Help! Garnalen zitten masaal bovenin!

Alrik
1000+
1000+

Re: Help! Garnalen zitten masaal bovenin!

Bericht door Alrik »

In ieder geval mooi dat je de oorzaak te pakken hebt. :)
Succes met het verversen!

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

inderdaad als je de oorzaak weet kan je specifiek maatregelen nemen gelukkig ben je er dus achter!
Hopelijk snel verholpen, zonde als zo'n mooi aquarium opnieuw garnaalt (nieuwe garnalen in zetten is sinds nu een nieuw werkwoord :P) moet worden

Suc6!!
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Alleen is het zo jammer dat alle sites op internet elkaar tegen spreken. de ene site zegt: verversen tot het weg is, de andere site zegt, dat moet alleen bij nitriet want dat heeft bij ammoniak geen zin. Dan blijft het probleem alleen maar langer, omdat de bacteriecultuur in de bak niet tot rust komt. Dus geen idee wat nou wijsheid is :?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

In een bewoonde aquarium is verversen altijd goed omdat je de hoeveelheid verdund.in het water zelf zitten niet veel bacteriën dus zoveel langer zal het niet duren .

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ja, dat is mijn gedachte ook.
Het is gewoon zo frustrerend. Ik blijf maar verversen en iedere keer vind ik ze toch weer bovenin. Nu ook weer, alles zit op de verwarming en op het filter. Het lijkt wel of het totaal niet verdunt, of dat het gewoon steeds weer terugkomt.
Ik denk dat het dat laatste is, dat het steeds weer terugkomt. Want door dat ik de bodem overhoop heb gehad, zullen er een heleboel bacteriën dood zijn. Of het door het filter komt, twijfel ik toch weer over, denk het niet, omdat dat zaterdag gewoon nog goed liep. De problemen daarmee begonnen pas zondag, nadat de garnalen gek deden.
Maar als het inderdaad een soort van opstartprobleem is, hoe lang gaat het dan ongeveer duren voordat het minder zou moeten worden?

Vegamobiel
0-200
0-200

Bericht door Vegamobiel »

Heb je soms een extra bak?
Dan zou ik ze allemaal overzetten, en deze bak een goed uitkuisen en ontsmetten.
Als dat dan allemaal gebeurt is kan je binnen drie weken de garnalen er terug inzetten.

Je weet nooit wat je allemaal tegenkomt bij het uitkuisen.

Vegamobiel. :chat:

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Misschien dat je ergens een dood slakje hebt (ergens onder de decoratie bijvoorbeeld)?
Of geven die geen ammonia af?

Anders zou ik toch denken dat je met het verversen de boel snel weer goed hebt.
Je woelt de bodem immers niet meer om, die zou dan toch ook moeten ophouden met ammonia loslaten.
Daarom kan je misschien nog kijken naar een andere bron/oorzaak?

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Vegamobiel, nee helaas heb ik geen quarantaine bakje. Ik zou niet weten waar ik die kwijt moet, en zeker ,niet eentje die groot genoeg is voor zowel mijn garnalen als mijn vissen :|

Alrik, daar heb ik al naar gezocht, en ik kan niks vinden.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Maar wat ik zo gek vind, is dat de paar garnalen die wel op de bodem zitten, wel gewoon druk aan het werk zijn. Die zitten niet stil, en de garnalen bovenin wel :?

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Misschien zijn ze er wel achter gekomen dat het daar veel gezelliger is. ;)

Maar goed, wat doen de rest van je bewoners?
- Kruipen je slakken bijvoorbeeld naar het oppervlak.
- Zijn je vissen aan het lucht happen.
- Of zijn het alleen de garnalen die het moeilijk hebben.

Is het mogelijk dat er iets anders in het water is gekomen?
- Bijvoorbeeld chemicaliën; zeep, verf, ...
- Of metalen; zoals koper, ijzer of ...

Draait je filter wel constant en goed?
- Staat hij niet af en toe stil.
- Gaat het water door het filtermateriaal heen en niet via een lek/opening direct de schoep in.
- Wat was er (zondag?) precies mis mee.

Is er genoeg stroming?
- Zitten de garnalen niet op een plek zonder stroming waar de concentratie ammonia hoog blijft.

Hoeveel heb je al ververst?

Wanneer en wat heb je voor het laatst gemeten?

Zit er toevallig geen ammonia in je kraanwater en komt het daar weg?

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik heb net nog een keer gemeten. Er zit nog steeds 0,2 in.
Ik heb inmiddels 3x 50% ververst. Vandaag nog niet, heb ik nog geen tijd voor gehad maar dat ga ik zo even doen.

De slakken doen gewoon hun ding, zitten voornamelijk op de bodem.
De vissen doen gewoon hun ding, gister waren de maculata's zelfs lekker met de uitstroom van de filter aan het spelen. De cory's blijven laag, komen niet vaker naar boven voor lucht dan anders en de galaxy's blijven ook gewoon onderin. Alles eet goed, ik voer nu wat minder en als er toevallig een zwangere garnaal in de buurt van en galaxy komt, wordt die achtervolgt in de hoop de eitjes onder de buik vandaan te kunnen grijpen. ten minste, daar lijkt het op, heb ik al een paar keer gezien.
Het zijn echt alleen de garnalen die het moeilijk hebben. Maar dus niet allemaal, er zijn er een paar die gewoon hun gang gaan en gewoon actief zijn.
Overigens vond ik er net eentje bovenop de verwarming, die was het water echt uitgeklommen en zat boven water. Ik heb hem terug gejaagd.

Iets anders is eigenlijk niet mogelijk. Tenzij er toch iets van ijzersporen in de drakensteen zitten, dat is wel rood-achtig natuurlijk. Maar ik zorg altijd dat mijn handen schoon zijn, en ik spoel ze extra grondig af zodat alle zeep eraf is. Deo gebruik ik pas als ik niet meer in de bak hoef te zijn. Ik ben altijd heel voorzichtig in de buurt van het aquarium.

Het filter doet het prima. Heeft het altijd goed gedaan tot zondag. Hij staat altijd aan, behalve als ik meer dan 5 liter water ververs want dan komt hij droog te lopen.
Zondag heb ik geprobeerd om de spraybuis erop te plaatsen, in de hoop meer zuurstof in het water te krijgen. Maar daarbij heb ik het filter aan laten staan, waarschijnlijk is er daardoor troep dat er al in zit, de boel gaan verstoppen. Binnen een paar minuten hadden we hem weer aan de praat, wel op halve kracht maar hij draaide weer.
Na een uurtje of 3 had ik door hoe ik hem open kon maken, en toen hadden we hem binnen 10 minuten weer volledig aan de praat, zoals voorheen. Hij is dus maar een kwartiertje uit geweest en heeft een uurtje of 3 op halve kracht gedraaid. Nee, er zit geen lek in.

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Geen reactie van de andere dieren dus, dan zal het toch iets zijn waar alleen de garnalen gevoelig op reageren:

Dat zou nitraat/nitriet kunnen zijn wat is vrijgekomen bij het woelen door de bodem, toch lijkt het me dat het verversen dit inmiddels zou moeten hebben opgelost.

Verder heb je je bak opnieuw ingericht met nieuwe planten. Blijkbaar kunnen bepaalde planten tijdens het transport een stof produceren waar garnalen slecht tegen kunnen (bron: http://www.aquaplantsonline.nl/pdf/garnalen.pdf). Ook zijn er planten die in geval van beschadigen (of snoeien) giftige stoffen schijnen af te geven. Maar ook dit zou inmiddels met het verversen dan toch wel opgelost zijn.

Dan hebben we nog de drakensteen, als ik er op google komt bij het eerste resultaat gelijk naar boven dat drakensteen een zand/ijzer-steen is. :( Misschien zou het dus toch bij je stenen weg kunnen komen en vertonen daarom alleen de garnalen wat kuren.

Echter verklaard dat nog niet waarom er ammonia in je water zit. :?:
Je bacteriën hebben in ieder geval niet de tijd (of hoeveelheid) om de ammonia om te zetten. Is het mogelijk dat je filter helemaal vol zit? Je zou het filtermateriaal nog een keer kunnen schoonmaken (met aquariumwater, maar dat weet je wel ;)).

Alles bij elkaar denk ik dat je het toch in je drakenstenen en filter moet zoeken, tenzij andere leden nog meer suggesties hebben?

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Het lijkt erop dat het ergste voorbij is! :zandloper:
Ik zie nu 14 dieren onderin het aquarium lekker actief bezig zijn. Bovenin zitten er ook nog maar een stuk of 15, de rest zie ik even niet (heb er een stuk of 40). Maar ook wat bovenin zit, zit niet allemaal meer helemaal stil nu.
Vanmorgen zaten er zeker 30 bovenin stil, en maar 4 op de bodem actief te zijn.
En ik heb nog niet ververst vandaag, dat wilde ik tussen de middag doen maar moest plotseling weg.
Blijkbaar kan het weer net zo snel uit je water verdwijnen als dat het erin komt, net als een nitrietpiek.

Nitriet is het niet. Die heb ik iedere dag gemeten en die blijft keurig netjes 0.
En die drakensteen zou ook veilig moeten zijn, die heb ik van NanoNature en die is speciaal voor nano-aquaria, die toch eigenlijk voornamelijk voor garnalen gebruikt worden.
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquar ... 16343#more
De Drakenstenen zijn neutraal en hebben geen invloed op de waterwaarden
Dus zou ook geen invloed moeten hebben op de ijzer. Volgens Oliver Knott dan.
Maar er wordt wel meer verkocht wat niet klopt natuurlijk.

En misschien hebben de anubiassen toch iets van gifstoffen afgegeven. Bij het schoonmaken van de wortels, het verwijderen van de steenwol die eromheen zat, brak de wortelstok een paar keer. Hoewel ik dat gedaan heb onder de kraan, dus eventuele vrijgekomen gifstoffen hadden meteen moeten verdwijnen. Maar misschien was de "wond" nog open toen ik ze in het aquarium plaatsten, en is er daardoor toch nog wat vrijgekomen.

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Nog even stilletjes afwachten dus :)
Ik duim met je mee!

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Dank je.