Planten met weinig Co2 behoefte
Re: Planten met weinig Co2 behoefte
Er gaat inderdaad het verhaal rond dat als je de Anubias snoeit of beschadigd hij schadelijke sappen loslaat in het water. Het zou te voorkomen zijn door deze bovenwater te snoeien.
Echter heb ik behoorlijk wat Anubiassen in de bak staan en snoei/martel deze altijd gewoon onder water. Er komen wel wat bubbeltjes uit de stammetjes maar daar blijft het ook bij. Heb nooit een garnaal (vuurgarnaal, bijgarnaal of japonica) gezien die het er moeilijk van kreeg.
Zelfs niet als ik 10-15 anubiassen tijdens 1 schoonmaakbeurt had gesnoeid.. Het lijkt mij dus een fabel, of er moeten andere soorten garnalen zijn die hier veel gevoeliger voor zijn.
Echter heb ik behoorlijk wat Anubiassen in de bak staan en snoei/martel deze altijd gewoon onder water. Er komen wel wat bubbeltjes uit de stammetjes maar daar blijft het ook bij. Heb nooit een garnaal (vuurgarnaal, bijgarnaal of japonica) gezien die het er moeilijk van kreeg.
Zelfs niet als ik 10-15 anubiassen tijdens 1 schoonmaakbeurt had gesnoeid.. Het lijkt mij dus een fabel, of er moeten andere soorten garnalen zijn die hier veel gevoeliger voor zijn.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Dan zoek ik gewoon een mooie anubias nana uit. En dan snoei mik boven water, dat werkt toch makkelijker dan onder water. Handig, zo'n plant die je met steen en al uit het water kan tillen, scheelt weer moeilijk doen onder water.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
Een Anubias snoeien heb ik nog nooit gedaan, behalve de uitgebloeide bloemen.
Ik laat deze verder gewoon z'n gang gaan, ook de worteltjes.
Je weet niet hoeveel bloemen ik er ieder keer in krijg, dus geen reden tot snoeien voor mij
Ik laat deze verder gewoon z'n gang gaan, ook de worteltjes.
Je weet niet hoeveel bloemen ik er ieder keer in krijg, dus geen reden tot snoeien voor mij
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Kan je een anubias ook tegen iets dat bijna verticaal staat aanbinden? Of staat dat niet?
ik heb vandaag een aantal leuke stukken drakensteen gevonden van NanoNature.
Dit soort, maar dan zonder de bodem erbij

Ik heb ook 2 stuks anubias nana meegenomen. Morgen ga ik verder kijken naar iets groots voor achterin.
Ik kon helaas geen mooi stuk hout vinden, daarvoor ben ik al bij 4 winkels geweest helaas. Wel vond ik een mooi stuk namaak hout, ongeveer 25 cm hoog dus dat kan mooi achterin met wat mos of met 1 of 2 anubias erop. Ik heb het nog niet gekocht in de hoop iets beters te vinden, maar dat is me dus niet gelukt dus ga ik er morgen nog even voor terug.
ik heb vandaag een aantal leuke stukken drakensteen gevonden van NanoNature.
Dit soort, maar dan zonder de bodem erbij

Ik heb ook 2 stuks anubias nana meegenomen. Morgen ga ik verder kijken naar iets groots voor achterin.
Ik kon helaas geen mooi stuk hout vinden, daarvoor ben ik al bij 4 winkels geweest helaas. Wel vond ik een mooi stuk namaak hout, ongeveer 25 cm hoog dus dat kan mooi achterin met wat mos of met 1 of 2 anubias erop. Ik heb het nog niet gekocht in de hoop iets beters te vinden, maar dat is me dus niet gelukt dus ga ik er morgen nog even voor terug.
Gaat prima, of het staat is een persoonlijke kwestie natuurlijk, ik vind in ieder geval van wel. 
Rhizoom ook verticaal plaatsen, met de groeirichting naar boven en het staat heel natuurlijk. Plantje vind zelf de weg wel om de steen/het hout heen.
Rhizoom ook verticaal plaatsen, met de groeirichting naar boven en het staat heel natuurlijk. Plantje vind zelf de weg wel om de steen/het hout heen.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Rhizoom? Wat is dat? De wortels?
Wortelstok
Dus het stammetje waar de bladeren en wortels uitgroeien.
Deze mag je overigens ook niet onder het grind plaatsen ivm rot.
Dus het stammetje waar de bladeren en wortels uitgroeien.
Deze mag je overigens ook niet onder het grind plaatsen ivm rot.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Nee, dat de wortelstok niet onder het grind mag wist ik. Daarom wil ik hem ook opbinden.
Groeit het overal goed aan vast? Dus ook aan namaakhout? Het is niet heel glad, beetje houtstructuur.
En hoe lang duurt het voor het vast gegroeid zit? En mos, hoe lang duurt dat?
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat echt hout niet meer afgeeft? Kan dat proces ook versnelt worden, bijvoorbeeld door een aantal keer per dag het water in de emmer te vervangen? Voor het geval ik morgen in winkel 5 (laatste optie hier in de buurt) toch wat leuks tegenkom. Ik heb het liefste echt hout erin staan.
Groeit het overal goed aan vast? Dus ook aan namaakhout? Het is niet heel glad, beetje houtstructuur.
En hoe lang duurt het voor het vast gegroeid zit? En mos, hoe lang duurt dat?
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat echt hout niet meer afgeeft? Kan dat proces ook versnelt worden, bijvoorbeeld door een aantal keer per dag het water in de emmer te vervangen? Voor het geval ik morgen in winkel 5 (laatste optie hier in de buurt) toch wat leuks tegenkom. Ik heb het liefste echt hout erin staan.
Hehe, wat een vragen
Nou goed, mijn ervaring:
Anubiassen groeien overal goed aan vast; steen/hout/achterwand, namaak of niet.
Het duurt behoorlijk lang, Anubiassen zijn trage groeiers en de wortels moeten zich hechten.
Zodra er genoeg nieuwe wortels op het "object" zijn gegroeid zit hij over het algemeen ook vast.
Zelf kies ik de garen waarmee ik het vastzet in dezelfde kleur als het hout/steen, dan valt deze niet op en kun je het lekker laten zitten.
Mos groeit nooit echt geweldig vast vind ik en moet het meer van de uitlopers hebben die komen na het vastbinden. Ook hier dus lekker de garen laten zitten.
Warm water zorgt ervoor dat het hout sneller zijn kleur afgeeft. Indien mogelijk kook ik het hout altijd 3 à 4 keer, dan geeft deze over het algemeen vrijwel geen kleur meer af. Kokend water in een emmer gooien kan ook als je pannen niet groot genoeg zijn.
Hoe dan ook, je ziet vanzelf dat het water helder blijft.
Anubiassen groeien overal goed aan vast; steen/hout/achterwand, namaak of niet.
Het duurt behoorlijk lang, Anubiassen zijn trage groeiers en de wortels moeten zich hechten.
Zodra er genoeg nieuwe wortels op het "object" zijn gegroeid zit hij over het algemeen ook vast.
Zelf kies ik de garen waarmee ik het vastzet in dezelfde kleur als het hout/steen, dan valt deze niet op en kun je het lekker laten zitten.
Mos groeit nooit echt geweldig vast vind ik en moet het meer van de uitlopers hebben die komen na het vastbinden. Ook hier dus lekker de garen laten zitten.
Warm water zorgt ervoor dat het hout sneller zijn kleur afgeeft. Indien mogelijk kook ik het hout altijd 3 à 4 keer, dan geeft deze over het algemeen vrijwel geen kleur meer af. Kokend water in een emmer gooien kan ook als je pannen niet groot genoeg zijn.
Hoe dan ook, je ziet vanzelf dat het water helder blijft.
Als je het vastzet met bijvoorbeeld visdraad, zit het wel op z'n plek.karinD schreef:Groeit het overal goed aan vast? Dus ook aan namaakhout?
En hoe lang duurt het voor het vast gegroeid zit?
Of het zichzelf écht hecht op dat oppervlak....geen idee. Maar draadje moet genoeg wezen.
Mos groeit over het algemeen niet zo erg snel, dus ook weer draadje/netje oid gebruiken.En mos, hoe lang duurt dat??
Uiteindelijk na verloop van tijd zorgt de structuur van het oppervlak van de steen of hout voor houvast.
Kost dus enige tijd.....
Er zijn meerdere opties om het proces te versnellen.Hoe lang duurt het eigenlijk voordat echt hout niet meer afgeeft? Kan dat proces ook versnelt worden, bijvoorbeeld door een aantal keer per dag het water in de emmer te vervangen?
Je kan het meerdere malen koken, mits het hout niet te groot is voor de pan.
Even het hout koken, afgieten,.....weer koken, afgieten....
Niet iedereen is hier fan van, omdat er beweerd wordt dat dit kookproces de houtstructuur veranderd. Hierdoor zou het hout eerder kunnen gaan rotten....
Dit kan je enkele malen doen, totdat de amberkleuring van het water te verwaarlozen is.
Andere optie is, hout in een grote cementemmer of iets waar het hout inpast doen....onder (warm) water zetten.
Volgende dag afgieten, wederom onder water....net zolang, dat het hout geen amberkleurige kleuring meer aan het water geeft.
Sommige lui doen het hout gewoon in het aquarium en filteren over kool om kleuring van het water tegen te gaan.
Ben ik zelf niet zo van....
ja wat hunnie 2 al zeggen
ik ben niet zo va de uitkokerij, ik domple eerst een tijd in water temp maakt niet uit, een of 2 keer verversen over de loop van een week en dan de bak in.
ik ververs dan wel als het water te veel gaat kleuren met EI ververs ik toch al 50% per week en merk niets van kleur afgifte en ik heb echt veel spiderwood in mijn bak staan.
ik ben niet zo va de uitkokerij, ik domple eerst een tijd in water temp maakt niet uit, een of 2 keer verversen over de loop van een week en dan de bak in.
ik ververs dan wel als het water te veel gaat kleuren met EI ververs ik toch al 50% per week en merk niets van kleur afgifte en ik heb echt veel spiderwood in mijn bak staan.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Ok, bedankt.
En dan nu maar hopen dat ik een mooi stuk hout tegenkom.
En dan nu maar hopen dat ik een mooi stuk hout tegenkom.
Hier b.v. http://www.azaqua.nl/38-spiderwood

of http://www.azaqua.nl/77-driftwood

niet goedkoop maar je hoeft er de deur niet voor uit en dat kost ook geld
hier ook.
http://www.aquariumplantenshop.nl/spiderwood
of hier
http://www.aqua-zeeland.nl/spiderwood
kan ook kienhout maar dat moet je volgens mij wel uitkoken.

of http://www.azaqua.nl/77-driftwood

niet goedkoop maar je hoeft er de deur niet voor uit en dat kost ook geld
hier ook.
http://www.aquariumplantenshop.nl/spiderwood
of hier
http://www.aqua-zeeland.nl/spiderwood
kan ook kienhout maar dat moet je volgens mij wel uitkoken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Jammer dat er geen maten bij staan. Het mag niet te groot wezen, want dan past het niet in mijn bak. Maar het is voor achterin zodat de vissen erachter kunnen verstoppen, dus het moet toch wel 25, 30 cm de hoogte in.
Karin,
Kijk anders eens in een aquariumzaak met een breed scala aan hout.
Anders (zo heb ik mijn hout bij elkaar gesprokkeld) via MP. Staan vaak leuke stukken op.
Kijk anders eens in een aquariumzaak met een breed scala aan hout.
Anders (zo heb ik mijn hout bij elkaar gesprokkeld) via MP. Staan vaak leuke stukken op.