Led verlichting gevonden!

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Led verlichting gevonden!

Bericht door loes1963 »

Hoi allemaal,

Ik ben al een poosje op zoek naar goede led verlichting voor mijn Aquarium van 1 meter.
Nu stuitte is op deze site,
http://www.aquariumcentrum.nl/aquariumb ... hting/blog

en wil eigenlijk de bovenste set lampen kopen in combinatie met de daglicht simulator.
Zijn er mensen die deze set hebben? En wat zijn jullie bevindingen? Graag hoor ik het!!
Mea culpa

ben85
200-400
200-400

Re: Led verlichting gevonden!

Bericht door ben85 »

Hoi loes...

Ik heb even gekeken op de site en vind het product zelf er niet echt mooi uitzien. Maar dat is mijn mening verder vind ik dat ze erg weinig informatie geven over welk type leds en de sterkte van de leds. Wat wel belangrijk is vooral als je wilt dat het toevoeging geeft aan je plantengroei etc. Ik zelf heb jmb leds en daar ben ik erg tevreden over is iets duurder denk ik voor een compleet pakket maar het is echt heel degelijk spul. En dat heb ik bij jou keuze van deze leds niet het idee dat het heel degelijk solide spul is..... ik ken het product verder niet maar dit is mijn mening wat ik er over heb...

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ben het met Ben eens, deze LEDs zien er niet echt vertrouwen wekkend uit, ik heb slechte ervaringen met laag vermogen LEDs en met LEDs van goedkope fabrikanten.

de LEDs die Ben noemt komen van epistar een goede fabrikant net als Cree en nog meer merken ( fabrikant LED niet van de lamp :mrgreen: )
RGB LEDs zijn voor een planten bak minder geschikt je maakt voor je planten alleen maar gebruik van de R en B rood en blauw met de G groen kunnen planten helemaal niets, maar kan wel pretig zijn voor je ogen.

Let wel op want wat jij fel verlicht vind vinden je planten donker en anders om.

leds verdien je terug door de lange levensduur en goede LEDs gaan ook probleemloos 10 jaar mee, ik heb ooit een RGB stripgehad als zonsop en ondergang werkte prima na wat aanloop problemen maar binnen een jaar gaf de helft van de LEDs geen licht meer en de rest een heel ander licht.

kijk een bij JBM http://www.jmbwebshop.nl/c-1681810/jmb- ... rlichting/
of azaaqua http://www.azaqua.nl/52-daytime-eco of hier b.v. http://www.buildmyled.com/freshwater-products/ voor een goede LED moet je nog net iets meer geld uit trekken.

Maar als je toch nieuw gaat verdien je het altijd terug t.o.v. een T5 of dat het de goedkope LEDs gaat lukken moet je maar afwachten, heb je al een bestaande T5 kap hou die dan gewoon en vervang af en toe je lampen tot je uiteindelijk toch iets nieuws koopt :P
De CRI die ze opgeven is redelijk maar ook niet meer dan dat, als je het uit gaat rekenen kom je vaak niet eens zo heel veel duurder uit met wat hogere kwaliteits leds.
Dus geen ervaring met de LEDs die jij aan het bekijken ben maar wel slechte ervaringen met low budget LEDs.

waar je ook erg in moet hebben is dat laag vermogen LEDs minder schittering in je water brengen dan hoog vermogen LEDs.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Dank jullie wel voor jullie reactie. Dus als ik het goed begrijp raden jullie deze leds af. Jammer ....ik dacht dat ik iets moois had gevonden. Ik wil zo graag led verlichting in mijn aquarium vind het veel mooier. En deze led is ook makkelijk te bevestigen. Ik heb naar ze gemaild voor meer informatie naar helaas nog geen antwoord van ze gekregen, maar nu ik jullie reacties lees denk ik dat ik maar van deze fabrikant afzie.
Ik zoek dus een led die goed en deugdelijk is en tevens ook nog makkelijk te bevestigen is op mijn kap. Of zijn er soms ook kant en klare kappen te koop met led ?
Ook vindt ik het erg mooi dat ik een zonsondergang en opkomst kan nabootsen en tevens maanlicht....is misschien ook wel fijn voor mijn maanvissen die leggen regelmatig eitjes naar worden vaak opgegeten in de nacht.
Dus ik ga de linken die jullie mij toegestuurd hebben maar eens bestuderen Het vervelende is dat ik er totaal geen verstand van heb en de sites ook vaak niet duidelijk. Bv. hoeveel strips led moet he plaatsen ? Sterkte ed ?
Ze kunnen in principe mij zo van alles aansmeren ...
Mea culpa

AquaHome

Bericht door AquaHome »

De JMB led is erg gemakkelijk te bevestigen aan elke lichtkap. Ook zijn er meerdere mogelijkheden om een zonsop en ondergang te simuleren zonder een al te hoge prijs, met bv de JMB led controller. Mocht je meer info willen vraag dan gerust.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Grof weg kan je een beetje rekenen met 0.2 tot 0.5 watt per liter aquarium inhoud waar je met 0.5 wat echt aan fel verlicht zit met CO2 er bij anders loopt het uit de hand.
ter vergelijking T5 zit tussen de 0.5 en 1 watt per liter.
Er zijn ook complete kappen met LED te koop die je los boven je bak kan hangen, open kap dus.

Het loont zeker de moeite om een zons op en ondergang controller te kopen, het maanlicht is ook mooi maar laat het niet te lang branden, een uurtje na dat de gewone lampen uit gaan is mooi zat.

Voor planten is blauw licht vrij intensief, ook al zien wij soms vrijwel niets en je planten hebben die rust nodig.

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Bedankt voor het meedenken. Ondertussen heb ik Bram een pb gestuurd Hopelijk kan hij mij verder helpen met mijn vragen. Ik hou jullie op de hoogte !
Mea culpa

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

ik zie dat iemand je deze link al doorspeelde http://www.azaqua.nl/52-daytime-eco

bekijk deze site eens, je hebt er de eco versie, de cluster en de cluster control versie.

ik heb de cluster control. ik kan alleen maar zeggen dat het mooi en degelijk materiaal is. de eco kost natuurlijk minder dan de cluster control versie.

neem anders eens contact op met aquaza, leg uit wat je wil en hij zal je zeker op de goede weg helpen want het aanbod van daytime is groot. hij heeft me een tijdje geleden ook goed geholpen met uitleg. hij drong nooit aan om te kopen. hij smeert je ook niets overbodigs aan, kortom : eerlijke uitleg. later ook correcte afhandeling van mijn bestelling. nadien heeft hij me zelfs gecontacteerd om te weten of ik tevreden was.

ik vind daytime een aanrader

hoedanook : als je led wilt : goedkoop is miskoop ! goede ledverlichting is nog altijd niet goedkoop, alhoewel (nu heb ik 180 wat verlichting die op 75 % brand tov vroeger 324 watt t5 (scheelt in electriciteit + geen warmteproblemen meer door die t5) ook mooier kleur in de bak dan met t5 (natuurlijker en de planten groeien als kool, algen niet meer)

grtz

domi®

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Dank je wel domi. Ik ga het allemaal meenemen in mijn beslissing.
Nu heb ik eigenlijk nog een vraag. Hoe kan ik de led bevestigen in mijn "oude bak "
Moet ik de balk slopen waar de transformator inzit ?en daar dan de led gaan bevestigen ?ik zou geen andere oplossing weten eigenlijk....
Mea culpa

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

led's van daylight kun je op zichzelf installeren, je hebt de oude balk niet nodig. eigenlijk zijn het mooi afgewerkte lichtbalken op zich. ze zijn gemaakt uit aluminium. indien je interesse hebt moet je eens contact opnemen met aquaza en zeggen wat voor bakje je hebt. hij zal je wel zeggen wat je nodig hebt.

grtz

domi®

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Hoi Iedereen,

Zojuist besloten om deze set bij Aquahome te bestellen.
:D

2 x JMB 90cm 27W, 8000K in verhouding 4wit/1rood
2 x JMB LED Controller
2 x beugelsset voor Juwel bak
Dit alles voor een redelijke prijs! :tums:
Alles in tweevoud omdat mijn vriend, waar ik mee lat, ook graag een led verlichting in zijn aquarium wilt.

Ik zal zeer zeker mijn bevindingen met jullie delen!Ik ben zeer benieuwd !!! :Cheer:
Bedankt voor jullie meedenken!
Mea culpa

ben85
200-400
200-400

Bericht door ben85 »

Goede keus denk ik loes. Ik ben benieuwd naar je review ;)

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

ben85 schreef:Goede keus denk ik loes. Ik ben benieuwd naar je review ;)
Als alles goed verloopt heb ik het donderdag of vrijdag binnen!!!
Ik hou jullie op de hoogte!
Mea culpa

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

goed te horen dat je er uit bent en goede keuze hoor :duim:

een LAT stel met LED verlichting moet niet gekker worden :P

Onderwerp auteur