Glossostigma over lavasteen groeien

stylz
1000+
1000+

Re: Glossostigma over lavasteen groeien

Bericht door stylz »

Ik heb geen ervaring met soils sorry :?
Ik hoor goede dingen over amazonia maar mn voor kleine bakken voor een grote bak als die van mij zijn er wat bedenkingen, akadama lijkt goed te werken maar dat is natuurlijk niet gemaakt voor het aquarium (weet niet of dat ook maar iets uitmaakt)
Zelf heb ik voor http://www.aquaplantsonline.nl/p/5111/d ... mantzwart/ gekozen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Ik heb hetzelfde grind, alleen dan de reebruine variant.
Was prijzig, maar oogt mooi en is niet scherp.

Verder heb ik nog wat op youtube lopen zwerven en kwam interessante dingen tegen mbt stapels lavastenen icm planten.
Men waarschuwt hierin, dat er altijd watercirculatie moet plaatsvinden tussen de gestapelde stenen.
Klinkt logisch, maar als ik dan vervolgens zie dat ze onder en tussen de stenen alles dichtgooien met verschillende diameters grind en andere producten, lijkt dit mij toch juist ten koste gaan van de waterdoorlaatbaarheid.....

Is het dan niet gewoon beter om de stenen te stapelen, zonder er een veelal dure mengelmoes van diverse bodemproducten tussen te gooien?
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Dat is mijn gevoel ook, heb al eens op een ander forum een hele discussie over soils stapelen gehad, nem beweerd dat dit met soils wel kan, maar ik denk dat je altijd slechte doorstroming gaat krijgen.

Toch moet ik zeggen dergelijke bakken doen het wel, maar ja scapes staan vaak maar een jaar of zo.
Ik zou ook liever de boel lekker open houden en door laten stromen maar weet niet hoe je dat zou moeten doen.
Het is in ieder geval goedkoper op op te vullen met b.v. piepschuim of zo.

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Waarschijnlijk weet ik wel op welk forum dat was :P

Als we er toch al wat dieper op in gaan.....heb ik meteen een aanvullende vraag, die jij vast kan beantwoorden.
Ik gebruik de EI om mijn voedingsstoffen op te bouwen (eind van de week helft waterwissel e.d.)
Maar..., als ik in mijn geval een flinke hoeveelheid lava in mijn scape ga verwerken....verlies ik zodoende watermassa.
Aangezien ik dus per saldo minder water in mijn bak heb, moet ik dan de hoeveelheid voedingsstoffen aanpassen?
Ik heb nu opgeloste voeding obv de huidige 240 litertjes, maar daar kunnen dan aardig wat litertjes vanaf door de stenen.

Zou dit uitmaken op de huidige hoeveelheid voeding die ik per dag toevoeg, of maakt dat niet uit, aangezien ik aan het einde van de week mijn bak reset?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Je moet altijd met netto inhouden rekenen, maar de EI methode heeft flinke tolleranties hoor, je loop hooguit wat meer op met je sporen elementen dan je orgineel bedoeld had.
echt kwaad kan het niet, maar ja ben je van 200 liter er 100 kwijt door je stenen dan zit je 2 x zo hoog als je bedoeld had.

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Tja..., beetje zonde van al die voeding, maar zoals ik al had verwacht kan het weinig kwaad als er toch aan het eind van de week een reset plaatsvindt.
Helaas heb ik alles al gemengd in de fles, dus gewoon maar opmaken...... Daarna maar op nieuw gaan rekenen.

Bedankt voor de reactie en het meedenken Stylz :duim:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Sjakie schreef:Tja..., beetje zonde van al die voeding, maar zoals ik al had verwacht kan het weinig kwaad als er toch aan het eind van de week een reset plaatsvindt.
Helaas heb ik alles al gemengd in de fles, dus gewoon maar opmaken...... Daarna maar op nieuw gaan rekenen.

Bedankt voor de reactie en het meedenken Stylz :duim:
Ik hoop niet dat je alles in een fles hebt want dat werkt niet, maar dat wist je vast al :mrgreen:
Je kan altijd wat minder gaan doseren toch als je inhoud afneemt.

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Ik meng de kristalvormige voeding met osmosewater.
Dit opgeloste goedje zit uiteindelijk in een flesje, maar dan eentje van 1/2 litertje.
i flesje MICRO en 1 flesje MACRO (bij jou welbekend)
Ben ik in 2 weekjes doorheen...........

Wat zou het risico kunnen wezen, als je dit in grote hoeveelheden zou mengen, bijvoorbeeld in een jerrycan of grote colafles?

Misschien zijn er mensen die dit doen of overwegen???
Lijk mij niet handig, maar het waarom zou ik niet kunnen beantwoorden.....

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Sjakie schreef:Ik meng de kristalvormige voeding met osmosewater.
Dit opgeloste goedje zit uiteindelijk in een flesje, maar dan eentje van 1/2 litertje.
i flesje MICRO en 1 flesje MACRO (bij jou welbekend)
Ben ik in 2 weekjes doorheen...........

Wat zou het risico kunnen wezen, als je dit in grote hoeveelheden zou mengen, bijvoorbeeld in een jerrycan of grote colafles?

Misschien zijn er mensen die dit doen of overwegen???
Lijk mij niet handig, maar het waarom zou ik niet kunnen beantwoorden.....
Je hebt met grotere hoeveelheden altijd het risico dat je reacties krijgt waardoor de voeding niet meer opneembaar is voor je planten 2 weken is netjes hoor, ik heb altijd voorkeur voor ondoorzichtige flessen of jerrycans zonlicht is meestal niet goed op je stock oplossig, maar donker wegzetten kan natuurlijk ook.
Zelf meng ik in een PET fles en doseer dat direct, ik heb dus voor de macro's 3 PET flessen maak het wel in een keer aan, als ik minder water doe lost niet alles op :)
Voor de micro's heb ik 3 halve liter flesjes maak op zaterdag alles aan, bak staan nu ook weer vol te stromen :mrgreen: en de volgende zaterdag is dus alles op en start alles overnieuw.
Als ik op vakantie ben doen de kids het voor me, krijg die lummels het huis niet uit dus dat doen ze dan maar voor mij.

Onderwerp auteur
Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Stylz zegt:
....Als ik op vakantie ben doen de kids het voor me, krijg die lummels het huis niet uit dus dat doen ze dan maar voor mij.....
Geluksvogel!
Ik heb alleen 3 pluche honden....,daar hoef ik dus niks van te verwachten.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ach ik heb 2 echte honden maar die doen ook niets aan het aquarium :mrgreen: