Mijn 3e zomer van mijn vijver (ongeveer 2000 liter) gaat nu in en ik ben nog steeds heel blij. Er zitten 8 goudvissen, 1 zonnebaars en in een opwelling heb ik ook een - toen nog kleine - koi gekocht.
De goudvissen groeien prachtig en de koi is nu alweer 3 keer zo groot als de goudvissen. Mijn dochter wees mij erop dat de goudvissen aan obesitas begonnen lijden en ja toen zag ik het ook: Ze waren echt dik! Maar ja, de koi moet ook zijn portie krijgen. Ik voerde middelgrote koi-korrels.
Ik heb toen de strategie toegepast om alleen korrels te voeren als de koi zijn bek open deed, dan strooide ik een kleine hoeveelheid die hij in één keer naar binnen kon slokken en wat knoeit is voor de goudvissen. Nou na een paar weken was er zeker iets te merken: De koi werd steeds tammer, de goudvissen waren behoorlijk afgeslankt en super fel geworden. Toen kocht ik grote Hikari korrels die ik nu uit de hand voer aan de koi en dat is erg leuk. en als hij het ingeslikt heeft dan strooi ik een paar kleine korrels voor de goudvissen. Volgens mij werkt het wel goed, maar ja op lange werkdagen krijgen ze misschien wel te weinig, want ik vermoed dat de koi veel meer nodig heeft. Zeker als hij nog meer gaat groeien. Hij is nu ongeveer 25 cm lang.
Iemand nog goede ideeën?
En nog iets: de zonnebaars heeft honger en eet nu ook koi korrels, want hij heeft volgens mij elk levend wezen in de vijver opgegeten. Is dat ok als hij koi-korrels eet? Ik probeer ook kleine gedroogde beestjes (je weet wel, schilpaddenvoer), die vinden de andere vissen heel lekker, maar de zonnebaars spuugt ze uit. De zonnebaars is natuurlijk een echte carnivoor.
Tips welkom!
PS ik reageer pas dinsdag weer, want ik ga lekker genieten van de vrije dagen met vijver en aquaria en raak dan meestal geen computer aan...