Zo, ik heb vandaag weer even mijn water grondig laten testen. En dat licht verminderen en dat kleine schooltje visjes erbij heeft veel goeds gedaan. Het is er nog niet, maar het gaat de goede kant op zo
Mijn No3 is van 0 naar 7
en mijn Co2 van 6 naar 12.
Ook mijn ijzer is omhoog, dat was 0,1 en dat is nu 0,25
Mijn Po4 is nog steeds minder dan 0,02
Ik heb vorige week de planten met de meeste alg eruit gehaald. Het ziet er een stuk beter uit al zo, ook al is het wat kaler dan het voorheen was. Maar als de planten weer echt gaan groeien dan komt dat wel weer goed. En hopen dat de algen niet gaan terugkomen, maar juist minder gaan worden.
Ik maak iedere week de ruiten schoon, en vandaag vond ik er al een stuk minder alg opzitten dan een paar weken geleden. Hopelijk is dat een goede voorbode.
Ja alg op je ruiten is een goede indicator, in een bak met EI water waardes groeit alg gewoon vrijwel niet ook niet op de ruit, bijkomend voordeel is dat je die dan ook niet schoon hoeft te maken
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
Even een nieuwe vraag.
De planten groeien nog niet heel erg, ik heb 3 weken terug foto's gemaakt en zie eigenlijk geen verschil met nu.
Maar met de algen gaat het goed, nou ja, dat zullen de algen niet vinden. Ik heb 3 weken geleden mijn garnalenflat en mijn steentjes schoongeschrobt, en die zijn nog steeds vrij van algen. Ook mijn ramen blijven mooi schoon, daar komt bijna niets nieuws op. Maar wat er op de planten zit, blijft. Dat lijkt ook niet echt aan te groeien, maar weg gaat het ook niet.
\Nou heb ik 3 weken geleden de ergst besmette planten eruit gehaald, maar ik kan niet alles er zomaar uit halen want dan blijft er niet heel veel meer over.
Dus nu mijn vraagje:
Is het handig om alle besmette planten eruit te halen en te vervangen door nieuwe? Gaan die dan ook weer een stuk beter groeien, of heeft het niet-groeien niet te maken met het feit dat ze nog onder de alg zitten?
Of moet de alg vanzelf verdwijnen van de planten waar het nu nog op zit? Heb ik gewoon te weinig geduld?
Ik heb de intensiteit van de verlichting teruggeschroefd, niet de duur. Dus ze branden nog gewoon 12 uur, alleen overlappen de lampen elkaar minder lang, ipv 10 uur nog maar 5. Moet die intensiteit weer wat omhoog om de planten beter te laten groeien, of gaan ze dan weer teveel voeding gebruiken en komen de algen weer terug?
Al die plantjes komen wel terug hoor harde groene alg ben je niet zomaar kwijt, je kan de bladeren afknippen de nieuwe bladeren zullen wel schoon blijven nu je ruit ook schoon blijft, heerlijk he
Ja je kan als je planten vervangen, maar ik zou gewoon op nieuw blad wachten.
blij dat het zo goed gaat.
Meer licht zou ik alleen doen als je echt lekker meer wil snoeien op zich toch ideaal minder licht dan groeien je planten niet zo hard, hoef jij minder te snoeien,blijft er voldoende CO2 en andere sporen elementen ja waarom meer licht ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
Ok, dan moet ik gewoon meer geduld hebben.
Het ging mij vooral om de sessiflora, die is het ergste besmet en daar is niet veel mooie plant meer van over. Als ik daar alles wat besmet is, van moet wegknippen, dan wordt het wel heel erg kaal achterin.
Overigens zie ik, dat de alg op de lobelia wel erger is geworden. Zat het eerst alleen op de randen van de bladeren, nu zit het over het hele blad.
Die heeft trouwens ook niet veel schone blaadjes meer. En bijna al mijn gras is verdwenen.
Ok, dan hou ik het zo met dit licht. Niet meer erop. Ik vroeg het, omdat ik echt geen groei in de planten zie nu. Ik heb 3 weken geleden foto's gemaakt om te kunnen vergelijken.
Ik voeg alleen Dennerle dagbemesting toe, 7 druppeltjes per dag in plaats van 5 die volgens de verpakking erin moeten. En Flora Carbo Shrimp, en dan geen anderhalve ml maar 2.
Verder voeg ik niets toe, maar heb een week of wat terug dat schooltje galaxy toegevoegd om meer nitraat te krijgen en dat helpt in ieder geval. Ten minste, als er niet nog meer vissen dood gaan aan de tetraziekte maar tot nu toe lijkt dat goed te gaan.
Verder heb ik dus de intensiteit van het licht teruggeschroefd. En steeds zo veel mogelijk alg weggehaald.
Wat nu de waardes van de fosfaat en nitraat zijn, weet ik niet. Ik moet dat weer even meten, de laatste meting is al weer 3 weken terug zag ik. Alleen mijn ijzer en mijn CO2 kan ik zelf niet testen.
Het is echt belangrijk dat je fosfaat en nitraat hoog genoeg zijn. Als een van deze twee stoffen of een andere voedingstoffen te weinig aanwezig zijn kan de planten groei stagneren. Hoe beter de planten groeien, hoe sterker ze zijn als concurrent tegen de algen. Het CO2 gehalte kun je bepalen aan de hand van je pH en KH waarden doodmiddel van een tabel.
Als je nitraat, fosfaat en/of CO2 gehalte niet hoog genoeg blijken te zijn, zou je kunnen overwegen om het te gaan toevoegen.
Dit schema snap ik dus niet. Want hoe kan het, dat de laatste meting mijn PH 8 was en mijn CO2 12? Dat staat niet in het schema.
Ik ga morgenochtend even naar de dierenwinkel in Leidschendam om nog maar weer uitgebreid te laten testen. Dan kan ik daar ook gelijk fosfaat en zo nodig nitraat kopen.