Valt wel mee hoor, ik heb idd veel rode en blauwe LEDs maar ook een flink aantal 14000 K LEds ja ik heb dus vrij paars licht, maar vind dat zelf wel mooi.Alrik schreef:Ben ik het niet helemaal mee eens (gaan we weer stylzstylz schreef:nee niet echt je moet voor je planten PAR vergelijken lumen is gebaseerd op het menselijk oog.).
Wat is PAR nu precies, en dan quote ik wikipedia maar even.Zoals ik dat opvat, is PAR de kleur licht (uitgedrukt in nm) die de planten gebruiken voor hun fotosynthese.De fotosynthetisch actieve straling of photosynthetically active radiation (PAR) is de frequentie van 400 tot 700 nanometer binnen het lichtspectrum, welke organismen kunnen gebruiken voor de fotosynthese.
Wanneer daar alleen naar gekeken word, kom je uit op blauwe en rode leds, en dus paarse verlichting.
Dat lijkt me niet echt gewenst kijklicht voor de persoon die voor zijn aquarium staat.
Daarnaast moeten de verschillende leds hun lichtbundels ook mengen voordat de planten er echt iets aan hebben, anders krijgen de planten immers alleen blauw of rood en missen ze een heel aandeel. Ledjes hebben daarnaast een behoorlijk gerichte bundel licht. Je zal ze dan dus dicht naast elkaar, of verder boven de bak moeten plaatsen om de kleuren te mengen.
Daarom ook mijn eerder geposte verhaal waarin ik adviseer verschillende witte leds te gebruiken. Deze hebben al een aandeel rood en blauw (en geel, welke al gemengd zijn, anders krijg je geen wit licht), en zijn dus ook geschikt als kijklicht. Met andere woorden, het licht dat de planten niet gebruiken in de bak, gebruiken wij om op een prettige manier in de bak te kijken.
Natuurlijk is het goed om te kijken naar het aandeel PAR dat aanwezig is in een lamp, maar staar je hier niet op blind. Elke plant gebruikt weer andere kleuren in het licht en reflecteert het niet gewenste licht. Daarom zien wij planten ook als groen, aangezien ze dit licht niet absorberen en dus reflecteren.
Kijk ik in de natuur, of mijn aquarium, hebben alle planten een andere kleur, daaruit haal ik dus ook op dat elke plant een ander deel van het licht gebruikt. Dat laatste is voor mij weer de reden om verschillende witte leds aan te raden. Zodat men een breder spectrum krijgt, waar alle planten en de kijker iets aan heeft.
vandaar ook dat ik 0.1 watt/liter kan draaien.
Je verhaal over opname klopt wel, maar het verschil tussen groen en groen is maar klein daar kan je nooit een lamp op aanpassen.
alles in het groene gebied is toch al zonder meer foud