stenen
-
Roderick
Onderwerp auteur - 400-600

stenen
wat voor'n stenen mag je in een aquarium doen, je moet ze dan eerst uit koken ofzo toch en als je ze er inzet op elkaar toch vast kitten met speciale kit of kan het ook met bison siliconen kit?
bedankt,
roderick
bedankt,
roderick
Groetjes Roderick

-
Coby
Re: stenen
Je kan verschillende soorten stenen gebruiken voor in je aquarium zoals grijze en gele breuksteen, maanstenen of maaskeien, bij de tuincentra hebben ze meestal genoeg keus. Ik zou ze niet vastkitten maar gewoon stevig stapelen, als je ooit eens vissen uit moet vangen is het toch handiger als je wat stenen eruit kunt halen om erbij te kunnen.

Uitkoken hoeft niet, je kunt ze ook buiten met de hogedrukspuit schoonmaken.
Uitkoken hoeft niet, je kunt ze ook buiten met de hogedrukspuit schoonmaken.
-
Roderick

maare ik had een boekje gelezen en daar stond in: dat ertsgesteente, kalkresp. (?) en metaalhoudende stenen. niet geschikt zijn voor aquaria maar wat kan dan wel nog meer dan grijze en gele breuksteen, maanstenen en maaskeien
Groetjes Roderick

-
Coby
De steensoorten die ik genoemd heb zijn wel geschikt voor aquaria, flagstones zou ook nog kunnen, of lavasteen, maar hou er rekening mee dat die laatste wel scherpe randjes heeft, dat is voor de vissen niet zo fijn. 
-
Roderick

okay
en ik heb nog een klein vraagje hoe zit het met wortel hout wat moet je daar nog aan doen voor het je aquarium in kan?
en ik heb nog een klein vraagje hoe zit het met wortel hout wat moet je daar nog aan doen voor het je aquarium in kan?
Groetjes Roderick

Zelf heb ik ook wortelhout in mijn bak en ik heb daar de stomer opgezet en een poosje laten weken.
Heeft meer dan een week in een emmer gezeten, zo nu en dan wel ff het water ververst.
Heeft meer dan een week in een emmer gezeten, zo nu en dan wel ff het water ververst.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
jari4now
Ligt ook een beetje aan je houtsoort, als je kien hout neem da zou ik het zeker goed uitspoelen met warm water, neem je moerwortelhout is het allemaal een stuk makkelijker.
-
jari4now
Ja Kien hout moet paar keer spoelen, blijft een licht kleur afgeven...trouwens ook nog na jaren in je bak gezeten te hebben hoor, maar als het nieuw is dan zit er veel vuil en losse stukjes aan...die moet je zorgvuldig uit en afspoelen
-
Roderick

dusss goed afspoelen en dan in je bak en dan water in je bak... en dan geeft het nog jaren een licht kleurtje af okay maar dat is verder niet egt voor de vissen ofzo?
Groetjes Roderick

-
*Miriam*
Nee,dat is niet erg voor de bewoners...
Persoonlijk vind ik een lichte tint in een b.v.
amazonebak wel mooi...net als in de natuur...
Persoonlijk vind ik een lichte tint in een b.v.
amazonebak wel mooi...net als in de natuur...
helpt ook wel wat mee om de ph wat neutraler te houden, en voor garnalen e.d. zitten er ook een hoop nuttige stoffen in kienhout.
Ook veel L-nummers en zogenaamde "algen-eters" hebben hout nodig om te voorzien in een aantal nuttige voedingsstoffen.
Even terugkomend op de steen-keus. Je kan makkelijk testen of een steen geschikt is voor in je aquarium. Neem de steen en later er wat azijn of zoutzuur-oplossing op lopen. Als de steen kalk bevat begint het te bruisen en dan is de steen dus ongeschikt, tenzij je een malawi-/tanganjika-bak hebt.
Even terugkomend op de steen-keus. Je kan makkelijk testen of een steen geschikt is voor in je aquarium. Neem de steen en later er wat azijn of zoutzuur-oplossing op lopen. Als de steen kalk bevat begint het te bruisen en dan is de steen dus ongeschikt, tenzij je een malawi-/tanganjika-bak hebt.
-
Roderick

wat is hetverschil tussen wortelhout en keinhout??? hebben jullie misschien een plaatje of is het het zelfd?
Groetjes Roderick