Planten met weinig Co2 behoefte

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Planten met weinig Co2 behoefte

Bericht door karinD »

Ik ben op zoek naar andere planten. Dit, omdat ik waarschijnlijk alleen van mijn algenprobleem af ga komen met een Co2-installatie, en dat wil ik echt niet.
Dus zal ik andere planten moeten nemen, planten die minder nodig hebben.

Wat heb ik nu?
Lymnophila Sessiflora
Bacopa Amplexicaulis
2 soorten Cryptocoryne, een lage en een middellage soort. Geen idee welke soorten het zijn.
Lobelia Cardinalis mini
Naaldgras
en een mos soort, ik denk Christmasmos

Over de meeste planten kon ik niet veel vinden, maar ik begreep dat vooral de lobelia, maar ook het naaldgras flink wat Co2 nodig hebben. niet goed dus, die moeten er dus sowieso uit.

Welke van deze planten kan ik behouden? Ik denk sowieso het mos, maar zijn er meer?
Ik wil in ieder geval een hoge plant achterin houden, dat vinden de vissen prettig. Ik hoorde al de naam Belgisch groen? Is dat een plant die minder nodig heeft dan bijvoorbeeld de sessiflora?
En dan voorin lage planten. Zijn er andere planten geschikt dan alleen mos?
Ik denk dat ik ook nog wat mos wil. Welke soort kan ik dan het beste nemen, met het oog op de babygarnaaltjes? Ik denk dat ik nog wat hout erbij zoek, of wat steen, zodat de mos daarop gebonden kan worden en het niet van heel hoog ineens naar heel laag gaat maar wat geleidelijker verloopt.
Of is er misschien een middellage plant die geschikt is voor in het midden? Een plant van hooguit 20 cm?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Sjakie
400-600
400-600

Re: Planten met weinig Co2 behoefte

Bericht door Sjakie »

Misschien heb je hier iets aan:
http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Sommige aquarianen menen dat er vele planten kunnen overleven met weinig CO2, als het licht maar geminimaliseerd wordt. Af en toe xtra kleitabletje bij de wortels is alles en natuurlijk waterverversing.
Sommigen gebruiken dan easy carbo, maar daarvan lopen de meningen uiteen.
Heb er zelf geen ervaring mee.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Dat is een handige site. Dank je.
Hij noemt de crypto als weinig eisende plant. Dus kan ik die gewoon houden. Wel de gezonde delen ervan, natuurlijk. Maar dat verklaart ook, waarom 1 van beide soorten crypto's hier totaal geen last heeft van algen.

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Ga je nou de rest van jouw plantjes wegdoen?
Hopelijk niet weggooien!

Misschien zijn er forumleden, waarmee je kan ruilen?
Is altijd goedkoper dan nieuw aanschaffen en nog gezellig ook :mrgreen:

Ik heb Riccia Fluitans......Leuk voor de garnalen. (werk in Leiden dus...)
Verder barst ik van de G.e (Glossostigma Elatinoides), maar houdt van veel licht.....

Misschien advertentie uitzetten in Aquamarkt?
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik zal de meeste planten wel weg moeten gooien, want het meeste is besmet. Daar doe ik niemand een plezier mee, behalve de composthoop :?

De Riccia Fluitans is mooi! Ik heb hem even opgezocht.
En de glossostigma had ik voorheen al willen hebben, maar dat was niet gelukt. Ik had een plantje die er veel op leek, maar die liever 20 cm de hoogte in groeit. Niet fijn voor helemaal voorin. Maar is dat verder een plantje die veel nodig heeft, of valt dat wel mee? Ten slotte kan ik zo nodig Easy Carbo toevoegen, als hij dat nodig heeft. Ik geef het nu ook. Alleen geen "echte" Co2, dus als hij te veel nodig heeft houd het op. En nitraat en fosfaat zijn ook geen probleem, heb ik ook staan.

Ik kan alleen dus niet ruilen, want ik heb dus niks voor jou helaas. Hooguit een paar goede plantjes van de sessiflora, er zit wel iets goeds tussen. Als je dat wilt en durft

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Vallisneria, die is volgens mij niet zo CO2 behoevend..
The robust types are not demanding and do not need CO2 addition since they in nature occur on shallow water in lakes which are naturally poor in free CO2.
Bron: http://www.tropica.com/en/plants/plant- ... neria.aspx

Reageert vaak ook slecht op easycarbo, blijkbaar moet hij één of ander enzym aanmaken om daar mee om te kunnen gaan, maar daarna zou het ook goed moeten gaan.

Wil je wel je crypto's houden is dit stukje ook van belang:
It is often claimed that Cryptocorynes and Vallisneria cannot grow together because they excrete chemical substances that hinder growth of other plants (a phenomenon called allelopathy). However, this is a myth! But since they prefer quite different waters one of them will overgrow the other and take over. If the aquarium is relatively dark and contains soft water, the Cryptocorynes will win the interspecific competition, whereas if the aquarium has much light and hard water, Vallisneria will overgrow the Cryptocorynes. In an aquarium with conditions somewhat in between the two extremes, they will coexist without problems.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Dank je. Maar ik denk dat ik het gewoon bij mijn 2 crypto's hou, verder geen valisneria.
Ik heb al een beetje een idee van hoe ik het hebben wil, ben het nog even verder aan het uitdenken.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

In plaats van een hele CO2 installatie kan je ook denken aan bio-CO2.
Is dat niet iets?
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Met dit hele project zal je naar planten op zoek moeten die minder licht vragen, staat vaak wel in de omschrijvingen, daarnaast zal je ook echt minder licht moeten gaan geven, anders blijft je alg probleem bestaan.

Ik kan een heel verhaal gaat tikken, maar hier staat heel goed beschreven wat ik anders weer in mijn eigen woorden zou op schrijven :mrgreen:

http://www.barrreport.com/showthread.ph ... -bemesting
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Voor wat ik van het artikel begrijp, heb ik er wel wat aan. Maar het is aardig ingewikkelt voor een dislect met een scheikunde en natuurkunde-deuk in haar hersenen. Maar goed, ik zal het nog een paar keer lezen dan wordt het waarschijnlijk wel wat duidlijker.
In ieder geval gaat het licht terug naar 8 uur en komen er alleen maar makkelijke planten in. Die 2 crypto's en verder voornamelijk mos.

Nee, bio Co2 zie ik ook niet zitten. Dan heb ik toch nog een fles die ik kwijt moet en een extra ding (difuser) in mijn aquarium. ik doe het liever echt zonder, eventueel met wat vloeibare toevoeging als dat echt nodig is.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Karin, hoeveel lampen en wattage heb jij boven je bak ? ook liters van de bak en water diepte is goed om te weten.

Ik denk dat je nog steeds vrij veel licht zal hebben n.l. en dat veroorzaakt je CO2 tekort.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik heb 2 lampen van 11 watt boven de bak hangen. Tot een week of 4 terug had ik 1 lamp van 8.00 tot 20.00, en de ander van 9.00 tot 21.00 branden. Dus 10 uur lang 22 watt en 2 uurtjes maar 11.
Daarna heb ik ze teruggezet, 1 van 9.00 tot 17.30 en 1 van 12.30 tot 21.00. 7 uur 11 watt, en 5 uur 22 watt dus.

Het aquarium is 60 liter, ik denk dat er 50 liters water in zit, en hij is 40 cm diep. Er zit ongeveer 10 cm tussen de lampen en het water, gescheiden door een glasplaat.

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Ik denk dat dat niet teveel licht is op een 60 liter bakje.
Crypto's zijn idd vrij makkelijk te houden en vragen niet veel. Je hebt ook langere crypto's, zoals de Cryptocoryne lucens of de Cryptocoryne balansae. Vallisneria is natuurlijk idd ook een vrij makkelijke plant. Je kunt ook denken aan javavaren.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

niet gelijk schrikken maar je zou 11 watt kunnen proberen dus een lamp volledig uit en dat dan op 10 uur of zo dus iets later aan zeg 12:00 tot 22:00 vind dat jij vrij vroeg donker gaat.
Ik start liever wat later de lamp dan zie ik in de avond meer.

Wat ook kan verlichting beide aan om 10:00 tot 14:00 een lichtpauze van 14:00 tot 18:00 verlichting beide aan 18:00 tot 23:00, het gaat er om dat je 4 uur verlicht 4 uur niet verlicht en dan weer 5 uur wel verlicht.

Het is net wat je prettiger lijkt, schrik niet gelijk van een lamp uit, planten hebben maar weinig licht nodig, minder dan wij meestal denken.

je moet het als een motor zien, de CO2 en andere sporen elementen zijn de benzine en het licht het gas pedaal.

Zet je er veel licht op dan is je tank eerder leeg, dat geldt m.n. voor CO2 door minder licht gebruik je minder.
gebruik je een licht pauze dan vul je de tank in het donkere stuk weer op en kan je weer ff full speed gaan.

zoals je tot 4 weken terug had is best lang 13 uur in totaal verlicht dat geeft wel reden tot alg omdat je de CO2 dan helemaal uit put en de planten toch nooit zo lang groeien langer dan 12 uur belichten is voor planten onzin omdat ze na 12 uur stoppen met fotosynthese, alle licht die dan nog in het aquarium staat geeft alg.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik heb het even opgezocht, maar de crypto die bijna geen last van de alg heeft, en ik dus kan hergebruiken, is de crypto lucens.
De Balansea wordt wel weer heel erg hoog, hoger dan mijn bak. Hij is wel erg mooi, trouwens. Maar hoe hou je zo'n plant onder water, zorg je dat die er niet bovenuit groeit? Want halverwege afknippen zoals je met bijvoorbeeld de Bacopa doet, kan natuurlijk niet bij deze lange bladeren.
Datzelfde is mijn probleem met de javavaren. Bovendien vind ik die niet heel erg mooi. De valisneria durf ik niet heel goed, je hoort vaak dat ze nog al eens gaan verslijmen.

Ik heb zitten zoeken nar mosjes en ik heb deze gevonden:
Riccia Fluitens
Flame mos (Taxiphillum species)
Levermos (monosolenium Tenerum)
Fissidens fontanus.

Zijn dat allemaal makkelijke soorten, die goed op te binden zijn? Zit er nog een soort tussen die jullie me afraden omdat hij toch niet zo geschikt is? Ik heb geen idee wat de prijzen zijn en of ze een beetje makkelijk te krijgen zijn.
De javamos vind ik niet mooi.
En ik heb spiky mos, dat lijkt heel erg op Christmasmos en dergelijke, en ik wil een totaal andere soort.
Of zijn er nog andere soorten mos die geschikt zijn?