Ik vond deze slak samen met nog twee ienieminie slapjes in mijn bak! Wie zijn het en gaat dit voor problemen zorgen?
Is dit een gevalletje: waar er een is zijn er meer? Er zitten nog geen vissen in deze bak. Ik heb ze wel alvast eruit gehaald en nog geen familieleden gezien!!
Slakken zijn inderdaad nuttige beestjes zoals Fabian al beschrijft.
Ze komen vaak ongewenst met de plantjes mee, voor de één geen enkel probleem terwijl de ander het al gauw ziet als een plaag. Je zou dus even een afweging kunnen maken.
Heb jij geen problemen met slakken kun je ze lekker laten zitten en helpen zij jou om het aquarium schoon te maken.
Wil je geen slakken zou je (nu je nog geen andere bewoners hebt) een middel kunnen gebruiken om de slakken te doden. Probleem is wel dat de dode slakken op deze manier ook in je bak blijven en die de waterwaarden negatief kunnen beïnvloeden. Nu zal het met babyslakjes wel meevallen en is je bak nog aan het indraaien, dus je hebt gelukkig geen bewoners die daar last van zouden kunnen krijgen.
Ben zelf niet echt een fan van middeltjes om slakken te doden. Het is gewoon gif, en dode slakken in je bak is ook iets wat je niet wil. Je zou ook nog kunnen denken aan de Anatome Helena. Dat is een roofslak die andere slakken opeet.
Daarentegen is dit een Poelslak, sommige willen deze juist in hun bak hebben.
Hoe ze er in komen....,misschien meegelift met een plantje........
Ik heb ze zelf ook gehad en mijn Botia wist er wel raad mee toe het er te veel naar mijn smaak werden
Maar, zolang het er niet te veel zijn, zou ik me geen zorgen maken ! Zijn nuttige beestjes
Iedereen bedankt voor de antwoorden! Ik heb besloten, door jullie advies, dat ma en kind mogen blijven en ze zijn verhuisd van glazen vaas naar klein aquarium. Moet je die beestjes nog bijvoeren met iets anders?
Slak in mijn bak is nu slakken in mijn bak. Blijkbaar had ma er in de grote bak al wat te vondeling gelegd, dus die 'arme' zielen zitten daar nu ook. Het worden er nu wel heel snel meer, wat moet ik doen om de familie niet uit te laten groeien tot een compleet dorp!!
Anders is er spul tegen, maar dat is meestal weer niet goed voor andere bewoners, je hebt slakken etende slakken, kogelvisjes of botia's (groepje stuk of 5 min) meestal is het beter er maar mee te laven tenzij je de slakken eters zelf graag wil hebben en houden.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."