Simon schreef:Nitraat??? Je bedoelt nitriet?
Gewoon een deel verversen.
Ik had ook inderdaad nitriet verwacht, maar de teststrip gaf een lichte verkleuring van no3 aan.
Dit bewijst denk ik dat teststrips alles behalve accuraat zijn.
Inmiddels begrijp ik ook dat er niet 1 juiste methode bestaat, alhoewel ik dit natuurlijk wel liever prefereer. Maar goed, ik moet me erbij neerleggen

. Gelukkig heb ik mn gezonde verstand nog
Wellicht wel interessant om mijn methode met jullie te delen. Daar waar tips en dergelijke gegeven kunnen worden, verneem ik ze graag!
Ik heb de witte waas in de kale Qbak verholpen door een 60% waterwissel uit de kraan. Het liefst pakte ik aquariumwater uit de showbak, maar ik kan de showbak niet telkens storen door water te pikken en vullen met kraanwater.
Daarnaast heb ik de Qbak voorzien van zwarte achterwanden, zwart grind, PVC buizen, tijdsklok en 2 snelgroeiers. Ik heb er meteen ook wat vlokvoer in gegooid voor de bacterie opgang.
Ik ben van plan om de Qbak 3 weken in te draaien. Tussendoor zal ik 1x een waterwissel doen met aquawater uit de showbak. Dit is voor de vissen denk ik gunstig met de overgang van Qbak naar showbak.
Wat betreft de showbak ga ik de bak behandelen alsof er vissen inzitten. Dat betekent vlokvoer, wekelijkse waterwissel a 15-20% en wekelijks een drupje plantenvoeding (profito en easy carbo).
Het resultaat tot nu toe: