Zelfbouw gezelschapsbak 1.55m x 0,70m x 0,65m
-
MarkSmetsers
Onderwerp auteur - 0-200

Re: Zelfbouw gezelschapsbak 1.55m x 0,70m x 0,65m
Wat bedoel je met PU lak? en waar zou ik deze kunnen bestellen? Ik heb nu gewoon een setje epoxy besteld bij MR. Boat. Daarin zaten 2 kannetjes epoxy, 1 kannetje harder en glasmatten van 25gr./m2 dacht ik. Het is heel dun (veel dunner dan de matten die ik voor bumpers gebruik bij polyesteren).
Ik heb de latjes op de bodem gelijmd en geschroefd. Daarna afgekit en al 1 laag epoxy erop zitten. Zal ik dit dan toch proberen los te snijden en er opnieuw epoxy overheen smeren of gaat dat niet meer lukken? Het aquarium heeft nu een vlakke onderplaat van 18mm multiplex en deze komt op een vlak bureau te staan. bureau word nu op 4 punten afgesteund door ladekasten maar omdat ik hem niet meer zal gebruiken als bureau kan ik er in het midden nog balken onder maken met daarin trekschoren (kruizen) in twee richtingen zodat dit nergens meer heen gaat. Wanneer ik een huisje heb gevonden voor mijn aquarium (waar ik en mijn vriendin dan ook net zo goed ook bij kunnen gaan wonen) ga ik een stalen of houten frame maker voor onder het aquarium.
Ik heb de latjes op de bodem gelijmd en geschroefd. Daarna afgekit en al 1 laag epoxy erop zitten. Zal ik dit dan toch proberen los te snijden en er opnieuw epoxy overheen smeren of gaat dat niet meer lukken? Het aquarium heeft nu een vlakke onderplaat van 18mm multiplex en deze komt op een vlak bureau te staan. bureau word nu op 4 punten afgesteund door ladekasten maar omdat ik hem niet meer zal gebruiken als bureau kan ik er in het midden nog balken onder maken met daarin trekschoren (kruizen) in twee richtingen zodat dit nergens meer heen gaat. Wanneer ik een huisje heb gevonden voor mijn aquarium (waar ik en mijn vriendin dan ook net zo goed ook bij kunnen gaan wonen) ga ik een stalen of houten frame maker voor onder het aquarium.
ja los schroeven is ook weer zo iets alles zit vermoedelijk al zo vast als Haarlem.
Ik hoop wel dat je alle randen hebt afgerond want anders krijg je het vlies er nooit goed op hoewel 25 gr wel erg licht is en je dus makkelijker de hoek om gaat.
Ik heb mijn bak met 2 lagen overlappend 160 gr doek gemaakt, het doek wat jij hebt is echt super licht, vraag me af of dat sterkte toevoegt, maar met jouw bakmaat in 18 mm multiplex is dat ook moet nodig.
ik heb ook 18 mm multiplex in de hoeken versterkt daar is het 36 mm dik en binnen en buiten 2 lagen doek, maar mijn water hoogte is 90 cm.
Ik heb epifanes PU lak gebruikt in de kleur zwart http://www.epifanes.nl/nl/informatie/faq/ weet de levarancier niet meer heb het online gekocht.
denk dat het wel een goed plan is om een huisje te zoeken waar niet alleen het aquarium in past maar waar jij en je vriendin ook bij passen
Ik hoop wel dat je alle randen hebt afgerond want anders krijg je het vlies er nooit goed op hoewel 25 gr wel erg licht is en je dus makkelijker de hoek om gaat.
Ik heb mijn bak met 2 lagen overlappend 160 gr doek gemaakt, het doek wat jij hebt is echt super licht, vraag me af of dat sterkte toevoegt, maar met jouw bakmaat in 18 mm multiplex is dat ook moet nodig.
ik heb ook 18 mm multiplex in de hoeken versterkt daar is het 36 mm dik en binnen en buiten 2 lagen doek, maar mijn water hoogte is 90 cm.
Ik heb epifanes PU lak gebruikt in de kleur zwart http://www.epifanes.nl/nl/informatie/faq/ weet de levarancier niet meer heb het online gekocht.
denk dat het wel een goed plan is om een huisje te zoeken waar niet alleen het aquarium in past maar waar jij en je vriendin ook bij passen
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
-
MarkSmetsers
Onderwerp auteur - 0-200

Ik heb nog een extra bestelling gedaan bij mr boat. Glasmat van 300gr. Extra. Dit ga ik alleen toepassen op de rechte vlakken en in de hoeken. Niet over de latten op de bodem. Daarna zal ik hem dicht smeren met de pu. Bedankt voor de tip!
300 gram is weer erg zwaar ik heb op de buitenkant op de rechte vlakken 220 gr gebruikt dat is al moeilijk vlak te krijgen in hoeken, met 220 gram houd een glasvezel structuur zichtbaar of je moet er 4 a 5 lagen epoxy opzetten.
Probeer maar te helpen, ik denk dat 300 gram in de hoeken lastig is, dus wordt afronden van alle hoeken nog belangrijker, ik heb daarom 2 x 160 gebruikt, is net of ik niets goed vind
hier zie je de buitenkant met 2 lagen epoxy en 220 grams doek
Hier staat hij in de PU lak

zorg voor veel wegwerp handschoenen,spatels,bakjes,kleding brillen enz want epoxy is zo plakkerig als wat
Oja en ook schoonmaak azijn das het enige waarmee je het een beetje weg krijgt als het drupt of zo.
Probeer maar te helpen, ik denk dat 300 gram in de hoeken lastig is, dus wordt afronden van alle hoeken nog belangrijker, ik heb daarom 2 x 160 gebruikt, is net of ik niets goed vind
hier zie je de buitenkant met 2 lagen epoxy en 220 grams doek

Hier staat hij in de PU lak

zorg voor veel wegwerp handschoenen,spatels,bakjes,kleding brillen enz want epoxy is zo plakkerig als wat
Oja en ook schoonmaak azijn das het enige waarmee je het een beetje weg krijgt als het drupt of zo.
-
MarkSmetsers
Onderwerp auteur - 0-200

Haha ik zie het gewoon als hulp niet dat je niks goed vind
maar met de aflaklaag van pu word het nog extra waterdicht of niet? Ik ben namelijk bang dat ik straks luchtbellen ga krijgen die ik zou wegschuren waardoor het niet waterdicht word.
Veel waterdichter dan epoxy is lastig te doen
je moet wel zorgen dat je het weefsel goed inpakt wants anders ga je door de glasdraden water opzuigen, zorg dus voor een goede sluitlaag.
De PU lak wordt ook op expoxy en polyesther boten toegepast, mijn aquarium staat onder een lichtkoepel van daar dat ik er PU op heb gedaan.
In de zomer staat er echt veel zon op de bak, maar ook zonder dat je het voor de UV doet geeft PU een mooie sluitlaag en je hebt gelijk kleur, dat gaat ook wel in epoxy met pimeneten maar ik vind die wel minder mooi/gemakkelijk dekken.
De PU lak wordt ook op expoxy en polyesther boten toegepast, mijn aquarium staat onder een lichtkoepel van daar dat ik er PU op heb gedaan.
In de zomer staat er echt veel zon op de bak, maar ook zonder dat je het voor de UV doet geeft PU een mooie sluitlaag en je hebt gelijk kleur, dat gaat ook wel in epoxy met pimeneten maar ik vind die wel minder mooi/gemakkelijk dekken.
-
MarkSmetsers
Onderwerp auteur - 0-200

Zo lang weekendje dus veel klussen. Helaas dat ging niet door maar toch wel 1 dag door kunnen werken. De bak heb ik 2 lagen in de epoxy gezet. De achterwand met bodem en zijpanelen gekit zodat ik daar kon proberen hoe het werkt met de glasmatten. Dat viel inderdaad wel wat tegen met de strips op de bodem. Maar achterkant ziet er vrij goed uit na het drogen. Ook de achterwand ligt klaar om afgebrand te worden en daarna ingesmeerd te worden met tegellijm. Tegellijm en verf heb ik al klaar staan dus dat gaan we ondertussen doen wanneer de epoxy in de bak moet drogen. Hierbij weer een paar plaatjes:
De achterwand met glasmatten en epoxy:
De rechterhoek van achterwand:
De rechter hoek:
Achter deze hoek komt de verwarming en/of schuilplaatsen voor de visjes. Aan de andere kant komt geen hoek maar zoals eerder vermeld een HMF. Hiervoor moet ik de spullen nog halen, maar dat heeft nog geen haast. Dat kit ik er pas in wanneer de bak zeker waterdicht is en de achterwand erin gekit is.
De achterwand met glasmatten en epoxy:
De rechterhoek van achterwand:
De rechter hoek:
Achter deze hoek komt de verwarming en/of schuilplaatsen voor de visjes. Aan de andere kant komt geen hoek maar zoals eerder vermeld een HMF. Hiervoor moet ik de spullen nog halen, maar dat heeft nog geen haast. Dat kit ik er pas in wanneer de bak zeker waterdicht is en de achterwand erin gekit is.
lekker bezig geweest
hoe ga je die visjes er ooit weer uit krijgen ik neem aan dat de bak ooit weer eens leeg moet ? althans al mijn bakken zijn ooit weer leeg gegaan, ook de huidige gaat ooit weer leeg
Nadeel van veel wanden is dat er dan vis achter gaat zitten die je er niet meer uit krijgt of heb je daar rekening mee gehouden ?
Je maakt goede vorderingen, ja en nu is het inhouden tot alles af is en er water in kan, vind dat altijd het lastigst om niet te snel te willen op het laatst.
hoe ga je die visjes er ooit weer uit krijgen ik neem aan dat de bak ooit weer eens leeg moet ? althans al mijn bakken zijn ooit weer leeg gegaan, ook de huidige gaat ooit weer leeg
Nadeel van veel wanden is dat er dan vis achter gaat zitten die je er niet meer uit krijgt of heb je daar rekening mee gehouden ?
Je maakt goede vorderingen, ja en nu is het inhouden tot alles af is en er water in kan, vind dat altijd het lastigst om niet te snel te willen op het laatst.
-
MarkSmetsers
Onderwerp auteur - 0-200

Deze hoek is 20x20cm dus daar kan ik met een klein schepnetje wel in. Alleen als de pleco's het er erg leuk gaan vinden dan denk ik dat het lastig word met een klein schepnetje. Misschien is het wel handig om helemaal op de bodem met pvc en pur een tunnel te maken die onder een terras door naar voren komt met een uitgang. Als de bak dan leeg moet kan ik eerst het terras verwijderen en dan de pvc hol zodat ik zeker weet dat ze er allemaal uit zijn. Maar misschien gebruik ik de hoek alleen voor verwarming. En maak ik alleen schuilplaatsen met leistenen en tussen/onder terrassen.
Altijd goed om nu alvast in problemen te denken nu kan je nog oplossingen verzinnen 
-
MarkSmetsers
Onderwerp auteur - 0-200

Wat zouden jullie eigenlijk doen met de schuilplaatsen? De schuilplaatsen zo maken dat je er wel zelf in kunt kijken met leistenen en planten/hout? Of toch ook wat grotten zoals ik misschien onder mijn terrassen wil maken en ook misschien in de rechter hoek? Ik heb dan natuurlijk wel de kans dat ze het er zo leuk vinden dat ik mijn vissen niet zo vaak meer zie of zal dat wel meevallen? Ik zou het namelijk jammer vinden als ik ze niet veel meer zie, maar als het voor sommige vissen beter is om diepere grotten te maken zal ik daar toch voor kiezen.
Ik zou nooit vaste grotten maken, je moet alles goed uit elkaar kunnen halen voor als de bak ooit leeg moet.
Je hoeft niet bang te zijn dat je je vissen niet meer ziet door te veel schuilplaatsen je ziet je vissen niet meer door te weinig schuilplaatsen.
tenzij je natuurlijk heel je bak leeg laat maar daar is voor jou niets aan en voor je vissen nog minder
Mijn bak staat helemaal vol met spiderwood en stenen waarover varen groeien en toch kruipt er niets weg, je moet wel wat oppassen met je vissen wat je krijgt makkelijk jong spul en dat kan een probleem worden want je krijgt ze er niet meer uit
Je hoeft niet bang te zijn dat je je vissen niet meer ziet door te veel schuilplaatsen je ziet je vissen niet meer door te weinig schuilplaatsen.
tenzij je natuurlijk heel je bak leeg laat maar daar is voor jou niets aan en voor je vissen nog minder
Mijn bak staat helemaal vol met spiderwood en stenen waarover varen groeien en toch kruipt er niets weg, je moet wel wat oppassen met je vissen wat je krijgt makkelijk jong spul en dat kan een probleem worden want je krijgt ze er niet meer uit
-
MarkSmetsers
Onderwerp auteur - 0-200

Dan maak ik gewoon wat grotten met halfronde pvc pijpjes en purschuim. Dan leg ik er 1 voor de opening van de rechterhoek onder een terras en nog 1 of 2 extra onder terrassen. Wanneer ik teveel jong krijg of een keer wat anders wil kan ik ze er gewoon weer uitpakken. Andere schuilplekjes creëer ik d.m.v. hout, plantjes en losse (lei)stenen. Ik weet dat mijn pleco's niet van fel licht houden en dat die toch wat ruimte nodig hebben i.p.v. een klein schuilplekje. Wanneer de schuilplaats in de hoek moet verdwijnen dan kan ik nog roostertjes voor de in/uitgang maken dat er wel water in/uit kan maar geen visjes. Bedankt weer voor de tips!
-
MarkSmetsers
Onderwerp auteur - 0-200

Weer even een kleine update van het aquarium. De binnenkant is nu voorzien van 2 lagen epoxy, daar overheen de dunne glasmatten en nog een laag epoxy. Ondertussen dat dit droogt heb ik de voor- en zijkanten alvast voorzien van plamuur in de schroefgaten en een laag grondverf. Daarna begonnen aan het middendeel van de achterwand. Deze heeft nu de eerste laag tegellijm.
Het aquarium in de grondverf:
Middendeel achterwand:
De eerste laag tegellijm:
Hoop dat ik komend weekend de achterwand kan schilderen als de lagen tegellijm goed gedroogd zijn. Dan krijg ik een idee hoe het gaat worden en of dit volgens verwachting is. Als het meteen naar mijn zin is kan ik de andere delen ook in de tegellijm gaan zetten maar dat zal waarschijnlijk het weekend er op worden. Pfff... wat een werk, had ik niet verwacht dat daar nog zoveel werk in ging zitten. Maar het blijft nog steeds leuk om te doen.
Het aquarium in de grondverf:
Middendeel achterwand:
De eerste laag tegellijm:
Hoop dat ik komend weekend de achterwand kan schilderen als de lagen tegellijm goed gedroogd zijn. Dan krijg ik een idee hoe het gaat worden en of dit volgens verwachting is. Als het meteen naar mijn zin is kan ik de andere delen ook in de tegellijm gaan zetten maar dat zal waarschijnlijk het weekend er op worden. Pfff... wat een werk, had ik niet verwacht dat daar nog zoveel werk in ging zitten. Maar het blijft nog steeds leuk om te doen.
-
timothymeertens
- 800-1000

goed bezig
als je de achterwand erin lijmt zijt er dan zeeeer zeker van dat er geen water achter kan komen.ik heb dat volgens mij wel aan de hand en ga alles er terug uithalen en ga alles zwart verven met schoolbordverf of hoe het ook heet.
als je de achterwand erin lijmt zijt er dan zeeeer zeker van dat er geen water achter kan komen.ik heb dat volgens mij wel aan de hand en ga alles er terug uithalen en ga alles zwart verven met schoolbordverf of hoe het ook heet.