dode vissen hoe verder

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

timothymeertens
800-1000
800-1000

Re: dode vissen hoe verder

Bericht door timothymeertens »

Met teststrip moet je oppassen, soms zijn die dingen niet meer goed.

AquaHome

Bericht door AquaHome »

Je meet geen nitriet omdat je nog geen nitrificerende bacteriën in je filter hebt, heb je ook een NH3/NH4 test? Ik denk namelijk dat dat de boosdoener is, je ammoniak, wat je vissen als afvalstof produceren, word normaliter afgebroken tot nitriet. Jou filter werkt nog niet voldoende dus de ammoniak word nog niet afgebroken, daarom meet je geen nitriet.

Als je nitriet meet, is dat eigenlijk een goed teken, omdat je filter dan bezig is om een cultuur op te bouwen. Je moet alleen goed op letten dat je nitriet waarde niet te hoog word omdat hier je vissen uiteindelijk ook weer dood aan gaan. Na een tijdje gaat de nitriet omgezet worden naar nitraat.

Ik zou geen middelen toe gaan voegen, hooguit wat Nitrivec omdat dit een redelijke booster is om nitrificerende bacteriën in het filter te laten nestelen. Nogmaals, middelen zijn vrijwel nooit benodigd, maar een aantal middelen kunnen wel degelijk toegevoegde waarde hebben, maar nodig.....nee het lukt ook prima zonder. Ook zelf gebruik ik nooit zulke toevoegingen. Beter is om dan je filter te enten, met een beetje filtermateriaal van een goed draaiend aquarium.

Je moet er nu gewoon voor zorgen dat je de gifstoffen verdunt door elke dag 20-30 procent verversen totdat je nitriet meet, deze waarde dan strak in de gaten houden en oppassen voor een nitrietpiek. Op een gegeven moment meet je nitraat, dan is je filter rijp.

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Helaas al weer twee dode neons :-( ga morgen toch eeecht effen terug naar de winkel :? En nee ik koop effe geeen nieuwe...maar ooo wat baal ik

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Bram heeel erg bedankt voor de duidelijke uitleg...
Helaas weet ik nu dat dit niet de manier is om een bak op te starten....maar nu moet ik het er idd mee doen, als zo zie zijn mijn drie neons ook wel dood, ik hooop dat mn kikkers het wel redden maar ik vrees....
Heeft het zin om twee keer per dag te verversen???

AquaHome

Bericht door AquaHome »

Geen probleem! Jammer dat er weer vissen zijn doodgegaan. Wanneer heb je nu ververst? Anders ververs je iets meer dan 20-30 procent op 1 dag. De ammoniakwaarde kan nooit zulke grote pieken bereiken als je al een stevige verversing doet elke dag, dus ik denk niet dat het nodig is.

Als er een probleem is met je vissen, wat dan ook, is een waterverversing de beste eerste handeling die je kunt doen, het kan nooit kwaad en je verdunt meteen de gifstoffen die in het water aanwezig zouden kunnen zijn. Als je de verversing hebt gedaan win je meestal wat tijd om uit te zoeken wat het probleem kan zijn. Wel verstandig om voor de waterverversing een beker water uit de bak te halen, dit kun je dan testen.

Zeg die verkoper van die winkel maar dat je niet tevreden bent, hij heeft je slecht advies gegeven....erg slecht dit. Houd ons op de hoogte, ben benieuwd.

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Ik heb do ochtend 1/3 ververst na het eruit halen van al mijn guppen

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Gisteren avond waren er al twee neon visjes dood, vanmorgen de andere drie gevonden....terug naar winkel geweest maar hij zecht nu dat er iets mis is (ziekte/parasiet) in mn bak....hij blijf volhouden dat je Moet opstarten met paar vissen om afvalstpffen te krijgen en juist materiaal voor mn vissen

Ik heb nu 50 procent van mn water vervest dit omdat ook eeerg stonk, nu zitten er alleen nog kikkers in is dat oke momenGisteren avond waren er al twee neon visjes dood, vanmorgen de andere drie gevonden....terug naar winkel geweest maar hij zecht nu dat er iets mis is (ziekte/parasiet) in mn bak....hij blijf volhouden dat je Moet opstarten met paar vissen om afvalstpffen te krijgen en juist materiaal voor mn vissen
Ik heb nu 50 procent van mn water vervest dit omdat ook eeerg stonk, nu zitten er alleen nog kikkers in is dat

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Luister ;)

nu slang in de bak en 80% verversen
Als je hebt een bruisballetje of luchtsteen in de bak leggen
Dan bak met rust laten....
Vanavond kijken hoe je vissen erop reageren.... nog steeds bovenin dan meteen weer 50% verversen (water is niet duur)
Dit blijf je doen tot je ziet dat het zich allemaal begint te acclimatiseren...
De komende dagen gewoon dagelijks flink verversen en beluchten want als je water ook echt stinkt dan is het ammoniak, nitriet en alles wat maar giftig is, met verversen haal je dat eruit. Niks toevoegen verder gewoon alleen vers water!!!

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Helaas zijn al mijn vissen dood hen nu nog twee dwergklauwkikkers die ziiittten opp bodum af en toe happen ze even lucht en gaan ze terug naar bodum. Vandaag 5b procent verschoond, en bak schoon gemaakt morgen wil weer verversen zou ik dan weer zoveel doen of minder??
Na verschonen stinkt water minder

AquaHome

Bericht door AquaHome »

Ben het met Cumbu eens, dit gaat niet goed zo.....eerst maar eens goed gaan verversen! Eerst geen vis erin, laat je kikkertjes er eerst maar een poosje inzitten op goed schoon water, kijk na een week of 2 maar eens rustig weer hoe het met je water staat voordat je weer vissen gaat toevoegen, anders kun je weer van voren af aan beginnen.

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Hi hi ja dat was ik zekerrr van plan, komende twee weken wordt mijn aquarium (hopelijk blijven ze leven ) alleen bewoond door twee kikkers.....het dagelijks verversen hoeveel is slim?? Vandaag 50 % gedaan morgen weer of minder??
Eeerg blij met de tips helaas op harde manier erachter gekomrn dat je id winkel niet altijd goed advies krijg....

Kan ik mn kikkers wel af en toe voeren?? Eten nog niet denderend woe voor laast wat bevroren / pardon ondooide muggelarven gegeven

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Chumbu schreef:Luister ;)

nu slang in de bak en 80% verversen
Als je hebt een bruisballetje of luchtsteen in de bak leggen
Dan bak met rust laten....
Vanavond kijken hoe je vissen erop reageren.... nog steeds bovenin dan meteen weer 50% verversen (water is niet duur)
Dit blijf je doen tot je ziet dat het zich allemaal begint te acclimatiseren...
De komende dagen gewoon dagelijks flink verversen en beluchten want als je water ook echt stinkt dan is het ammoniak, nitriet en alles wat maar giftig is, met verversen haal je dat eruit. Niks toevoegen verder gewoon alleen vers water!!!
Beste rover lees dit bovenstaande nou eens!

Het is wel levende have waar je mee speelt :(
En Hi hi bedoel je dat als in een lach???? zoja dan ben ik klaar met je hoor.

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

ik heb het misschien verkeerd geformuleerd maar nu zal iedereen mijn ergennis wel begrijpen

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

He bha wat kunnen mensen soms lelijk doen......als je m me zo verschrikkkelijk vind reageer dan NIETte

Ter verduidelijking dat hi hi is dat ik wel heb begrepen geen vissen meer erin....
Toen mijn guppen dood waren was echt van slag tuurlijk zijn levende wezens en zijn door miijn naiiieve door ander te geloven dood gegaan denk je nu echt dat dat niet erg vin
Zou me niks schelen zou ik GEEN hulp vragen, ik geef nu mijn eigen domme fouten toe, zou me niet schelen zou wel dom zijn om me zo te kijk te zetten

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Omdat ik geen vissen meer heb kan ik niet zien of opknapt dus ga effe door met water vervangen, vannavond idd ongev 80 procent vervangen, morgen ga ik om een bruissteen en morgen ochtend vervang ik weer maar mijn vraag was moet dan weer 80 procent zijn??
Hoe kan ik zonder vissem zien of op kanapt?? Aan kikkers merk ik weinig....ik hoop echt dat die redden