Als mijn generatie ooit uitsterft wie gaat er dan de klusjes doen
Herstart van aquarium
Re: Herstart van aquarium
Zit daar thuis ook met stomme verbazing naar te kijken als het geen keyboard,muis,touchpad oid heeft kunnen de kids er niet mee omgaan.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Tja Stylz,
Daar ligt dan toch nog een xtrra opvoedend taakje voor ons als ouders...
De kinderen moeten toch ook leren, dit soort 'ambachten' zichzelf eigen te maken.
Kan niet voor ieder wissewasje mensen in gaan huren
Daar ligt dan toch nog een xtrra opvoedend taakje voor ons als ouders...
De kinderen moeten toch ook leren, dit soort 'ambachten' zichzelf eigen te maken.
Kan niet voor ieder wissewasje mensen in gaan huren
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !
niet mensen sjakie dat is veel te algemeen
en pappie hoef je niet eens te betalen.
en pappie hoef je niet eens te betalen.
Da's waar.....
De kids weten toch wel dat pappa het doet, Maar probeer ze toch wat mee te geven.
Zijn ze geïnteresseerd in een aquarium? Dan vertel ik ze ook wat er allemaal bij komt kijken.
Mocht er iets aan de hand wezen, kunnen ze hun geleerde kennis goed gebruiken !
Zo niet, dan kan pappa weer aan het werk (gebeurt vaak)

De kids weten toch wel dat pappa het doet, Maar probeer ze toch wat mee te geven.
Zijn ze geïnteresseerd in een aquarium? Dan vertel ik ze ook wat er allemaal bij komt kijken.
Mocht er iets aan de hand wezen, kunnen ze hun geleerde kennis goed gebruiken !
Zo niet, dan kan pappa weer aan het werk (gebeurt vaak)
-
stefan99
Onderwerp auteur - 600-800

denk dat het me welnzou lukken, of anders kijk ik 1 keer mee en lukt het wel. maar als mijn vader het doet is het zowiezo. Heb het zelf nog nooit gedaan en 1ste keer doe ik het niet op een meubel.
ben nog niet uit me planten van de week maar eens goed gaan verdiepen.
ben nog niet uit me planten van de week maar eens goed gaan verdiepen.
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^
De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.
-
Patrick K.
- 0-200

Van garnaaltjes heb ik weinig tot geen verstand, maar de 2 Boraras-soorten die je noemt staan zeker niet als 'moeilijk' bekend. Een ander idee zou de Celestichthys margaritatus (pareldanio) kunnen zijn, of Pseudomugil furcatus hoewel die me qua maat een beetje op het randje lijkt. Heterandris formosa zou ook een leuke kunnen zijn.
Voor wat de planten betreft is de hoogte van je bak wel een beetje een beperking voor veel soorten, maar er is ook en hoop wat wel kan. Ik heb zelf bijvoorbeeld Cryptocoryne undulatus, wordt hier zo'n 20-25 centimeters hoog en is beresterk. Sagittaria subulata, Pogostemon helferi, Staurogyne sp. Porto Velho of S. repens, Echinodorus magdalenensis (= E. latifolius = E. quadricostatus) of Echinodurus tenellus (heeft een nieuwe naam gekregen maar daar kom ik zo gauw niet op), Lobelia cardinalis; allemaal geschikte soorten.
Zo, jij hebt voorlopig weer even wat te googlen .....
En dan de algen. Algengroei heeft in het algemeen één van de volgende oorzaken:
- te veel vissen (vuistregel: niet meer dan 1 gram vissen per 10 liter water)
- te veel voeren (dagelijks niet meer dan wat in ongeveer 5 minuten wordt opgegeten)
- te lange belichting (nooit meer dan 12, maar liefst maximaal 10 uur per dag)
Ik zou, zeker in een klein aquarium, zéér zeker geen voedingsbodem gebruiken.
Ten eerste hoeft het helemaal niet. Er is geen enkele plant die het daadwerkelijk nodig heeft, planten leven van de afvalstoffen van de vissen. Echte waterplanten nemen het overgrote deel van hun voeding op uit het water, en niet uit de bodem, de wortels dienen vooral als verankering. Bij veeleisende moerasplanten kun je een voedingsbolletje bij de wortels steken, dat is ruim voldende.
En ten tweede kan het wel eens een heel negatief bij-effect hebben, want alles wat de planten niet uit de voedingsbodem verbruiken is een organische belasting in het aquarium die vaak tot een algenuitbraak leidt.
Tot slot: ik heb achter de achterwand van mijn schildpaddenbak een poster van een onderwaterlandschap geplakt; die neemt geen ruimte in en komt heel natuurlijk over.
Succes met de herstart !!!
Voor wat de planten betreft is de hoogte van je bak wel een beetje een beperking voor veel soorten, maar er is ook en hoop wat wel kan. Ik heb zelf bijvoorbeeld Cryptocoryne undulatus, wordt hier zo'n 20-25 centimeters hoog en is beresterk. Sagittaria subulata, Pogostemon helferi, Staurogyne sp. Porto Velho of S. repens, Echinodorus magdalenensis (= E. latifolius = E. quadricostatus) of Echinodurus tenellus (heeft een nieuwe naam gekregen maar daar kom ik zo gauw niet op), Lobelia cardinalis; allemaal geschikte soorten.
Zo, jij hebt voorlopig weer even wat te googlen .....
En dan de algen. Algengroei heeft in het algemeen één van de volgende oorzaken:
- te veel vissen (vuistregel: niet meer dan 1 gram vissen per 10 liter water)
- te veel voeren (dagelijks niet meer dan wat in ongeveer 5 minuten wordt opgegeten)
- te lange belichting (nooit meer dan 12, maar liefst maximaal 10 uur per dag)
Ik zou, zeker in een klein aquarium, zéér zeker geen voedingsbodem gebruiken.
Ten eerste hoeft het helemaal niet. Er is geen enkele plant die het daadwerkelijk nodig heeft, planten leven van de afvalstoffen van de vissen. Echte waterplanten nemen het overgrote deel van hun voeding op uit het water, en niet uit de bodem, de wortels dienen vooral als verankering. Bij veeleisende moerasplanten kun je een voedingsbolletje bij de wortels steken, dat is ruim voldende.
En ten tweede kan het wel eens een heel negatief bij-effect hebben, want alles wat de planten niet uit de voedingsbodem verbruiken is een organische belasting in het aquarium die vaak tot een algenuitbraak leidt.
Tot slot: ik heb achter de achterwand van mijn schildpaddenbak een poster van een onderwaterlandschap geplakt; die neemt geen ruimte in en komt heel natuurlijk over.
Succes met de herstart !!!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had.
Ze zitten je te plagen, hoor. Gewoon lekker je vader laten doen als je het zelf niet aandurftstefan99 schreef:denk dat het me welnzou lukken, of anders kijk ik 1 keer mee en lukt het wel. maar als mijn vader het doet is het zowiezo. Heb het zelf nog nooit gedaan en 1ste keer doe ik het niet op een meubel.![]()
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
ja hoor wij pesten maar wat niks van aan trekken 
Of eerst zelf wat doen....
Het vervolgens totaal verpesten.....
Om vervolgens jouw vader nóg wat xtra werk te verschaffen
Nee hoor, bij twijfel gewoon uitbesteden. Is jouw bak ook weer sneller op orde
Het vervolgens totaal verpesten.....
Om vervolgens jouw vader nóg wat xtra werk te verschaffen
Nee hoor, bij twijfel gewoon uitbesteden. Is jouw bak ook weer sneller op orde
-
Patrick K.
- 0-200

Wel een beetje jammer, alle twijfel die hier nu bij TS wordt opgeroepen .....
Hoewel hij op dit medium misschien een beetje onzeker overkomt, stelt hij wèl goede vragen.
Ik twijfel er zelf eigenlijk helemaal niet aan of hij het met het aquarium gaat redden.
Daarom, Stefan:
1) Volgens mij kun jij zelf prima een plan voor de vissen en planten maken.
2) Als je dat voor de zekerheid nog even aan je vader voorlegt, snap ik niet helemaal wat het probleem daarmee is.
3) Stel je nou eens voor dat het tòch niet loopt zoals je wilt, dan kun je toch èn je vader, èn ons om verder advies vragen!
Één-na-beste oplossing: maak zelf je plan, leg dat hier aan de leden voor, en check het ook bij je vader.
Wat er daarna uitkomt, móét toch wel goed zijn !!!!!
Hoewel hij op dit medium misschien een beetje onzeker overkomt, stelt hij wèl goede vragen.
Ik twijfel er zelf eigenlijk helemaal niet aan of hij het met het aquarium gaat redden.
Daarom, Stefan:
1) Volgens mij kun jij zelf prima een plan voor de vissen en planten maken.
2) Als je dat voor de zekerheid nog even aan je vader voorlegt, snap ik niet helemaal wat het probleem daarmee is.
3) Stel je nou eens voor dat het tòch niet loopt zoals je wilt, dan kun je toch èn je vader, èn ons om verder advies vragen!
Één-na-beste oplossing: maak zelf je plan, leg dat hier aan de leden voor, en check het ook bij je vader.
Wat er daarna uitkomt, móét toch wel goed zijn !!!!!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Soms plagen we elkaar wel een beetje, maar wel op een leuke manier.
Het forum is er ook voor de gezelligheid, maar moet (zoals jij doet overkomen) bovenal leerzaam en ondersteunend zijn
Daar heb je wel gelijk in.
Stefan:
Trek idd jouw eigen plan en noteer dit even ergens.
Post vervolgens jouw ideeën op dit forum, dan kunnen we advies geven.
Echter, laat het kitwerk over aan iemand die hier kaas van heeft gegeten. Zou zonde zijn als het mislukt.
Dan moet alles er weer vanaf en opnieuw gedaan worden. Scheelt tijd en geld.
Het forum is er ook voor de gezelligheid, maar moet (zoals jij doet overkomen) bovenal leerzaam en ondersteunend zijn
Daar heb je wel gelijk in.
Stefan:
Trek idd jouw eigen plan en noteer dit even ergens.
Post vervolgens jouw ideeën op dit forum, dan kunnen we advies geven.
Echter, laat het kitwerk over aan iemand die hier kaas van heeft gegeten. Zou zonde zijn als het mislukt.
Dan moet alles er weer vanaf en opnieuw gedaan worden. Scheelt tijd en geld.
-
Patrick K.
- 0-200

Gelukkig gaat het er hier dan zo positief aan toe als ik had gehoopt. Fijn !!!!!
ach als je met iedereen wil takkebossen zijn er zat andere forums om dat te doen 
hier gaat het over aquaria en probeert iedereen gewoon te helpen, we zijn het niet altijd eens met elkaar maar iedereen bedoeld het goed
hier gaat het over aquaria en probeert iedereen gewoon te helpen, we zijn het niet altijd eens met elkaar maar iedereen bedoeld het goed
-
stefan99
Onderwerp auteur - 600-800

was ff een dagje weg, patrick bedankt voor al die info, morgen is google my friend.
En voor alle mensen die nog randjes hebben die nog moeten worden gekit PB me maar!!

En voor alle mensen die nog randjes hebben die nog moeten worden gekit PB me maar!!
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^
Ik zag iets over pseudomugils, realiseer je wel dat t vrij dure scholen vissen zijn die erg kort leven. En met erg kort bedoel ik maximaal 1 jaar.
Voor meer soorten zou j onze database ook kunnen bekijken.
Voor meer soorten zou j onze database ook kunnen bekijken.