heel veel draadalg...

Plaats reactie

Onderwerp auteur
kevin14
0-200
0-200

heel veel draadalg...

Bericht door kevin14 »

hoi,

ik heb nu een tijdje een aquarium en alles zag er best goed uit tot dat ik last kreeg van draadalg...

ik heb best wel wat dingen geprobeerd...

meer easycarbo toevoegen en dit dan echt op de alg te spuiten...
weg te knippen...
met een stokje het er uit proberen te halen...
iemand gaf een tip met meer plantvoeding zodat de planten beter groeide en dan de voeding van de alg weghaalden...

helaas is de alg alleen maar meer geworden waardoor er nu heel erg veel alg in me aquarium zit... het gaat ook op andere planten zitten waardoor die ook helemaal volzitten :(

verder zit de alg in het mos... dus als ik met een stokje de alg eruit wil halen trek ik al het mos mee :(

weet iemand hoe ik dit kan oplossen??

ik zat te denken aan anti-alg spul te kopen maar hoor verhalen dat dit niet altijd goed is voor jonge vissen? mijn ak zit net vol met jonge guppies...

hier een foto van hoe het er nu uitziet...........Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Re: heel veel draadalg...

Bericht door stylz »

Draadalg is een kwestie van met de hand zo veel mogelijk verwijderen, alles goed schoon maken stokje help idd
maar zo te zien ben je dat al een tijdje vergeten.
de hele bak ziet er wat verwaarloost uit eigenlijk :?

verder goede water waardes:
CO2 - 25 - 35 mg/l
NO3 - 10 - 30 mg/l
K+ - 10 - 30 mg/l
PO4 - 1 - 3 mg/l
Fe - 0.2 - 1 mg/l
GH - hoger dan 3

ja en dan moeten je planten het gaan winnen, maar je zal dagelijks draadalg moeten weg halen voorlopig.
wat visjes die draadalg eten helpen ook of amano's.

als je perse naar middelen wil grijpen.

Dit middel is veilig.
http://www.easylife.nl/nl/zoetwater/algexit
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
kevin14
0-200
0-200

Bericht door kevin14 »

hey

bedankt voor het antwoordt!

met een stokje heb ik idd niet gedaan omdat ik dan al het mos mee trok maar ik ga morgen maar ff met de schaar en een stokje aan de gang:b

de bak ziet er meestal netjes uit;b pomp stond nogal waardoor de planten in elkaar zaten haha maar dit is inmiddels opgelost. water is verder ook gewoon helder en niet groenig zoals op de foto:b ligt denk ik aan de lamp dat het op de foto zo groen lijkt

maar bedankt voor het antwoordt:)

groetjes

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Vervelend dat je zo veel last hebt van draadalg. Hier kun je wat meer info vinden: http://www.aquascaping-blog.com/draadalg
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

algjeofzo
0-200
0-200

Bericht door algjeofzo »

Een radicaal middeltje tegen draadalg ? Let er wel op dat hier heel precies moet gedoseerd worden. Eén milliliter (1 ml.) is reeds voor voldoende voor 20 liter te behandelen water. Het product van Oase : Algo Direct. Waar te koop ? Onder andere bij Heldere5er. Uiteraard zoals steeds tijdens de behandeling geen harsen of kool gebruiken. En nadien zo'n 25 % water verversen. Het product is kopervrij.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Ik zou er snel een paar snelgroeiers indoen (cabomba en waterpest). Naast een goeie waterverversing (30%) om het eventuele nitraat eruit te halen. (Zit er nitraat in jullie leidingwater?)

Je hebt blijkbaar ideale waterwaardes om groene planten te laten groeien, maar je hebt te weinig groene planten om dat te doen... dus krijgt de draadalg volop mogelijkheden. Wegpesten door echte planten lijkt me dus een oplossing. Als je die snelgroeiers beu bent kun je ook wat 'vaste planten' wegzetten die als ze eenmaal goed groeien de taak kunnen overnemen.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

ok... ik reageer op een topic van 2 maanden terug... advies blijft wel staan. :D
Groeten,
Patrick

algjeofzo
0-200
0-200

Bericht door algjeofzo »

Snel groeiende planten halen heel wat nitraten en fosfaten uit het water. Maar waar draadalg zich niet aan stoort is over het feit of er nu veel of weinig nitraat en fosfaat in het water zit. Om het definitief kwijt te geraken zal men radicaal moeten optreden en dus -heel voorzichtig- een draadalg killer moeten gebruiken. En dat is iets waar niemand echt blij kan om zijn. De ervaring leert echter wel dat er niets anders op zit.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Tsja.... Draadalg is gewoon een plant... alleen iets primitiever dan een plant die je zelf ...plant...

Mijn ervaring is als de bak vol staat met planten er weinig problemen ontstaan met andere algen.
Groeten,
Patrick

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Heb ook zo iets van zorg dat je plantengoed groeien hou je draadalg mechanisch weg beste gaat dat met een satestokje, je moet er even op blijven zitten.

Maar als je er boven op blijft zitten en je hebt je planten goed aan het groeien dan legt de draadalg het wel af, andere voorwaarden moeten uiteraard wel aanwezig zijn voldoende CO2 en andere sporen elementen niet te veel licht en niet te lang licht, voldoende stroming.

Als je dan naar middelen wil grijpen neem dan alg exit van easy life, in fosfaat en nitraat moet je het niet zoeken tenzij er te weining is, snel groeiers werken wel aktief draadalg tegen dus zorg voor voldoende groei.
Ben alleen bang dat de vraag steller niet meer op het antwoord zit te wachten :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hallo Kevin, hoe is het nu met de alg?

Ik heb een poos geleden hetzelfde gehad als jij. Ondankt dat mijn bak volstaat met planten, toch veel draadalg. Werd er gek van.
Op een gegeven moment heb ik zoveel mogelijk alg weggehaald, inclusief veel planten waar het opzat...Ik heb vervolgens nieuwe planten bijgekocht en de hoeveelheid EasyCarbo verdubbeld (Ik weet dat mensen zeggen dat je daar mee op moet passen maar het ging erg goed en de algen waren na een paar weken zo goed als verdwenen)
Ook ben ik weer Profito gaan toevoegen..
Ik heb in die tijd ook Japonica garnalen aangeschaft. Dit zal wellicht iets geholpen hebben maar ik zie ze eigenlijk nooit. Ze blijven mooi in het mos verscholen zitten...
Heb nooit aan de vissen gemerkt dat er teveel carbo werd toegevoegd. Mijn bak heeft nog nooit zo goed gedraaid. Ik voeg nu nog steeds dezelfde hoeveelheid Easycarbo toe. Het resultaat staat hieronder..

Ik hoop dat je het al in toom hebt weten te krijgen, maar wilde toch mijn ervaringen met je delen.

Groetjes.