[1.20cm 270l] - Jaja.. Witte stip..

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Tep
0-200
0-200

[1.20cm 270l] - Jaja.. Witte stip..

Bericht door Tep »

Goedenavond Mensen!

Heb nu mijn 1.20 bak sinds begin December 2013 draaien.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 15#p245756
Er zijn na een aantal weken indraaien een schooltje tetra, botia, en cory's overgezet van mijn oude 60cm bak.

Na 1 maand schooltjes bijlzalmpjes en pseudo. furcatussen toegevoegd.
Dit heeft ong nog een maandje gelopen zonder problemen.

Enkele weken hierna heb ik een grote algen eter toegevoegd (ancistrus stigmaticus). (huge mofo :p)
Ook 2 black knife fish (zwarte geest).
Aan de visjes waren nog niks te merken, behalve wat gejaag/gevecht tussen de zalmpjes.
Helaas begon wel de grote algeneter wat te graven in mijn bodem (jbl sansibar fijnzand).. :cry:

Ja hoor.. kort hierna begon ik witte/peper stip aan te treffen bij mijn tetra's, en botia's, ook enkele furcatussen.
Gelijk de grote algen eter, vanwege het graven weer weg gebracht naar de winkel,
en de dag hierop JBL Punktol toegevoegd en gelijk de temp met 2graden verhoogd (naar 25celsius)
10ml op 100l = rond de 30ml (incl 20.30% water verversing, bank is 270l)
Dit heb ik 3 dagen herhaald tot vandaag, en inmiddels zit de bak op 30graden (19-01-14).

Morgen de temp op 31, en dit laat ik nog een aantal dagen zo staan.

Ik merk helaas nog niet veel.. :cry:
Misschien enkele stipjes minder op mijn tetra's..

Is het verstandig om gelijk andere middelen te gebruiken (esha, exit, sera) ?
Of dit nog even af te wachten, en doorgaan met verversen?
Heb ook wat gelezen om de bak 24uur te verduisteren d.m.v. een kleed, misschien dat ik dit ga proberen.

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)
Laatst gewijzigd door Tep op 19 jan 2014 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

timothymeertens
800-1000
800-1000

Re: [1.20cm 270l] - Jaja.. Witte stip..

Bericht door timothymeertens »

ik zou exit nemen,heeft bij mij ooit heel goed geholpen.

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

Tijdens een kuur moet je nooit verversen anders kan je het middeltje net zo goed direct in het riool mikken bovendien, zal de kuur dan niet aanslaan.
De 'stipjes' delen zich en komen op de bodem en eventueel andere materialen terecht. Hier zullen ze in korte tijd volwassen worden en een gastheer gaan zoeken.
Met water verversen krijg je deze 'stippen' niet weg.

De bak beluchten kan wel nodig zijn.

Wanneer je waterwaarden niet deugen is het verstandiger deze eerst op orde te brengen hierbij, helpt water verversen natuurlijk wel, en daarna een kuur te beginnen.
Als je waterwaarden goed genoeg zijn kan je direct een kuur beginnen.
'You can be what ever you resolve to be'

AquaHome

Bericht door AquaHome »

Ik kan ook Ehsa Exit aanbevelen tegen witte stip. Geen waterverversen tijdens de kuur en beluchting aanzetten ;)

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

femsee van Colombo is zeker even goed (zelfs beter, vind ik) als exit

een uv-lamp (met genoeg vermogen, evt bypass maken om de snelheid van de doorstroming te verminderen) is ook goed. na een drietal dagen vallen de witte stippen af van de vissen en breken ze open in het water. de 'sporen' die dan rondzweven proberen zich vast te hechten aan de vissen. het zijn net die 'sporen' die je moet vernietigen (de 'witte stippen' op de vis zelf kun je niet vernietigen). in die 2de fase kun je de 'sporen' met een uv-lamp vernietigen. de meningen hierover zijn soms verdeeld, maar als ik eens stip heb, dan steek ik mijn uv-lamp een weekje (of 2) aan en het stopt steeds (met medicatie bleef het soms maar herbeginnen)

grtz

domi®

AquaHome

Bericht door AquaHome »

Niet iedereen heeft een UV-lamp op het aquarium staan, dit is nooit verkeerd, maar absoluut geen vereiste voor een aquarium. Ook zonder UV-lamp zijn dit soort problemen goed op te lossen. Colombo heeft absoluut erg goede medicatie, mijn voorkeur ligt ook bij dit soort merken, maar het probleem met Colombo is dat het lang niet overal verkrijgbaar is en een stevige prijs heeft.....anders waren wij hier zelf ook al wel dealer van geweest helaas.....Exit daarentegen is bijna overal verkrijgbaar en is een goed (en goedkoper) alternatief voor Femsee.

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

uv-lamp is idd geen must, maar toch prefereer ik een uv-lamp boven medicatie (zelfs preventief). kost wat meer in aankoop, maar de 'nevenwerkingen' zijn een héél stuk minder. op termijn wordt medicatie, een tweede kuur, de nevenwerkingen ervan en dode vissen ook duur (onnodig waterverversen, kool om medicatie uit te filteren, verstoorde bacteriëncultuur in de filter : dan maar wat bacteiën erin, enz, ...).

esha is idd goedkoper dan Colombo. persoonklijk vind ik femsee beter, maar er zijn ook andere producten van esha die ik dan weer beter vind. kwestie van eigen smaak en ondervinding

grtz

domi®

Onderwerp auteur
Tep
0-200
0-200

Bericht door Tep »

Erg bedankt voor de reacties jongens!
Zo lees en leer je weer van alles bij! :)

Inmiddels zijn we een week verder na de constatering
Na de derde dag leken de stippen inderdaad van de vissen af te vallen.
Ik kan geen stippen meer vinden op de botia's en tetras :)
Nog wel is 1 enkel vinnetje van een tetra nog wat bruinig.. wat denk ik dus vinrot is..
De zalmpjes (bijl en furcatussen) hebben er weinig last van gehad gelukkig :)

Nu heb mijn temperatuur nog 2 dagen op op 31 laten staan.
Helaas is hierdoor 1 tetra en 1 zwarte geest (blackknifefish) aan bezweken :( (gok ik)

De rest lijkt het allemaal prima te doen!
De temperatuur heb ik inmiddels weer op 23graden staan.

Nu hopen dat het niet terugkomt.
En anders gelijk Exit halen ipv de JBl variant! :)

Ik ga dit weekend nog even 20% verversen.
Dit omdat 1 blackknifefish en 1 tetra toch wel anderhalve dag dood hebben liggen op de bodem.