Ik ben nog niet zo heel lang lid bij dit forum maar ik heb nu ongeveer sinds een jaar een aquarium. Ik ben begonnen met een Juwel bakje van 60cm voor mijn 2 schildpadjes waarvan ik wist dat deze binnen een jaar te klein zou zijn. Daarom via MP een Juwel bak van 80cm voor de padjes, maar ik kreeg er wat visjes bij. Toen heb ik besloten om de bak van 80 maar even te gebruiken voor de visjes en de padjes nog even in hun eigen bakje te houden. Nu een jaar verder is mijn bak van 80 een leuk gezelschapsbak geworden en zit ik meer bij mijn visjes dan bij mijn 2 padjes. Ik heb besloten om een nieuw aquarium te bouwen voor mijn visjes zodat de padjes naar de bak van 80 kunnen totdat ze de vijver in mogen.
Mijn nieuwe bak zal een totale lengte krijgen van 1,55m met een breedte van 0,70m en een hoogte van 0,65m excl. deksel met verlichting. Aan beide zijkanten van de bak komen twee afgesloten zijvakken waar ik leidingwerk e.d. in kwijt kan zodat dat netjes weggewerkt is. Hierdoor houd ik binnen in de vak nog 1,30m over voor de visjes.
Het aquarium ga ik maken met 18mm watervast verlijmd multiplex met enkele lagen epoxy erin en versteviging d.m.v. glasweefselmatten. Ook wel ik twee verhogingen (terrassen) maken van purschuim, tegellijm, verf en epoxy, 1 die 5cm hoger is dan de zandbodem en 1 die 10cm hoger is dan de zandbodem. Voorin het aquarium komt het glas en de achterkant en beide zijkanten worden afgewerkt met een 3D wand die ik ook zelf zal maken van tempex platen, tegellijm, verf en epoxy. Beide hoeken achterin het aquarium worden schuingezet (achterwand) zodat ik daarachter de filterbuizen en verwarming kwijt kan.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk verwoord is. Hieronder een paar afbeeldingen die ik met sketchup getekend heb zoals ik het van plan ben om te maken.
Alle tips/reacties maar ook kritiek is van harte welkom. Hierdoor word het aquarium alleen maar mooier en natuurlijk beter voor de bewoners.
Houtwerk bak:
Houtwerk deksel:
Houtwerk compleet:
Aquarium open:
Achterwand:
Aquarium compleet:
Ik ben geen timmerman dus ik ben al blij als mijn bak er straks op lijkt en er in iedergeval het water in blijft zitten. Ik weet nog niet hoelang ik er over ga doen, maar ik probeer alles op het gemakje te doen zodat het in een keer goed is. Dat gaat vast wel lukken totdat mijn geduld op is en nieuwe visje wil bijkopen