Schimmel? Wat te doen?

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Schimmel? Wat te doen?

Bericht door karinD »

Gisteravond had een vis bij mijn vader een pluizige, witte pluk op zijn wang. het zag er heel erg uit als schimmel. Hij kon zijn bek niet dicht krijgen.
Inmiddels is dat pluizige wit weg, maar de bek kan nog steeds niet dicht.
Een andere vis had een paar vreemde plekken op zijn lijf, niet pluizig, maar wel duidelijk ergens door aangetast door iets. Het waren plekken lichter dan de huidskleur, leken wel een beetje bultjes te zijn (dat dacht ik te zien). Groter dan stip, zag er heel anders uit ook, de plekken zijn zeker 3 mm groot.
Laatst had hij een vis waar de staart vanaf was.

Helaas hebben we geen foto's kunnen maken van deze 3 vissen.
Het zijn alle 3 rode minoren, de andere soorten lijken nergens last van te hebben.

Kan dit schimmel zijn? En wat kunnen we eraan doen?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Re: Schimmel? Wat te doen?

Bericht door karinD »

Ik heb even mijn vader gebelt over hoe het er precies uitziet. De vis die de schimmel op zijn wang had, en zijn bek niet dicht kan doen, heeft 3 heel kleine wittige bult-achtige plekjes op die wang zitten. Er zwemt nog een rode minor rond met een heel klein wittig bultje op zijn wang.
En dan is er de vis met meerdere plekken. Die heeft een paar licht-rode plekken, waarvan er 2 ongeveer 3 mm groot zijn. Ook dit lijken bultjes te zijn. En die vis heeft ook een klein wittig bultje op zijn wang.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Misschien een Esha 2000 kuurtje doen?
Zeezout in de bak schijnt ook te werken maar de verhoudingen lijken me moeilijk en ook al wordt Esha vaak iets te gemakkelijk gepakt lijkt het me nu geen slechte aktie.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Rita M schreef:Misschien een Esha 2000 kuurtje doen?
Zeezout in de bak schijnt ook te werken maar de verhoudingen lijken me moeilijk en ook al wordt Esha vaak iets te gemakkelijk gepakt lijkt het me nu geen slechte aktie.
Wij zijn het eens :D
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Bedankt! Ik geef het hem door, dan kan hij het morgen kopen :lol:

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik heb op internet de bijsluiter even doorgelezen. Ziet er goed uit, het heeft een heel brede werking.
Ik denk dat hij dan moet beginnen met de dosering om te couperen? Dus niet de standaard dosering van 25 druppels per 100 liter water, maar 50 druppels per 100 liter?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

karinD schreef:Ik heb op internet de bijsluiter even doorgelezen. Ziet er goed uit, het heeft een heel brede werking.
Ik denk dat hij dan moet beginnen met de dosering om te couperen? Dus niet de standaard dosering van 25 druppels per 100 liter water, maar 50 druppels per 100 liter?
xr

even uit mij hoofd de eerste dosering is dubbel of was dat de niet onderhouds dosering oei moelijk allemaal na de kerst avond :D

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Ik doe de kuren van Esha altijd standaard met dubbele hoeveelheden en ook een extra dag.
dus eerste dag doe ik idd 50dr/100lt en dag 2,3, én 4 doe ik 25dr/100lt ipv 12 dus dat klopt helemaal.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Mijn vader heeft gister eSHa 2000 gekocht. De vissen zijn allemaal een stuk levendiger, zegt hij. Zelf de vissen die hij bijna nooit ziet, zoals de clownbotia's.
De vis met zijn bek open is dood.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Gelukkig maar, nu zie je maar het is best belangrijk dit soort medicijnen standaard in huis te hebben om niet 2 dagen te moeten wachten wegens kerst of weekend. De vis die dood is had de schimmel waarschijnlijk het eerst en al veel langer, als hij zijn bekje niet meer kon sluiten kon hij dus ook niet eten. Sneu.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ja, zeker sneu. Hij was mijn vader nog niet eerder opgevallen (ik zag hem eerste kerstdag ineens), dus geen idee hoe lang hij al ziek was. Hij hield zich waarschijnlijk voornamelijk schuil, mijn vader heeft heel veel schuilmogelijkheden in zijn bak. Nadeel daarvan is, dat je inderdaad zieke dieren veel minder snel ziet.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

karinD schreef:Ja, zeker sneu. Hij was mijn vader nog niet eerder opgevallen (ik zag hem eerste kerstdag ineens), dus geen idee hoe lang hij al ziek was. Hij hield zich waarschijnlijk voornamelijk schuil, mijn vader heeft heel veel schuilmogelijkheden in zijn bak. Nadeel daarvan is, dat je inderdaad zieke dieren veel minder snel ziet.
Ja maar de meesten voelen zich als ze gezond zijn wel veel lekkerder in een bak met schuilgelegenheid :mrgreen:

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ja, dat is zeker waar. Hij heeft een paar heel grote groepen met snelgroeiende planten, en daartussenin ligt een groot stuk hout waar de vissen ook graag onder zitten.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Mooi ik heb ook zo iets, meestal denken mensen dat je de vissen dan minder gaat zien, maar vaak is het omgekeerde waar, omdat ze zich veiliger voelen, zie je ze meer.
Althans de wegkruiperige soorten :mrgreen:

heb je een klein stukje waar ze onder kunnen kruipen dan zit alles daar onder en zie je ze alleen als het licht uit is dus niet :mrgreen:

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

En dat is heel logisch, gezien de denkwijze van een prooidier. Hoe meer schuilmogelijkheden je in de buurt hebt, hoe veiliger je bent, dus hoe meer je je buiten die schuilplaatsen kan wagen om te foerageren of om je beweging te nemen. Wij zijn roofdieren en staan heel hoog in de voedselketen, en daardoor denken wij heel anders. Dat vergeten de meeste mensen.