,5
No2: 0
No3: 25
Po4: 25
Fe: 0
Cu: 0
Gh: 8
Kh: 7
Ik begrijp ( als ik het goed begrepen hebt uiteraard haha) dat de no3 en de po4 aan de hoge kant zijn en dat het CO2 erg laag is.
Mijn bak is 80 x 30 x 45 en ik heb een easyflux 600
Mijn bezetting is momenteel 6 danio zebra's, 6 kegelvlekbarbeel en drie levretti's sewilla. Ik zal proberen een foto te plaatsen van de inrichting. Muv een zuurstofsteentje is er onlangs niks veranderd qua inrichting.
Mijn filter is opgebouwd uit siporax, blauwe grove filter, kool en witte watten!
Ik heb de kool er een paar dagen eruit gehad ivm de esha 2000!
Ik hoop dat iemand kan adviseren wat ik het beste kan doen!
In ieder geval al bedankt voor het lezen van heel het verhaal!
Groetjes Irene