Beste malawifreaks,
Ik heb enige tijd geleden (maanden) een aardig bestand malawi-cichliden van iemand overgenomen. Bij deze cichliden kreeg ik ook slakken. Kleine witte met een gedraaide schelp met een punt. Grootte tot ca 1.5 a 2 cm.
Is het goed om deze slakken in het aquarium erbij te doen? (Ze zitten nu al maanden in een saladebakje met wat water en een stukje groen en leven nog steeds). Deze slakjes zaten bij de vorige eigenaar van de vissen dus in de bak. Worden deze slakkken als welkome voedselbron gezien? Of zorgen ze juist voor problemen? Het is niet zo dat ik ze mooi vind ofzo, maar als het goed voer is dan gun ik ze mijn vissen graag. En anders gaan ze zo de deur uit.
groeten,
Frank
Slakken in Malawi-bak
-
Cichlidenkwekers
- 0-200

Re: Slakkken in Malawi-bak
Ik denk dat je het hebt over de torenslak?
Ik zelf zou dus geen slakken er in zetten, Cichliden zien het als voer.
Een toren slak betekend dat je een goed biologisch evenwicht hebt in je bak, en deze slakken hebben het voordeel dat ze van de planten afblijven "zover dat ik weet", maar houden wel de bodem los.
Hier zaten in het verleden door een gekochte plant ook wat slakken in de bak, een paar dagen en er waren geen slakken meer, wel was het leuk om te zien wat een Cichliden zoal me een slak doet.
Bekijk het als een soort van voetbal, van de eene vis naar de andere, en op een gegeven ogenblik was het slakkenhuisje leeg en had een vis geluk gehad door wat extra voer.
Ik zelf zou dus geen slakken er in zetten, Cichliden zien het als voer.
Een toren slak betekend dat je een goed biologisch evenwicht hebt in je bak, en deze slakken hebben het voordeel dat ze van de planten afblijven "zover dat ik weet", maar houden wel de bodem los.
Hier zaten in het verleden door een gekochte plant ook wat slakken in de bak, een paar dagen en er waren geen slakken meer, wel was het leuk om te zien wat een Cichliden zoal me een slak doet.
Bekijk het als een soort van voetbal, van de eene vis naar de andere, en op een gegeven ogenblik was het slakkenhuisje leeg en had een vis geluk gehad door wat extra voer.
Re: Slakkken in Malawi-bak
Ja, ik heb dezelfde ervaring. Ik zou niet bewust slakken uitzetten in een bak met Malawi's. Cichliden zijn volgens mij doorgaans wel wat slimmer dan de gemiddelde vis en ze weten een slak op den duur best uit dat huisje te peuteren. Sommige soorten hebben slakken hoog in hun menu staan, ze hebben aangepaste kaken en tanden en kraken ze gewoon. Het "voetbal" waar Rene het over heeft heb ik ook al gezien, ze sollen er net zo lang mee tot de slak van vermoeidheid opgeeft, en dan staat ie ineens onderaan de voedselketen.
Voordeel is wel dat een slakkenplaag een zo goed als onbekend fenomeen is in een Malawibak
Voordeel is wel dat een slakkenplaag een zo goed als onbekend fenomeen is in een Malawibak
-
aquafrank
Onderwerp auteur
Re: Slakken in Malawi-bak
Als ik dat zo lees denk ik: alleen maar voordelen. Losse bodem, leuke wedstrijden in de bak en gratis voer. Wat ik wel denk is dat ik misschien, ivm een biologisch filter onder de bak waar de vissen dus niet komen, een broedplek voor slakken kan krijgen.
Maar daar kom ik dan ook niet meer vanaf op het moment dat ik mijn bak bijvoorbeeld om zou bouwen naar een discusbak. Al die slakken gaan zich dan tussen de bioballen voortplanten..
Dus misschien toch beter niet.
Maar daar kom ik dan ook niet meer vanaf op het moment dat ik mijn bak bijvoorbeeld om zou bouwen naar een discusbak. Al die slakken gaan zich dan tussen de bioballen voortplanten..
Dus misschien toch beter niet.