dode vissen hoe verder

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

dode vissen hoe verder

Bericht door rover »

Ofgelopen zaterdag ben ik gestart met aguarium, met negen guppen, twee dwerklauwkikkers en twee algeneters, helaas waren de volgende ochtend beide algeeters dood.
Mn bak is nogsteeds mistig, en ik heb idee als langs loop dat ik hem ruik, helaas lagen mn guppen vanmorgen ook ineens allemaal dood, vanmorgen om 2.00 nog nix aan handje en om 8 uur waren ze alle negen dood, zover ik kan zien doen mn kikkers het wel goed...
Ik heb 1derde can het water ververst en er aquasave ingedaan...nu krijg advies van dierenzaak om er wel nieuwe vissen in te doen bv neon visjes omdat er to,h al bepaald klimaat id bak is....
Wat zou ik nogmeer kunnen doen om te voorkomen dat die ook weer zo boven drijven?? Nitriet en nitraat is 0
Mijn neon visjes (5) zwemmen kontinu aan de oppervlakte ik heb uitgetekend mijn co2 in natuurlijk.....

AquaHome

Re: dode vissen hoe verder

Bericht door AquaHome »

Hallo rover,

Ik denk dat je te snel bent begonnen met een (te groot) visbestand. Het filter heeft in zo weinig tijd nog geen degelijke bacterie-cultuur op kunnen bouwen, dus dat je geen nitriet en nitraat meet is logisch, waarschijnlijk had je wel een hoge ammoniak waarde gemeten in de bak, maar je filter heeft dus nog niet afdoende bacterien om dit om te zetten in nitriet en zo verder naar nitraat.

Het is goed om je bak in te laten draaien met weinig vis, zodat je filter de kans krijgt om nitrificerende op te kunnen bouwen. Ik vind het erg bedenkelijk dat de dierenwinkel direct adviseert om je bak weer te vullen met vis......

Wat ik zou doen is, omdat je weer/nog vissen en kikkers enz. in je bak hebt zitten, is elke dag wat water, 20/30% ,verversen en dit na 1 a 2 weken wat afbouwen zodat je filter een cultuur kan creëren. Ik raad het normaal nooit aan, maar misschien in jou geval ook niet verkeerd om iets van Sera Toxivec toe te voegen, om het filter een boost te geven met nitrificerende bacterien,

Heb je meer info over je bak? Hoe groot, wat voor filter en/of filtermatrialen gebruik je, enz. enz.

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Hoi bedankt voor je reactie...helaas wat mij verteld dat het makkelijk kon als ik ook water van hun mee nar (bakken zagen er wel keurig uit)
Ik heb een ciano aqua 8o met een ingebouwde filter...filtration ..na 1 dag draaien had ik twee dode algeneters dus heb ik cwiqtest gedaan en zat er idd iets nitraat en nitriet in dus toen heb ik biovec gegeven....zou je nogmaals doen??

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

zo een dingen gebeuren als mensen niet willen luisteren!

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Ho effe mijn fout is juist geweest dat ik WEL luisterde en geloofde dat als ik water mee nam vd winkel het zou kunnen om er direct wat vissen in te doen...
Wat bedoel je met niet luisteren naar jou advies?? Ik ga zekerrr doen ik zie dat je een ander middel noem dan dat ik gebruik heb....tja ik ben echt starter en er is zoooo veel dacht dat we over zelfde hadden....ik ga dat middel wat je zecht zo halen is dat ook weer een vloeistof ??n 1 keer toe dienen?

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Is er geen andere lfs in de buurt? Ik vindt die lfs waar je nu naartoe gaat maar bagger advies geven hoor. Gelijk weer vissen proberen aan te smeren, lijkt meer op geldkloperij.
Ik zou voorlopig ff geen vissen meer toevoegen als ik jou was, en het advies van Bram (Aquahome) ter harte nemen.
Greetings...

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

Ook ik kan me alleen maar aansluiten bij het bovenstaande.

Wanneer, je een bak met 'slecht' water hebt hebben allerlei middeltjes echt geen nut.
Wat mij betreft is er 1 ding verreweg het belangrijkst bij het opstarten van een bak en dat is geduld!
Met voldoende geduld (en uiteraard de juiste uitrusting) heb je echt geen potjes, flesjes, zakjes of andere troep nodig. tenzij je natuurlijk de kas van die 'dierenvriend' wilt spekken.

Het klinkt misschien vaak wat belerend maar, ga er maar van uit dat de meeste hier het ook allemaal door schade en schande (en vooral allerlei vreselijke adviezen) geleerd hebben maar, daardoor wel de nodige ervaring hebben opgedaan.
'You can be what ever you resolve to be'

timothymeertens
800-1000
800-1000

Zal het braaf zeggen
Jij had de perfecte pH waarde van 7
Ik had je gezegd dat het verkeerde manier van opstarten was
Waarschijnlijk hebben je vissen zuurstof tekort gehad door de hoge kh waarde en perfecte pH van 7
Heb ondertussen een mailtje gehad dus zal dan maar sorry zeggen. Groetjes

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Hé wat balen, zeg!! Het komt idd vaak voor dat winkels slecht advies geven.
Ik zou idd voorlopig ook geen vissen meer toevoegen en zeker de winkel niet meer om advies vragen.
Ik heb hier in de buurt ook zo'n winkel die alleen aan het geld denkt.
Het is wel een beginner hé, Timo. Voor jou is het misschien simpel, maar voor iemand die net is begonnen niet. ;)
Hou het gezellig. :)
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Heel erg bedankt voor jullie reacties, timo ik had gekeken en mijn co2 was toen goed, helaas is die waarschijnlijk nog gaan dalen...
Idd ben ik niet van plan om meer naar die winkel te gaan voor advies, helaas is de volgende winkel 30 km verder en momenteelloop ik op krukken dus rij ik geen auto..
Dus zal miss hier posten tot jullie gek van me worden...dussss degene die dat idd worden "gewoon" nidt meer op me reageren, komt miss wat vriendelijker over dan lelijke andwoorden schrijven....

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Gek worden we hier niet zo snel hoor :mrgreen:
Greetings...

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Roy H schreef:Gek worden we hier niet zo snel hoor :mrgreen:
Dat zijn we sowieso al :mrgreen: :mrgreen:

Stel dus gerust je vragen ;)

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Pas maar op......als ik water ververs wat ik nu iedere dag ga doen...pak ik water vd bodem of oppervlakte?? Iedere dag oppervlakte iedere dag stofzuigen ook slimzodat minder afvalstoffen in zitten??
Iedere dag aqua safe erin??

timothymeertens
800-1000
800-1000

Gewoon waar je het beste aan kan,je bodem kan nog niet vuil zijn.geen middeltjes gebruiken aub.iedere dag verversen en wanneer nitriet zakt ook minder verversen in hoeveelheid
Vriendelijk groet

Onderwerp auteur
rover
0-200
0-200

Bericht door rover »

Maar als ik meet zit er geen nitriet in kan dat er in zitten zonder dat tezien is op teststripje?? Mn neovisjes zitten wel continu aan de oppervlakte lucht tr happen en bak is mistig