Noodzakelijke middelen voor (startend) aquarium

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200

Noodzakelijke middelen voor (startend) aquarium

Bericht door Irshad »

Hoi leden,

De markt staat bomvol met middelen om bijna alles in het aquarium te verbeteren, stabiliseren of te voorkomen.
Denk bijv. aan plantenvoeding en onderhoud, waterverbeteraars, medicijnen en preventieve middelen.
Door zoveel verschillende merken en doelen vind ik het lastig om een startpakket aan te schaffen, daarmee bedoel ik de middelen die iedere aquariaan in huis moet hebben. Je merkt dat ik er van uitga dat deze middelen nodig zijn, daarmee wil ik ook meteen de vraag stellen:

Bestaat er wel een start/onderhoudspakket die de aquariaan in huis ''moet'' hebben?

PS. ik wist niet zo goed waar ik dit topic moest plaatsen, vandaar de algemene sectie.
Juwel Rio 125

timothymeertens
800-1000
800-1000

Re: Noodzakelijke middelen voor (startend) aquarium

Bericht door timothymeertens »

exit en esha 2000 zijn de belangrijkste medicijnen.
plantenvoeding.bv.profito en easy carbo.
waterverbeteraar:niet nodig,het water is goed genoeg.aqua eventueel vullen met sproeikop.
onderhoud.bv witte watten om de ruit aan de binnenkant te reinigen,schaartje om dode baadjes te verwijderen en een netje.
preventie.vooral uw ogen de kost geven,planten en vissen observeren.
wekelijkse waterwissel is een must.
voor de rest kan ik zo snel niets bekenden was echt nodig is.
er is zoveel wat je kan,hangt van de portomenee af en wat je wil,alles kan gemakkelijker maar vooral ook duurder. :D
hoop dat dit goed is voor je

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Het enigste wat ik hier thuis heb staan is plantenvoeding. Verder nooit middeltjes gebruikt. Ze zijn in mijn ogen dan ook onnodig ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

timothymeertens schreef:exit en esha 2000 zijn de belangrijkste medicijnen.
plantenvoeding.bv.profito en easy carbo.
waterverbeteraar:niet nodig,het water is goed genoeg.aqua eventueel vullen met sproeikop.
onderhoud.bv witte watten om de ruit aan de binnenkant te reinigen,schaartje om dode baadjes te verwijderen en een netje.
preventie.vooral uw ogen de kost geven,planten en vissen observeren.
wekelijkse waterwissel is een must.
voor de rest kan ik zo snel niets bekenden was echt nodig is.
er is zoveel wat je kan,hangt van de portomenee af en wat je wil,alles kan gemakkelijker maar vooral ook duurder. :D
hoop dat dit goed is voor je
Ben het redelijk met dit lijstje eens :mrgreen:
maar is wel afhankelijk van wat voor bak je hebt.
esh 2000 en exit want dat heb je altijd op zondag nodig :mrgreen:
evt ruiten krabber/schepnetje/pincet zeker met een plantenbak heel handig, ik heb een hele collectie bakjes voor b.v. planten snoei resten, wat emmertjes die schoon zijn en geschikt voor aquarium gebruik, wat lege flessen schoon voor als je eens een stock oplossing wil maken of zo, ik heb dat gewoon in een krat staan voor ooit.
Je een slang voor water verversen, een aansluiting aan de kraan, stofzuigertje voor de bodem, visdraad om eens een plantje mee op het hout te binden, spateltje om de bodem te vlakken, wat water testjes, afhankelijk van hoelang je bak draait, nitriet, fosfaat (vertrouw nitraat niet :) een extra temp meter, pH setje, evt een echte meter.
Veel van deze dingen hoeven niet maar in de loop van jaren heb ik een aardig bak vol met aquarium spulletjes, een extra pompje oid want je weet maar nooit, dank als iedereen eens rond kijkt die een paar jaar mee loopt dat je verbaast bent hoeveel spullen je wel niet hebt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

Je moest eens weten wat hier in de kelder staat kan gerust nog 2 bakken laten draaien

Onderwerp auteur
Irshad
0-200
0-200

Bericht door Irshad »

Haha jeetje dat zijn inderdaad behoorlijk wat instrumenten!
Ik heb de volgende instrumenten besteld/binnen voor mijn startende bak:
- plantenvoeding profito
- netje
- bodem stofzuiger
- ruitenkrabber
- wat extra filters voor mijn pomp
- aquarium emmer
- schone tandenborstel (goed om de binnenkant van mijn pomp schoon te maken, JBL Cristalprofi i80)

Ben inderdaad nog van plan om een testkoffer van Sera aan te schaffen, die schijnt wel goed te zijn.
Juwel Rio 125