Paradijsvissen. Zijn dit mannen of vrouwen?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
hoekzemaar
0-200
0-200

Paradijsvissen. Zijn dit mannen of vrouwen?

Bericht door hoekzemaar »

Wij hebben in onze Cayman 110 bak een paar weken geleden twee groepjes van 4 jonge paradijsvissen gedaan. Het gaat om een groepje blauwe en een groepje rode. Het doel was om zo in beide groepen een koppel te laten ontstaan en dan waarschijnlijk een of beide koppels te houden. Allemaal afhankelijk van hoe het zou gaan. We wilde het zo doen omdat het moeilijk is op jonge leeftijd onderscheid te maken tussen man en vrouw. Uiteraard gaan we zsm naar een kloppende hoeveelheid.

De afgelopen week beginnen ze ontzettend veel ruzie te maken. Een blauwe variant is overduidelijk een man maar de rest zijn we niet zeker van. De rode ontwikkelen helemaal geen lange vinnen. Ik weet echt niet meer hoe ik onderscheid moet maken en ik heb een serie foto's gemaakt. Wellicht kan iemand hier een gok doen of we er ook vrouwen bij hebben zitten? Wat me ook opvalt is dat de rode er nog niet erg geweldig uitzien. Ze zaten al een lange tijd in de bak bij de intratuin en werden tegen een sterke aanbieding weg gedaan. Toen we ze kochten zagen ze er zeer mager en versleten uit maar ze knappen niet zo snel op als ik had gehoopt.

Verder misschien dat het gedrag nog wat kan zeggen? Vechten vrouwen onderling ook of alleen mannen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Paradijsvissen. Zijn dit mannen of vrouwen?

Bericht door Linda »

Dag Hoekzemaar..

Geslachtsonderscheid bij jonge vissen is vaak erg moeilijk. Weet je toevallig hoe oud ze nu zijn?
Zijn ze ondertussen alweer wat veranderd qua uiterlijk?
De onderste is wel duidelijk een man inderdaad! Mooi hoor!

Paradijsvissen staan erom bekend dat ze redelijk agressief zijn (al zeggen ze dat ook over diamantgoeramies en ik heb daar echt NUL problemen mee..)
Ik heb ervaringen met andere labirinthvissen dat ook de vrouwen onderling agressief kunnen zijn.

Ik heb ooit ergens gelezen dat deze vissen minder agressief zijn wanneer ze kouder gehouden worden maar dat zou ik even moeten opzoeken voor je..

Ik heb verder helaas slechte ervaringen met vissen van de Intratuin...Personeel heeft vaak weinig ervaring en heb vaak zieke vissen gekocht wat ik op dat moment niet wist..Ik weet dat dat niet je huidige probleem is maar ik wilde je toch even waarschuwen..

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Heb al iets gevonden:

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ow_all=yes
Macropodus opercularis is de bekendste onder de Paradijsvissen in de hobby. Als liefhebbers praten over de Paradijsvis wordt er meestal op deze soort gedoeld. Het is een kleurrijke bewoner met lange vinnen. Selectieve kweek heeft onder meer een blauwe kweekvorm opgeleverd. De wildkleur-dieren zijn overwegend rood gekleurd met op het lichaam verticale strepen. Deze soort wordt 8 tot 10cm groot. De mannen hebben langere spits toelopende vinnen en hebben vaak een slanker lichaam dan de vrouwen. In wat koelere aquaria zijn zij verdraagzamer tegenover elkaar en medebewoners.[/quote]

En hier: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/kw ... dijsvissen
Ideaal voor deze soort is een onverwarmd huiskameraquarium (in feite is een onverwarmde kamer al goed genoeg). In de winter aan de koele kant, terwijl de temperatuur in de zomer, bij warm weer hoog kan oplopen.

Op deze manier wordt het dier niet kunstmatig het hele jaar door in paringsstemming gehouden. Door de lagere temperaturen zijn de vissen ook niet overmatig druk of agressief.
De laatste site is erg informatief. Hoop dat je er alvast wat mee kan!

Onderwerp auteur
hoekzemaar
0-200
0-200

Inmiddels zijn alle rode paradijsvisjes weg. Ik hen nog een blauwe man en twee vrouwen. Ook is heeft er een paartje gevormd en zijn er een paar honderd kleintjes in een kweekbak gezet die ze in de gezelschapsbak gemaakt hadden.

De vissen zijn onderling idd erg aggessief. Ook de vrouwtjes tegen elkaar. En ze worden gehouden in een onverwarmde bak.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hé Hoekzemaar.
Fijn om te horen dat er zich ondertussen al een koppel heeft gevormt. Is het tweede vrouwtje dan nog wel nodig? Omdat je zegt dat de dames ook agressief zijn tegen elkaar..

Leuk hè een bak vol baby's, wat ga je ermee doen?

Onderwerp auteur
hoekzemaar
0-200
0-200

Ze zijn pas een paar dagen dus even afwachten of dat goed gaat. Ik heb geen ervaring met infusie voedsel. Het tweede vrouwtje zou er inderdaad wel uit kunnen in de toekomst. Alleen is de bak bovenin zo leeg dus moet nog even verzinnen wat ik er bij kan doen in de bovenste waterlagen.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik kan je helaas ook niet helpen met infusie..Hopen dat 't goed gaat.
Als je ze koud houdt zou je er misschien een school Chinese danio's in kunnen doen. Deze kunnen ook in koud (kamertemp.) water..Maar je moet er wel van houden ze zijn vrij bewegelijk..Het zijn wel sterke visjes en leuk om te zien.
Appelslakken doen het koud ook goed. Ze leven dan zelfs langer dan wanneer ze warmer worden gehouden omdat ze minder snel groeien. En je hebt ze in allerlei kleuren.