Water ververst, dode vissen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Mischa
0-200
0-200

Water ververst, dode vissen

Bericht door Mischa »

De nieuwe bak van mijn dochter staat nu iets meer dan een half jaar en had van de week gelezen dat het aanbevolen is om het water per twee weken te verversen. Dacht ik gisterenavond dit even te doen, +/- `1/3 water ververst (60 liter bak). Kijk ik vanmorgen in de bak, 6 neon tetra's dood :( . Wat doe ik verkeerd? Een aantal zaken waar van ik zelf denk dat die mogelijk een oorzaak spelen, maar dacht dit aan jullie voor te leggen:

1. Te veel water(leidingwater) in 1 keer ververst
2. Mijn dochter had de beluchtingspomp na het verversen uitgezet
3. Bio CO2 DIY, doorlopend, de oorzaak van te hoge CO2 waarde in de bak. Niet goed in combinatie met waterverversing.

AquaHome

Re: Water ververst, dode vissen

Bericht door AquaHome »

Wellicht een te grote shock door verandering van de PH waarde...? Neem aan dat je niet gemeten hebt voor en na de verversing, anders had je het misschien gemeten....dus inderdaad teveel water ververst waardoor de PH waarde te snel gestegen is denk ik.

Overigens is beluchting bij CO2 toevoeging ook niet aan te raden, omdat je hiermee de CO2 ook weer gedeeltelijk uit het water verdrijft.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

idd CO2 en lucht pompjes moet je niet door elkaar gebruiken, dan kan je net zo goed de CO2 uitzetten, evt als het licht uit is beluchten kan weer wel.
Als je echt een half jaar niet ververst hebt zit denk ik de fout meer in de ovegang naar goed water.
Dus verversen prima maar liever elke week en dan iets van 50%
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Mischa
0-200
0-200

Bericht door Mischa »

Ok bedankt, het is niet dat we al een half jaar niet ververst hebben hoor. We hebben de bak ook een keer leeg gehaald en opnieuw ingericht. Maar we zijn er niet consequent mee geweest, nu wil ik dit toch idd 2 wekelijks gaan doen. Ik zal PH de volgende keer voor en na verversing meten.

En van dat beluchtingspompje wist ik, maar gebruiken jullie dan helemaal geen beluchtingspompjes of idd?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Met CO2 gebruik je alleen stromings pompen en laat je het oppervlak van je water zo veel mogelijk rustig, turbulentie zorgt voor lagere CO2.
Zorg wel voor voldoende stroming anders werkt een CO2 systeem niet goed.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0