Algen

stylz
1000+
1000+

Re: Algen

Bericht door stylz »

Ik bedoel dat ei van columbus echt niet negatief, ik bedoel eigenlijk helemaal niets negatief :lol:

Ik weet er zijn geen ijzeren wetten, wat voor de een werkt werkt voor de andere niet, of die wil het niet of afijn er zijn meer dingen die werken, vooral ook omdat alles zo flexibel is en zich aanpast, evenwichten heersen of juist verschuiven enz.

op de PB reageer ik alleen omdat het juist tegen het forum in gaat, help ik heb een slakken probleem, weet je wat doe een PB, dan leert de rest van het forum dus niets.
Juist de discussie de bonte smeltkroes maakt het forum waardevol en interesant, ieder kan daar zijn eigen route weer in kiezen en ieder moet ook zijn haar systeem kiezen, wat werkt voor jouw.

Door het via PB te doen onthou je heel veel mensen nuttige info, sorry als dat vervelend over kwam zo is het niet bedoeld.
Volgens mij zitten we ook op de zelfde koers maar wie weet verschillen er nog wat nuances, ik leer nog elke dag van discussies en weetje je leert het meest van mensen die het niet met je eens zijn :lol:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

stylz schreef:Ik bedoel dat ei van columbus echt niet negatief, ik bedoel eigenlijk helemaal niets negatief :lol:

Ik weet er zijn geen ijzeren wetten, wat voor de een werkt werkt voor de andere niet, of die wil het niet of afijn er zijn meer dingen die werken, vooral ook omdat alles zo flexibel is en zich aanpast, evenwichten heersen of juist verschuiven enz.

op de PB reageer ik alleen omdat het juist tegen het forum in gaat, help ik heb een slakken probleem, weet je wat doe een PB, dan leert de rest van het forum dus niets.
Juist de discussie de bonte smeltkroes maakt het forum waardevol en interesant, ieder kan daar zijn eigen route weer in kiezen en ieder moet ook zijn haar systeem kiezen, wat werkt voor jouw.

Door het via PB te doen onthou je heel veel mensen nuttige info, sorry als dat vervelend over kwam zo is het niet bedoeld.
Volgens mij zitten we ook op de zelfde koers maar wie weet verschillen er nog wat nuances, ik leer nog elke dag van discussies en weetje je leert het meest van mensen die het niet met je eens zijn :lol:
tja, 't is maar zoals je het bekijkt.

als je een slakkenprobleem moest hebben dan is de oplossing legio : slakkenval, botia, Helena's

dat algenprobleem is voor mij iets anders en ik vind niet dat ik iemand iets onthouden heb, ik vind dat ik iemand geholpen heb.

maar goed

grtz

domi®

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

afijn, even goede vrienden hoor dan doe je het per PB

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

stylz schreef:afijn, even goede vrienden hoor dan doe je het per PB
tuurlijk even goeie vrienden

grtz

domi®

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik kan me van jullie allebei de standpunten goed voorstellen.
Domi@ (sorry, ik kan de juiste letter niet vinden en de apenstaart komt het dichste bij ;) ) bedoelt het puur om mij te helpen, om te zorgen dat het voor mij overzichtelijk blijft.
Stylz bedoelt het om te zorgen dat iedereen mee kan lezen en mee kan praten, wat inderdaad heel goede dingen kan opleveren, maar inderdaad voor mij, leek die het allemaal niet heel goed begrijpt, inderdaad wel wat onoverzichtelijker maakt.
Is allebei een goede oplossing.
In ieder geval hebben jullie zo te lezen ongeveer de zelfde oplossing, alleen is Domi@ er via de PB iets dieper op in gegaan, en iets specifieker naar mijn aquarium toe.
Wat hij schreef komt hier op neer:
bemesting aanpassen, zorgen dat de nitraat en de fosfaat omhoog gaan en eventueel de ijzer ook. Co2 omhoog. En belichting aanpassen omdat ik er een zee van licht op heb staan (wat zo door Dennerle bij het aquarium geleverd is, dus ging ik ervan uit dat het goed was ;) )
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Helemaal goed Karin :lol: mijn opmerking was idd voor het forum bedoeld zodat anderen er van kunnen leren en ik zelf uiteraard ook weer :D
Het was mij wel duidelijk dat Domi en ik redelijk op de zelfde lijn zitten :lol:
Veel voorkomend probleem is te veel verlichting tegenwoordig, Dennerle zal de verlichting uitgelegd hebben voor een CO2 bak en dan kan je hoger gaan.
Meestal geen goed plan want dan gaan je planten harder groeien, ga je meer CO2 gebruiken, meer sporenelementen gebruiken en ook meer snoeien :P
Maar nadeel is als je het niet bij kan benen en je CO2 te laag wordt of je sporen elementen op nul komen, je planten stagneren en je dus in algen problemen verzand.

Dat leek zijn is zo over hoor :lol: je verdiept je er lekker in dus dat komt wel goed :duim:

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ja, dat komt vast wel goed maar geen leek meer zijn heeft tijd nodig :P

Ik heb net mijn belichting een stuk anders ingesteld. Ik gebruik nog wel 2 lampen, maar ze overlappen elkaar nu veel minder lang. Eens kijken hoe het zo gaat :lol:

Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

@Karin
Ik gebruik veel van deze blog hier staat alles kort en duidelijk. Hij zegt zelf dat er meerdere wegen zijn om je aquarium in balans te houden. Ik gebruik zijn metodes en ik heb er baadbij misschien heb je er ook wat aan.

Eigenlijks zegt die hetzelfde wat stylz zegt.

http://www.aquascaping-blog.com/draadalg

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Klopt alles komt zo'n beetje uit de methode van Tom Barr en die van amano, er is op dit moment in de aquarium wereld een redelijk gezamelijk gevoel dat dit nu de beste methode is.
De bakken liegen niet en kijk maar hoe de bakken van deze mensen er bij staan, het werkt.
Mijn bak staat in de huidige opzet iets meer dan een jaar en ik heb ik al die tijd nog nooit mn voorruit schoongemaakt, zo slecht hebben algen het naar hun zin bij mij :mrgreen:

voor wie graag n.l. leest http://www.barrreport.com/forumdisplay.php/75-Dutch Gilles is daar ook geen onbekende, overigens heeft Gilles een hele goede blog veel kennis van zaken daar :mrgreen:
Kan ik iedereen aanraden.

Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

mooi forum stylz ga ik me aanmelden denk ik.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

kan het je alleen maar aanraden, ik ben meer een lezer dan een poster daar :)
Er is hier nog zat te doen :mrgreen:

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

In die blog staat inderdaad wat mij al is aangeraden door Domi en Stylz.
Wel irritant lezen die blog, zeg. Na iedere paar regels lezen komt er een pop-up die verder lezen onmogelijk maakt :roll:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

karinD schreef:In die blog staat inderdaad wat mij al is aangeraden door Domi en Stylz.
Wel irritant lezen die blog, zeg. Na iedere paar regels lezen komt er een pop-up die verder lezen onmogelijk maakt :roll:
HaHa nee ik heb het zelf niet bedacht hoor :mrgreen:
Na veel zoeken en proberen, veel mislukken ook :? kom je op sites als van Tom Barr, die methode ga je toepassen en hey dat blijkt te werken, dan met je eigen ervaringen wat jing jang enz, sleutel je jouw systeem in elkaar.
Maar ja ik ben een trouwe volger van de EI methode en de dingen die Tom zegt kloppen gewoon.
Dus ja ik ben wel ambassadeur van de Barr methode en help andere graag op dit spoor :mrgreen:

Dat van de site van Gilles herken ik niet, wie weet omdat je geen lid bent ? in de oude site had je wel een soort pop up maar die was heel handig naar een gerelateerd artikel ik vond dat super.

Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

idd heb ook geen last van van die popups.

Ik gebruik zijn methode nu 4 week en begon 1 week geleden ook last van draadalg te krijgen heb de CO2 ook verhoogd en het lijkt te werken. volgens de Denler langeduur test zit mijn co2 nu tussen de 25en 40 in. even nog een week afwachten.

Ik heb ook alles zo gedaan zoals hij beschreven heeft zoals de spraybar en de co2 difuser die hij aangeeft wat goed is. En alles werkt en heb minder co2 nodig nu voor hetzelfde effect wat ik eerst had.

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Leuke en handige site. Ik heb ook geen last van de pop-ups
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125