Blauwalg? En witte aanslag...

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200

Blauwalg? En witte aanslag...

Bericht door Tzatziki »

En de problemen gaan door, naast de witte stip. Ik zie steeds meer rare dingen verschijnen. Graag jullie mening over beelden: Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vegamobiel
0-200
0-200

Re: Blauwalg? En witte aanslag...

Bericht door Vegamobiel »

Ik vermoed dat de witte aanslag een slijmzwam is.
Dit is niet schadelijk, en het geen wat je eigenlijk ziet zijn de vruchtlichamen van de zwam.
Om van de als af te geraken is er voor te zorgen dat de voedsel verhoudingen in orde zijn. Maar daar zijn andere leden beter in dan ik.
Je kan natuurlijk de bak afplakken met karton en alles een week in het donker zetten.

JB Malawi

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik zou in eerste instantie de bodem gewoon goed stofzuigen, wel met water wat je afzuigt gelijk uit de bak, niet zo'n stofzuigertje met een zak bedoel ik.

Meestal gaat dit vanzelf wel over, wees spaarzaam met voeren, van een paar dagen niet voeren gaan echt je visjes niet van dood.
Afplakken raad ik eigenlijk nooit aan, want daar krijgt je bak een enorme opdonder van, het help wel hoor daar niet van :P

Groeien je planten goed ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200

Bericht door Tzatziki »

De plantengroei was de eerste paar weken enorm, maar is nu gestagneerd. Ik denk zelf dat het komt omdat ze nu minder licht krijgen ivm de drijfplanten. Die heb ik nu met een vislijntje langs de achterwand, zodat er voor meer licht komt.

De witte aanslag heb ik al eerder weggehaald, maar het komt dus weer terug.

Vandaag voeg ik de 3e dosis exit toe, daarna in principe verversen en dan dus ook het bodemmateriaal meenemen. Maar vraag me af of ik niet een paar dagen langer exit moet toevoegen, aangezien de witte stip nog steeds duidelijk aanwezig is.

Afplakken is idd erg drastisch, maar helpt het bijvoorbeeld ook om een aantal dagen de verlichting uit te laten?

Kan ik trouwens gewoon easycarbo blijven gebruiken tijdens exit-behandeling?

Een paar dagen niet voeren, is dat ook verstandig bij nog niet volgroeide ringbandsnoekjes?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Tzatziki schreef:De plantengroei was de eerste paar weken enorm, maar is nu gestagneerd. Ik denk zelf dat het komt omdat ze nu minder licht krijgen ivm de drijfplanten. Die heb ik nu met een vislijntje langs de achterwand, zodat er voor meer licht komt.

De witte aanslag heb ik al eerder weggehaald, maar het komt dus weer terug.

Vandaag voeg ik de 3e dosis exit toe, daarna in principe verversen en dan dus ook het bodemmateriaal meenemen. Maar vraag me af of ik niet een paar dagen langer exit moet toevoegen, aangezien de witte stip nog steeds duidelijk aanwezig is.

Afplakken is idd erg drastisch, maar helpt het bijvoorbeeld ook om een aantal dagen de verlichting uit te laten?

Kan ik trouwens gewoon easycarbo blijven gebruiken tijdens exit-behandeling?

Een paar dagen niet voeren, is dat ook verstandig bij nog niet volgroeide ringbandsnoekjes?
nee met jong vis moet je niet gaan vasten dat is vragen om ellende.

Ik heb geen vervelende ervaringen met exit ene easy carbo samen, planten kunnen vrij donker staan maar op een bepaald moment laten ze het wel afweten ja, alleen licht uit werkt niet bij een black out moet het echt totaal donker zijn anders werkt het niet.
Klopt dat het terug komt als de omstandigheden niet echt veranderen is het moeilijk een evenwicht te verbreken.

Het is nu makkelijk om te gaan roepen EI en CO2 maar, aangezien je zelf al aangeeft dat het licht weinig is hoeft CO2 vermoedelijk niet, kan altijd wel maar in laag verlichte bakken hoeft het niet.
Wat sporen elementen toevoeg kan altijd, maar ook daar moet je je prettig bij voelen.

Hier heb je een redelijk goede calculator voor wat je toe moet dienen http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index maar kijk eens rustig als je er wat in ziet helepn we je wel weer verder, anders tik ik voor ..... een heel blad vol :P

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200

Bericht door Tzatziki »

Ik heb het EI-verhaal doorgenomen, en het likkt mij vrij duidelijk allemaal. Maar... Financieel nu niet haalbaar :roll:

Ik lees op die pagina ook niets over het toevoegen van CO2. Is het een 'verplichte' combinatie? Want een co2 installatie zal ook wel in de papieren lopen...

Op dit moment ga ik dus verder zonder extra toevoegingen, muv de easycarbo en profito.

Vraag ik me nog af: de drijfplanten zoveel mogelijk laten zweven, zodat de hele bak bij vlagen verduisterd wordt, of laten zoals ik ze nu langs de achterwand vastgezet heb, dat de planten voor voldoende (overdadig) licht krijgen

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

EI financieel niet haalbaar ? dat kost vrijwel niets.

Hier een stukje over EI ook zonder CO2 http://www.barrreport.com/showthread.ph ... ige-uitleg, CO2 is alleen maar noodzakelijk als je met T5's er meer dan 0.5 watt per liter op hebt staan, dus redelijk fel verlichte aquaria, dan moet CO2 anders kom je hopeloos in de algen problemen.

Zit je laag dan kan je goed zonder CO2 ja reken maar 300 euro ongeveer voor een CO2 systeem, 2e hands vaak goedkoper overigens.

voor een 100 liter bakje gebruik je 30 mg/l nitraat en 1 m/l fosfaat iets van 30 mg/l kalium en 30 mg/l magnesium

kosten voor nitraat 3 euro 20 voor 260 gram daar doe je met een 100 liter aquaria is 300 mg per week dus iets van 100 weken mee, je moet de echte waardes ff na rekenen doe dit ff uit mn hoofd.
kalium 3.20 per 260 gram magnesium 3.20 per 260 gram fosfaat 2.15 per 110 gram sporen elemeneten kan je ook zelf mengen kosten 4.25 voor 60 gram maar daar verbruik je vrijwel niets van.

Je maakt zelf je eigen stock oplossingen dat scheelt heel veel met premixen kopen, gebruik denk dat je nog geen euro per maand hebt.

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200

Bericht door Tzatziki »

Kijk, dat scheelt nogal met het kant-en-klare spul. Dan zit je op een 30 euro p/m werd me voorberekend op die site.
Ik ga de de watt p/l naberekenen, heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat voor verlichting erbij zit.

Is easycarbo een volwaardige vervanger van Co2?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Met zelf poeder afwegen en stockoplossingen maken kan je enorm veel geld besparen ten opzichte van de premixen die je bij hun of in de winkel koopt.
Stock oplossingen maken lijkt moeilijker dan het is en daarom verkopen zaken als nirto enzo, mensen durven gewoon vaak niet zelf te mengen.

Je hebt een vrij naukeurige keuken weegschaal nodig dat is voldoende, ik heb wat PET flessen waar ik de oplossing in bewaar, je kan daar ook flessen kopen, maar gewone flessen werkt ook.
Weeg je een keer een gram te veel af ook geen probleem, zo nauwkeurig komt het niet.

Trouwens aquacarbo is per 5 liter of 2.5 liter ook zeer voordelig :mrgreen: ik gebruik zelf de 5 liter variant.

Je kan ook je oude easy carbo flessen gebruiken wat overigens geen volwaardige vervanger is voor CO2.
De 2 vullen elkaar wel aan.

Vegamobiel
0-200
0-200

Bericht door Vegamobiel »

Terug gevonden:

Een opmerkelijke vorm van leven in aquaria

De afdeling Onderzoek van JBL heeft een aantal zeldzame foto's en vragen ontvangen die alle aquarianen interesseren: Omdat schimmels ziektes veroorzaken, zijn aquarianen er alles behalve enthousiast over. Er zijn echter zeldzame soorten "paddestoelen" die volkomen onschuldig zijn en onder heel bijzondere omstandigheden leven: slijmzwammen (Eumycetozoa).
Slijmzwammen hebben kenmerken van zowel paddestoelen als dieren. Ondanks hun naam behoren ze echter niet tot de paddestoelen maar vormen een eigen ontwikkelingslijn in de evolutie. Wat alle slijmzwammen gemeen hebben is dat ze zich op amoeboïde wijze voortbewegen (als plasmodium, een grote cel met duizenden celkernen). De kruipende massa doet dit zelfs zeer snel en het plasmodium verandert in vruchtlichaampjes waarin de sporen ontstaan. In aquaria voeden ze zich met micro-organismen uit afval, waarbij ze de voedseldeeltjes omhullen en vervolgens in zich opnemen (fagocytose).
Van de ongeveer 1200 erkende soorten kunnen slechts enkele permanent aquatisch, d.w.z. onder water, leven. Een van deze groepen is de orde Didymium waarvan enkele soorten in aquaria voorkomen. Didymium soorten komen onder andere voor op hortensia's in tuinen; ze komen dus niet uitsluitend onder water voor.
In aquaria leven ze meestal in de bodemgrond, zodat de aquariaan zich meestal niet bewust is van hun bestaan. Soms komen ze uit de grond en kruipen ze als een wit, samenhangend netwerk over stenen, wortels en waterplanten. Ze doen dit met een snelheid van enkele centimeters per uur en verschijnen daarbij op verschillende plaatsen en verdwijnen ook weer even snel. Een eventuele bestrijding met een geneesmiddel als bijvoorbeeld of een ander middel tegen schimmelziektes is onwerkzaam.
Voor planten en vissen zijn ze onschadelijk en ze zijn volkomen ongevaarlijk. Als u ze desondanks uit uw aquarium wilt verwijderen, heeft u geen andere keus dan het gehele aquarium te ontsmetten met JBL Desinfekt waarbij alle decoratieve voorwerpen vernieuwd of zorgvuldig ontsmet moeten worden, omdat slijmzwammen zeer snel groeien en zich uit minuscule deeltjes opnieuw kunnen regenereren.

Afbeelding

http://www.jbl.de/nl/aquaristiek-zoetwa ... in-aquaria

JB Malawi :chat:

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200

Bericht door Tzatziki »

Bedankt, interresant artikel! niets aan doen dus, gaat vanzelf weer weg (of niet :roll: ) hoop dat het snel weggaat' want vind het foeilelijk

algjeofzo
0-200
0-200

Bericht door algjeofzo »

Ik zie nogal veel witte 'aanslag'. Heeft niets met blauwe alg te maken. Ik denk zelfs dat dit niets met welke alg dan ook te maken heeft. Eens proberen met Fungicell van HS aqua (kleine verpakking = 150 ml.). De normale dosering hiervoor is 10 ml. voor 100 liter te behandelen water. De kans is groot dat het wit als bij toverslag verdwenen is. Ik ben er dan ook vrij zeker van dat dit wit gewoon schimmel is. En dat Fungicell product vernietigd schimmels. Meteen. Na toediening zal Uw water wel een tijdlang groenachtig verkleuren. Tijdens de behandeling eventuele harsen of filterkool uit het filter verwijderen. Wel nadien een kwart van het water verversen.

Onderwerp auteur
Tzatziki
0-200
0-200

Bericht door Tzatziki »

Ik heb even gegoogled op dit product, maar zie in de omschrijving staan dat het voor behandeling van vissen is, lijkt mij niet goed voor mijn probleem?

Kan me trouwens ook helemaal vinden in het verhaal van @Vegamobiel, dus ga er verder niets aan doen, behalve dan zo nu en dan afhevelen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Dat is ook mijn idee Tzatziki, over het algemeen zijn de schimmels die je soms kort in verse aquaria ziet op duiken ook niet in staat zich te handhaven.

Ik zou rustig afwachten, meestal is het gewoon een onderdeel van de opstart.