Het ontwerpen van mijn aquarium 2014

Onderwerp auteur
Vegamobiel
0-200
0-200

Re: Het ontwerpen van mijn aquarium 2014

Bericht door Vegamobiel »

Ik heb contact gehad met de fabrikant van Tec7 hier volgend zijn antwoord
Beste,

U kan het volledig verhaal verlijmen met Tec7, wel de betonplex opschuren en ontvetten alvorens te lijmen.

Nadien het geheel langs de binnen kan volledig afdichten met met Rock7. Dit omdat tec7 1% water opslorpt en zo gaat opzwellen. Rock neemt geen water op.

Beide producten zijn niet schadelijk voor de vissen zeker niet na 7 dagen uitharding.

Hopend u hiermee van dienst te zijn.

Mvg,

Kim
Tec7
Door een zeer klein randje op te schuren heb je genoeg aanhechtingsvlak om alles waterdicht af te werken

Vegamobiel :chat:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Dat antwoord heb ik ook gehad toen ik ging informeren ten tijde van de bouw van mijn aquarium, is een prima lijm hoor, ik heb uiteindelijk voor polymax express gekozen, maar dat had ook veel te maken met dat ik daar vrijwel gratis aan kon komen :mrgreen:

prima spul die Tec 7 en eerlijk advies :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

Betonplex schuren voor je tec 7 gebruikt dat wil dus ook zeggen betonplex schuren voor je epoxy of vloeibare vijverfolie gebruikt

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ja er hecht niets op betonplex dus je moet altijd schuren als je daar iets op wil zetten, daarom is het niet echt logisch om iets over betonplex te zetten.
Of je gebruikt betonplex met niets er op of je gebruikt multiplex met epoxy met vloeibare vijverfolie heb ik geen ervaring.

Onderwerp auteur
Vegamobiel
0-200
0-200

@ stylz

Is het volgende het geen waar je zelf meer geloof in hebt?

Afbeelding

Zo ongeveer afgewerkt

Afbeelding

Langs de binnenkant bekeken, enkel glas in het middelste gedeelte

Afbeelding

Vanuit een andere hoek

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

denk het wel ja :lol:
alleen de onderste strip is weer wat smal tenopzichte van de rest :D
het is misschien te veel gevraagd of ongehoord maar kan je misschien de prijzen een beetje bijhouden zodat andere en vooral ik :D weten wat zo een bak kost,alles in wel te verstaan,alvast bedankt

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja dat is de zelfde ruit inzet die ik heb en ook de wanden zijn zo volgens mij sterker.

Maar wat ik al zei MAF maakt zijn aquaria ook met een naadje met de ruit er in, denk ook dat die constructie goedkoper is maar sterker niet denk ik :mrgreen:

Ik heb wel met siliconen afstands blokjes gewerkt anders krijg je de kitnaad moeilijk even dik.

Onderwerp auteur
Vegamobiel
0-200
0-200

@ timothymeertens

Natuurlijk zal ik proberen zo veel mogelijk informatie delen, dus ook wat de kostprijs is geweest.

@stylz

Gisteren mij aangesloten bij een aquariumclub hier in de buurt. link
Daar vertelde ze mij dat ik moest oppassen dat mijn onderstel zeer goed moet uitgevoerd worden. Indien niet komt de bak onder zeer grote druk te staan, en omdat de voorruit deel maakt van de constructie is dat niet aan te bevelen, en is de tweede optie veiliger.

Zelf dacht ik dit op te lossen door eerst stroken tempex op de ribben van het onderstel te plaatsen, daarover een betonplex, waarover dan over de gehele oppervlakte terug tempex te plaatsen, zodat de foutjes van het onderstel door de eerste laag wordt opgevangen en foutjes in de betonplex door de tweede laag wordt geëffend.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik zou op passen met tempex als je te dik gaat kan je bak scheef zakken, ik heb er maar 0.5 mm onder liggen.

Mijn onderstel is speciale ytong blokken voor druk met daarover heen een betonplex plaat, op die plaat ligt 0.5 mm tempex en dan de bak.
Ik heb de betonplex plaat en de muurtjes door laten lopen, zodat ik een rand heb om gelijk op te staan, ik had daar gelukkig de ruimte voor en ben daar heel blij mee.

Ben met wel met de aquariumclub eens over de sleuf, ik heb rond de ruit overal 1 cm vrij dus ook als de bak beweegt drukt hij niet op de ruit.
in de sleuf heb je vrijwel geen ruimte om de torsie krachten op te vangen, mijn ruit hangt ook eigenlijk in de kit, als je hem koud op de bodem zet heb je het zelfde effect idd :mrgreen:

Aquarium club ziet er goed uit, fijn dat daar ook mensen met verstand van zaken zitten altijd prettig om een sparring partner te hebben.

Onderwerp auteur
Vegamobiel
0-200
0-200

Yep, daar heb je gelijk in.
Met mijn vorige bak had ik er houtwolplaat onderzitten Link. Die gebruiken ze om onder een zwevende houtenvloer te leggen, tegen contact geluid en als vlake ondergrond.

Volgens mij kan een bak enkel kantelen als het gewicht niet goed verdeeld zit bv. hele zware stenen langs de achterkant van het aquarium.

Maar ik zal het in mijn gedachte houden dat ik niet te dik ga bij het samenstellen van het onderstel.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja klopt helemaal, maar heb je het effect een keer dan versterkt het zich zelf :mrgreen: