schoonmaken interne filter
schoonmaken interne filter
Hoi
Ik heb een ciano van 100 liter...met interne pomp hoevaak maak het spons wat er in zit schoon en de pomp uit elkaar houden...
Toen ik bak kocht zat er een tablet in (qristal helder) om water helder te maken zouden jullie die vervangen of is dat helemaal niet nodig??
Ik wil proberen zo natuurlijk mogelijk te houden maar wil vissen niet tekort doen.....
Ik heb een ciano van 100 liter...met interne pomp hoevaak maak het spons wat er in zit schoon en de pomp uit elkaar houden...
Toen ik bak kocht zat er een tablet in (qristal helder) om water helder te maken zouden jullie die vervangen of is dat helemaal niet nodig??
Ik wil proberen zo natuurlijk mogelijk te houden maar wil vissen niet tekort doen.....
Re: schoonmaken interne filter
Ken het merk niet, maar door de regel maak je pas een filter schoon als je ziet dat de stroming serieus is afgenomen of als er spullen in zitten die maar een bepaalde tijd actief zijn zoals kool.
Maar door de regel kan je wel zeggen dat het geen kwaad kan als je de sponzen zo ergens tussen de 2 a 3 maanden uitspoelt.
Dat tablet zegt me niets, maar vaak gaan dat soort spullen, net als kool, maar een beperkte tijd mee.
Maar door de regel kan je wel zeggen dat het geen kwaad kan als je de sponzen zo ergens tussen de 2 a 3 maanden uitspoelt.
Dat tablet zegt me niets, maar vaak gaan dat soort spullen, net als kool, maar een beperkte tijd mee.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Bedankt voor reactie...
Die tablet staat zes weken voor...
Zou ik er nog een andere indoen of lekker zo laten??
Ik ben dan miss nog wel erg snel geweest met filter schoon maken, maar spons was echt vies dus die was in iedergeval nodig...
Water was daarna effe wat troebel, dreef vanalles in maar na korte tijd trok dat weer bij....
Die tablet staat zes weken voor...
Zou ik er nog een andere indoen of lekker zo laten??
Ik ben dan miss nog wel erg snel geweest met filter schoon maken, maar spons was echt vies dus die was in iedergeval nodig...
Water was daarna effe wat troebel, dreef vanalles in maar na korte tijd trok dat weer bij....
-
dickportugal
- 1000+

Ik zou er geen tabletten in doen. Idd als de stroming minder wordt spons uitspoelen, liefst in een emmer met aquarium water ivm. de bacteriën.
Thanks....ga ik het niet doen..."gewoon" natuur zn gang latn gaan zeg maar....merk dat ik dat soms wel moeilijk vind om niks te doen...ha ha
Had idd spons uitgespoeld in aquarium water wat net uitgehaald had...
Had idd spons uitgespoeld in aquarium water wat net uitgehaald had...
-
dickportugal
- 1000+

Dat hebben we allemaal. Ik doe meestal op zondag de bakken, water verversen, wat snoeien en dan op dinsdag jeuken m'n handen alweer: plantje staat niet helemaal zoals ik het wil enz. Maar dan bedwing ik mezelf om tot de volgende week te wachten. Teveel rommelen in de bak is ook niet zo goed. 
Misschien een ideetje om met de tijd een externe filter aan te schaffen Rover.....
Hierin kan je meer variëren in filtermaterialen, simpelweg omdat er meer plaats is.
Bijkomend voordeel is, dat je het filter niet meer in je bak hebt, dus meer ruimte.
Uiteraard kan je deze wel wegwerken met planten e.d.
En zoals de rest al geadviseerd heeft; alleen schoonmaken als het écht nodig is.
Ik maak mijn externe filter ongeveer 1x per half jaar schoon......
Hierin kan je meer variëren in filtermaterialen, simpelweg omdat er meer plaats is.
Bijkomend voordeel is, dat je het filter niet meer in je bak hebt, dus meer ruimte.
Uiteraard kan je deze wel wegwerken met planten e.d.
En zoals de rest al geadviseerd heeft; alleen schoonmaken als het écht nodig is.
Ik maak mijn externe filter ongeveer 1x per half jaar schoon......
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !
Zoals ik al eerder geschreven heb, heb ik een ciano aqua 80 light...
Die wordt geleverd met interne biofilter en verwarmingselement...
Nu heb ik gelezen dat het advies is 10 keer per uur de inhoud van je bak als je sterkte berekend wat nodig is voor je bak...
De mijne is maar 260 per uur terwijl mijn aquarium 100 liter is (natuurlijk min bodem en inrichting en ingebouwdefilter waardoor ik ongev 80 lieter over hou)
Is dit te weinig?? Wat zijn jullie tips ik moet momenteel financieel geen gekke bokkesprongen willen maken, en hey aquarium staad om een dressoir dus ik heb
geen plekje waar ik externe filter "mooi" weg kan werken....
Graag advies
Die wordt geleverd met interne biofilter en verwarmingselement...
Nu heb ik gelezen dat het advies is 10 keer per uur de inhoud van je bak als je sterkte berekend wat nodig is voor je bak...
De mijne is maar 260 per uur terwijl mijn aquarium 100 liter is (natuurlijk min bodem en inrichting en ingebouwdefilter waardoor ik ongev 80 lieter over hou)
Is dit te weinig?? Wat zijn jullie tips ik moet momenteel financieel geen gekke bokkesprongen willen maken, en hey aquarium staad om een dressoir dus ik heb
geen plekje waar ik externe filter "mooi" weg kan werken....
Graag advies
-
Corydorasofcourse
- 0-200

Hoi Rover,
Ik heb zelf een 110 liter bak met een Superfish aqua-flow 400. Het is een binnenfilter die 800 liter per uur filtert, maar je kunt hem ook makkelijk zachter zetten. Hij viel wel mee in de prijs, voor 30 euro had ik hem in huis.
Misschien een ideetje?
Ik heb zelf een 110 liter bak met een Superfish aqua-flow 400. Het is een binnenfilter die 800 liter per uur filtert, maar je kunt hem ook makkelijk zachter zetten. Hij viel wel mee in de prijs, voor 30 euro had ik hem in huis.
Misschien een ideetje?
-
Vegamobiel
- 0-200

10 X de inhoud van je aquarium over een filter jagen heeft totaal geen zin!
1 to 2 X is meer dan voldoende, anders krijg je zo'n harde stroming dat je visjes veel te hard moeten zwemmen om op zijn plaats te blijven. De filter gaat echt niet beter filteren als je 10 X het volume er over stroomt.
Wil je echt meer stroming kan je nog altijd een stromingspomp bij plaatsen.
Vegamobiel
1 to 2 X is meer dan voldoende, anders krijg je zo'n harde stroming dat je visjes veel te hard moeten zwemmen om op zijn plaats te blijven. De filter gaat echt niet beter filteren als je 10 X het volume er over stroomt.
Vegamobiel
Rover:
Wil dit transport optimaal worden benut, is dit iets om rekening mee te houden...............
(Te) weinig stroming kan dit proces belemmeren, vooral als er veel plantjes in de bak staan
Vegamobiel:....Nu heb ik gelezen dat het advies is 10 keer per uur de inhoud van je bak als je sterkte berekend wat nodig is voor je bak....
Dit heeft te maken met het transporteren van voedingsstoffen. (CO2/micro/macro)....10 X de inhoud van je aquarium over een filter jagen heeft totaal geen zin!
1 to 2 X is meer dan voldoende, anders krijg je zo'n harde stroming dat je visjes veel te hard moeten zwemmen om op zijn plaats te blijven. De filter gaat echt niet beter filteren als je 10 X het volume er over stroomt....
Wil dit transport optimaal worden benut, is dit iets om rekening mee te houden...............
(Te) weinig stroming kan dit proces belemmeren, vooral als er veel plantjes in de bak staan
Oooo bedankt voor de vlotte andwoorden...ben ik ook weer gerrustgesteld,
En ging mij echt om het schoonmaken
En ging mij echt om het schoonmaken
Dus als ik het goed begrijp (zo niet hoor ik het graag) als mijn pomp te zwak zou zijn voor de hoeveelheidplantjes gaan planten dood krijg ik alg en problemen met waterwaardes??Sjakie schreef:Dit heeft te maken met het transporteren van voedingsstoffen. (CO2/micro/macro)
Dus als dat goed gaat zo latem??
Rover:
Staat meer info.
http://www.aquascaping-blog.com/49/wate ... g-aquarium
Kijk hier maar eens.Dus als ik het goed begrijp (zo niet hoor ik het graag) als mijn pomp te zwak zou zijn voor de hoeveelheidplantjes gaan planten dood krijg ik alg en problemen met waterwaardes??
Staat meer info.
http://www.aquascaping-blog.com/49/wate ... g-aquarium
Je hoeft ook echt niet alles over je filter te jagen, mag wel maar hoeft niet, een extra stromings pomp kan je ook helpen, vaak zelfs beter omdat een echter stromings pomp een brede uitstroom heeft en veel liters verplaatst voor weinig watt'sVegamobiel schreef:10 X de inhoud van je aquarium over een filter jagen heeft totaal geen zin!
Vegamobiel
Met te weinig stroming krijg je de voedings stoffen niet op tijd bij de plant met een goed verlicht aquarium.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0