Herstart van aquarium
Re: Herstart van aquarium
het is maar een flesje ?
Dat is n.l. wat vreemd want je kan lang niet alle sporenelemeneten mengen n.l. ?
Dat is n.l. wat vreemd want je kan lang niet alle sporenelemeneten mengen n.l. ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Ja, het is maar 1 flesje. Dan zit waarschijnlijk ook niet alles er in. Ik weet dat er geen koper in zit, ik heb niet gekeken wat er dan wel allemaal in zit. Ik weet alleen dat er wel ijzer in zit.
Maar waarom zou het niet kunnen hiermee? Profito is toch ook maar 1 flesje? Dat is toch voldoende voor de micro voedingsstoffen, je hoeft toch niet alles toe te voegen?
Maar waarom zou het niet kunnen hiermee? Profito is toch ook maar 1 flesje? Dat is toch voldoende voor de micro voedingsstoffen, je hoeft toch niet alles toe te voegen?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
stoffen als fosfaat en ijzer kan je niet mengen in een stock oplossing want dan reageren ze en worden onopneembaar voor je platen.
met andere woorden je voegt dan iets toe waar je planten niet mee kunnen.
Profito is ook zeker niet volledig, nitraat en fosfaat ontbreken hier aan, stoffen als magnesium en calcium moet je ook toevoegen als ze niet voldoende in je leidingwater zitten, platten hebben dat nodig.
Dus nee je hoeft niet alles toe te voegen zit er in je waterwissel voldoende calcium dan hoef je dat niet toe te voegen, maar magnesium wie weet weer wel.
nitraat en fosfaat moet voldoende aanwezig zijn, elk te kort geeft problemen, maakt niet uit welk te kort, net als bij je zelf als je plenty water hebt maar geen eten ga je nog steeds dood, een wat overdreven voorbeeld maar dat is wel een beetje wat er gebeurt, tuurlijk je kan best een tijd op alleen hamburgers en koffie leven maar je gaat dan wel dingen te kort komen.
Meestal voeg je in nederland voldoende calcium toe met je waterwissels van 50% per week, magnesium weet ik niet bij mij is dat te laag dus dat dien ik extra toe als Magnesiumsulfaat.
daar naast om de dag macro sporenelementen fosfaat en nitraat en de andere dag microsporen elementen.
Wat ik begrijp dien je nu alleen micro sporenelementen toe en die elke dag.
met andere woorden je voegt dan iets toe waar je planten niet mee kunnen.
Profito is ook zeker niet volledig, nitraat en fosfaat ontbreken hier aan, stoffen als magnesium en calcium moet je ook toevoegen als ze niet voldoende in je leidingwater zitten, platten hebben dat nodig.
Dus nee je hoeft niet alles toe te voegen zit er in je waterwissel voldoende calcium dan hoef je dat niet toe te voegen, maar magnesium wie weet weer wel.
nitraat en fosfaat moet voldoende aanwezig zijn, elk te kort geeft problemen, maakt niet uit welk te kort, net als bij je zelf als je plenty water hebt maar geen eten ga je nog steeds dood, een wat overdreven voorbeeld maar dat is wel een beetje wat er gebeurt, tuurlijk je kan best een tijd op alleen hamburgers en koffie leven maar je gaat dan wel dingen te kort komen.
Meestal voeg je in nederland voldoende calcium toe met je waterwissels van 50% per week, magnesium weet ik niet bij mij is dat te laag dus dat dien ik extra toe als Magnesiumsulfaat.
daar naast om de dag macro sporenelementen fosfaat en nitraat en de andere dag microsporen elementen.
Wat ik begrijp dien je nu alleen micro sporenelementen toe en die elke dag.
Ik dien dagelijks micro elementen toe, dat klopt. Maar verder dien ik 2x per week ook fosfaat en nitraat toe, en dagelijks carbo. Van het weekend wordt de carbo vervangen door "echte" Co2.
Het ging mij echt meer om de micro-elementen die in de voeding zitten, dat is volgens mij best comlpeet.
Het ging mij echt meer om de micro-elementen die in de voeding zitten, dat is volgens mij best comlpeet.
als je fosfaat en nitraat goed blijft met 2 x per week is dat prima, EI advies is 3 x per week en 3 x per week micro sporen elemeneten, die moet je ook niet tegelijk in je water gooien want dan reageren ze nog met elkaar.
Dus wil je dagelijks micro's toevoegen probeer dan b.v. in de ochtend micro's en in de avond macro's
CO2 is prima ik zou dan niet met carbo stoppen die 2 vullen elkaar aan en zijn geen vervangers voor elkaar.
In je micro elmenten zit normaal.
B (boor)
Cu (koper)
Fe (ijzer)
Mn (mangaan)
Mo (molybdeen)
Zn (zink)
Doe jij voor je garnalen zonder Cu en Fe dan zullen er voor je planten wel te korten ontstaan mogelijk, maar ja je moet iets
ik voeg overigens gewoon ijzer en koper mee toe en mijn Amano's hebben er op het ook niets van.
Van pro fito is de samenstelling niet vrij gegeven maar dit bevat zeker ijzer, je kan dan naar de dosering van de maker aanhouden, normaal wordt 2 x de dosering geadviseerd voor een planten bak. van profito is mij ook niets bekend van problemen met garnalen.
Helemaal zonder ijzer en koper gaat met planten niet.
Dus wil je dagelijks micro's toevoegen probeer dan b.v. in de ochtend micro's en in de avond macro's
CO2 is prima ik zou dan niet met carbo stoppen die 2 vullen elkaar aan en zijn geen vervangers voor elkaar.
In je micro elmenten zit normaal.
B (boor)
Cu (koper)
Fe (ijzer)
Mn (mangaan)
Mo (molybdeen)
Zn (zink)
Doe jij voor je garnalen zonder Cu en Fe dan zullen er voor je planten wel te korten ontstaan mogelijk, maar ja je moet iets
Van pro fito is de samenstelling niet vrij gegeven maar dit bevat zeker ijzer, je kan dan naar de dosering van de maker aanhouden, normaal wordt 2 x de dosering geadviseerd voor een planten bak. van profito is mij ook niets bekend van problemen met garnalen.
Helemaal zonder ijzer en koper gaat met planten niet.
Nee, er zit wel ijzer in. Alleen geen koper.
O, ik dacht dat Co2 en Carbo naast elkaar geen zin had. Ook prima, dan ga ik er gewoon mee verder.
Gelukkig voeg ik de nitro en de fosfo nooit gelijk toe met de microvoeding, ik wist niet dat het met elkaar reageert maar ik doe altijd de microvoeding en de carbo zodra het licht aan gaat en de macro voeding eind van de middag.
Stefan, sorry dat ik nu zo ineens heel erg inbreek in je topic!
O, ik dacht dat Co2 en Carbo naast elkaar geen zin had. Ook prima, dan ga ik er gewoon mee verder.
Gelukkig voeg ik de nitro en de fosfo nooit gelijk toe met de microvoeding, ik wist niet dat het met elkaar reageert maar ik doe altijd de microvoeding en de carbo zodra het licht aan gaat en de macro voeding eind van de middag.
is ook een beetje mijn schuld sorry

Maar zo blijven we wel scherp met elkaar
Het gaat er tenslotte om, dat we een goede balans vinden in onze bakkies.
Is het niet linksom..., dan maar rechtsom...
Ik vind het een meerwaarde dat we in een topic als deze , waarin iemand nog zoekende is, elkaar aanvullen qua informatie.
Dan kan Stefan in dit geval alle info laten bezinken en alles afwegen.
Hij heeft dan al een voorsprongetje
Ik vind het een meerwaarde dat we in een topic als deze , waarin iemand nog zoekende is, elkaar aanvullen qua informatie.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !
-
stefan99
Onderwerp auteur - 600-800

karinD schreef:Nee, er zit wel ijzer in. Alleen geen koper.
voor mij ook echt wel leerzaam, kan alleen niks toevoegen omdat ik er niet van weetstylz schreef:is ook een beetje mijn schuld sorry
Sorry hoeft echt niet!!
Sjakie schreef:Maar zo blijven we wel scherp met elkaar![]()
Helemaal mee eens, gaat over het onderwerp, is niet dat we het over guppen houden hebben en dat iemand komt en alles over een Discus komt vertellenIk vind het een meerwaarde dat we in een topic als deze , waarin iemand nog zoekende is, elkaar aanvullen qua informatie.
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^
De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.
-
stefan99

Nog even een vraagje zat net een artikel te lezen over levend voer, ik wil Artemia gaan voeren zit in 180ml flesje.
Maarrr las net dat je de eitjes moet laten uitkomen in een zoutoplossing.
Dus zijn de 180ml flesjes, flesjes met zout en jonge beestjes?
Of is het een flesje water als ik eerst alles moet laten uitkomen kies ik liever een vervanger als leven voer.
alvast bedankt
Greetzz Stefan
Maarrr las net dat je de eitjes moet laten uitkomen in een zoutoplossing.
Dus zijn de 180ml flesjes, flesjes met zout en jonge beestjes?
Of is het een flesje water als ik eerst alles moet laten uitkomen kies ik liever een vervanger als leven voer.
alvast bedankt
Greetzz Stefan
geen idee soms komen artemia met zout, meestal zonder overigens, dan is het een kwestie van uitlaten komen in een zoutoplossing.
Goed beluchten, eischalen van de artemia scheiden, anders gaan je vissen dood en voeren.
is best leuk om zelf te doen zeker als je gaat kweken, maar ik hou het liever makkelijk en koop diepvries voer tegenwoordig, is voor volwassen vissen ook beter.
Goed beluchten, eischalen van de artemia scheiden, anders gaan je vissen dood en voeren.
is best leuk om zelf te doen zeker als je gaat kweken, maar ik hou het liever makkelijk en koop diepvries voer tegenwoordig, is voor volwassen vissen ook beter.
-
stefan99

Dan hou ik het op droogvoer en diepvries!
Bedankt voor het antwoord
Bedankt voor het antwoord
In deze tijd ga ik om de paar weken naar de waterkant en schep ik watervlooien.
Kom daar ook vaak de eigenaar van mijn plaatselijke aquariumwinkel tegen.
Mijn visjes zijn er gek op !
Gelukkig nog nooit ziektes meegebracht en iedereen schept hier zijn vlooitjes.
Blijkt veilig te wezen, maar spoel deze toch voor de zekerheid voor het te water laten nog even af onder de kraan.
Hou het trouwens wel op dit ene watertje...,ga geen overbodige risico's nemen.
Maar goed, nu kan ik komende maanden weer op een goedkope manier levend voer diepvries en droog afwisselen
Kom daar ook vaak de eigenaar van mijn plaatselijke aquariumwinkel tegen.
Mijn visjes zijn er gek op !
Gelukkig nog nooit ziektes meegebracht en iedereen schept hier zijn vlooitjes.
Blijkt veilig te wezen, maar spoel deze toch voor de zekerheid voor het te water laten nog even af onder de kraan.
Hou het trouwens wel op dit ene watertje...,ga geen overbodige risico's nemen.
Maar goed, nu kan ik komende maanden weer op een goedkope manier levend voer diepvries en droog afwisselen
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !
-
stefan99

Zijn we weer >> lange tijd veder.
Na tegenslagen
Na gebruikersnaam en wachtwoord kwijt...
Heb ik een aquarium draaien
Zitten nu alleen maar garnaaltjes in.
Mijn aquarium met rasboras heeft zo'n 6maanden gedraaid totdat er een ziekte uitbrak gevolgd door een algenplaag. Aquarium is toen opslot gegaan. Paar maandjes geleden heb ik het aquarium weer opgezet en draait goed. (geen problemen tot nu toe)

Na tegenslagen
Na gebruikersnaam en wachtwoord kwijt...
Heb ik een aquarium draaien
Zitten nu alleen maar garnaaltjes in.
Mijn aquarium met rasboras heeft zo'n 6maanden gedraaid totdat er een ziekte uitbrak gevolgd door een algenplaag. Aquarium is toen opslot gegaan. Paar maandjes geleden heb ik het aquarium weer opgezet en draait goed. (geen problemen tot nu toe)
-
AquaMartin
- 400-600

Hoi Stefan,
Ziet er mooi uit vind ik, lekker veel planten!
Heb je nog verdere plannen met het aquarium nu het weer draait sinds een paar maanden? 
Ziet er mooi uit vind ik, lekker veel planten!