Algen

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Algen

Bericht door karinD »

Ik zag dat er op mijn sessiflora algen groeien. Wat is dit voor alg en wat doe ik eraan? Kan ik dit voorzichtig van de sessiflora afpeuteren, of doe ik er verstandiger aan om de stukken van de plant die aangetast zijn, te verwijderen?
Afbeelding

Er groeien ook algen op mijn steentjes en op de garnalenflat, maar dat is een ander soort. Hier heb ik niet heel veel last van, ik vind het eigenlijk wel gezellig staan. Ik maak het eens in de maand of 2 maanden even schoon en dan kunnen ze er weer tegen.
Maar is dit schadelijk?
Afbeelding

O, en mijn mosballen lijken te groeien. Er komen in ook enorme draden aan, sommigen zijn meer dan 30 cm lang. Kan ik dat gewoon afknippen?
Afbeelding
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

stylz
1000+
1000+

Re: Algen

Bericht door stylz »

Foto 1 kan baard alg zijn maar dat kan ik zo niet echt zeggen.

dat zou kunnen duiden op te lage CO2 en wat te kort aan een of andere voedings stof, de andere alg lijkt me meer draadalg achtig ook daarmee kan je goede resultaten hebben door wat meer voedingsstoffen te geven zodat je planten harder gaan groeien.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Juist meer voedingsstoffen geven? Oeps, ik dacht dat alg juist duidde op teveel voedingsstoffen. Dus was ik een paar dagen geleden gestopt met de gewone plantenvoeding en was ik wat meer Easy Carbo gaan geven. Dat laatste ga ik dus mee door, want ik weet dat ik veel te weinig Co2 in mijn bak heb. Maar dan ga ik zo na het schoonmaken weer beginnen met de gewone plantenvoeding.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Algen problemen worden veroorzaakt door te korten aan stoffen niet door een overschot, hoewel hele volksstammen daar nog anders over denken :lol:

Als je een bak hebt zonder planten dan kan je gaan denken aan het beperken van voedings stoffen zoals b.v. in een tanganyika bak waar je probeert fosfaat laag te houden om algen explosies te voor komen.
Maar ja daar staan dan ook geen goede planten bestanden in, planten kunnen bijna noot te veel voedings stoffen hebben, maar voor je vissen is het goed niet over te doseren.

Tom Barr adviseert deze waardes.

EI target ranges
CO2 range 25-35 ppm
NO3 range 10-30 ppm
K+ range 10-30 ppm
PO4 range 1.0-2.0 ppm
Fe 0.2-0.5ppm or higher
GH range 1-2 degrees "extra" 17-40 ppm or higher

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Ik heb die ook ineens in mijn Nano, net nadat ik er een ander filtertje indeed waar ik toch niet zo blij mee ben. Zal dus iets te maken hebben met andere stroming bij mij denk ik, Het voelt heel erg plastic achtig aan dit alg en het zal een vorm van draadalg zijn volgens mij. Heb jij je stroming misschien ook aangepast?

Ik ga deze week snel mijn aquaflow filtertje terug doen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Als het draad alg is dan kan je het simple weg halen door er een satestokje in te stoppen en te draaien dan krijg je vrijwel alles makkelijk mee.
is het baard alg dan werkt dat niet want die zit heel erg vast aan je plant en krijg je er alleen af door de bladeren af te knippen.

Kan zijn dat je stroming te laag is geworden Rita of wie weet een nieuw element wat nog niet biologisch aktief is.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Stroming is idd te laag met het sponsfiltertje vandaar dat ik het oude filtertje weer terug ga zetten.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Bij mij is de stroming juist veel sterker geworden, sinds ik anderhalve maand geleden de lange uitstroombuis eraf heb gehaald.
Maar de uitstroom van het filter stond een klein stukje boven water, waardoor er dus heel kleine zuurstofbelletjes door het water zweefde. Dat jaagt natuurlijk de Co2 weg. En die was al minimaal, die was 5 ofzo toen ik het anderhalve maand terug liet testen.
De PO4 is 0 en de No3 blijft nog steeds ergens rond de 1 hangen. Beiden veel te laag, dus.

Andere veranderingen in de bak: ik heb een maandje of 2 geen easy carbo gebruikt. Dat doe ik sinds een paar weken dus weer wel, ook al is het een ander soort. Ik gebruikte er iets te weinig van, de aanbevolen hoeveelheid voor mijn bakkie was 1,5 ml en ik gaf maar 1. Sinds gister geef ik dus gewoon 1,5.

Verder viel me laatst op, dat de zon, nu hij zo heel erg laag staat, in de middag een klein uurtje het aquarium schampt. Hij schijnt er maar een heel klein beetje in, maar toch. Hoewel dat voorin is, en de besmette planten staan achterin.

Het is geen draadalg, ik kreeg het met een satéprikker niet weg. Dan zal het dus wel baardalg zijn.
Ik heb vandaag grote schoonmaak gehouden, daar was door omstandigheden al 3 weken niet van gekomen :oops:
Ik heb de paar sessiflora's waar ik alg op zag, een stuk onder de alg afgeknipt. De stenen heb ik ook weer schoongeboend, daar zit dus ook geen alg meer op.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Het blijft terugkomen en het wordt steeds erger. Ik ga van de week maar weer even naar de winkel met wat water, om mijn waardes te laten meten. Daar hebben ze zo'n digitaal apparaatje, waarmee ze het veel preciezer kunnen dan ik zelf.
Maar ik wordt er echt gek van. Inmiddels is het niet meer alleen de sessiflora die besmet is, maar ook de Bacopa en de lobelia. De crypto's hebben alleen last van draadalg, maar dat is inderdaad makkelijk te verwijderen.

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

Alg op foto 1 is Staghorn, andere draadalg.

Kijk eens op volgende link : http://www.aquahobby.com/articles/e_fre ... _algae.php

Grtz

domi

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Dank je voor de link.

Ik heb vanmorgen mijn water laten testen. De man van de winkel vond het met deze waardes niet gek dat ik algen heb:
PH: 8.1
KH: 5
GH: 9
No2: 0,0
No3: 0,0
Po4: 0,0
Nh3/4: 0,0
FE: 0,1
Co2: 6

Dus: geen nitraat, geen fosfaat, veel te weinig Co2 en veel te weinig ijzer :dontknow:
Ik kreeg te horen dat mijn PH te hoog is om veel meer Co2 dan dit in het water te krijgen. Dus de oplossing zou zijn: PH-minus, meer Easy Carbo voor de Co2 en meer plantenvoeding voor de ijzer. Eventueel meer vissen om te zorgen dat de nitraat en de fosfaat omhoog gaat, maar ik denk dat ik niet meer vissen kan nemen dan ik nu heb omdat ik al op 1 cm vis per liter water zit ongeveer.
Ik moet een paar weken om de dag voeren in plaats van dagelijks.

Oja, en ik moest minder vaak water gaan verversen, hooguit 1x per 3 weken. Maar dat zie ik denk ik ook niet heel erg zitten, ik denk dat ik gewoon iedere week de bodem af ga zuigen nu en het water dat ik er daarbij uit haal, ververs.

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

hmmm vreemde uitleg van je winkelier

ik denk niet dat omdat je ph te hoog staat dat je geen co2 in je water kunt krijgen, maar wel dat je ph staat hoog omdat er geen co2 genoeg in je water zit ! hoeveel van de evt toegevoegde co2 er in je water opgenomen wordt in bruikbare vorm voor je planten hangt af vanje kh en die zit wel goed.

pas op met produkten als ph minus en zo. dat werkt maar tijdelijk.

hoelang draait je bak eigenlijk al ?

als je al 1 cm vis per liter hebt, zou ik ook geen vis meer bijnemen (winkeliers verkopen natuurlijk graag ...
). ivm dat voederen : als je geen ammoniak, nitriet noch nitraat hebt zie ik niet in waarom je minder zou voeren.

gebruik je reeds andere bemesting ? zoniet, schaf er u aan. er bestaan verschillende soorten (met ijzer in, ijzer apart, nitro en fosfo in of apart, enz). Carbo kan de groei van je planten idd stimuleren (en algengroei remmen). ik zou wel zeggen : bemest er niet zomaar op los. er bestaan soorten bemesting, de ene al simpeler in gebruik dan de andere. gebruik van bemesting hangt ook af van de sterkte van je verlichting. als je wilt mag je me gerust eens een pb sturen, dan geef ik u mijn e-mail om u op weg te helpen.

ook zelf mss testjes kopen, zodat je toch ph kh nitraat en fosfaat kunt meten ?

grtz

domi®

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Dank je voor je uitleg.

PH minus werkt waarschijnlijk alleen maar tot er water ververst wordt denk ik? En dan gaat de PH weer omhoog?

Mijn bak draait vanaf augustus afgelopen jaar. Net een half jaar dus.

Ik stuur je even een PBtje :lol:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Sluit me bij Domi aan vreemd verhaal van die winkelier.
Staghorn alg wordt wel in verband gebracht met te veel water verversen, gezien je nitraat en fosfaat zou iets minder verversen een mogelijkheid zijn.

Beetje jammer om in een PB het ei van columbus wel te vertellen en opeens de oplossing te presenteren van alle alg problemen :( ik wil eigenlijk ook wel weten hoe het zit, daar heb je toch een forum voor :mrgreen:
Kunnen ook anderen er zich tegen aan bemoeien helaas is er niet een totaal on om streden methode :?

Nitraat en fosfaat verhogen klinkt helemaal niet gek, als je goed groeien planten hebt kan dat best naar nul gaan en dus algen veroorzaken, wie weet is doseren een oplossing.
CO2 laag, in een niet CO2 bak is een licht pauze ook een optie (CO2 is beter) maar belicht eens 4 uur stop dan 4 uur en belicht er nog eens 5 dan krijgt je CO2 tijd om weer aan te vullen.
om de dag voeren is zonder meer een slacht advies, regelmaat is belangrijk voor je bacerien, en wat voor doel dient dat, ga je nog minder fosfaat nitraat maken ?
Minder licht intensiteit helpt ook, dan trek je minder hard aan je CO2 en nitraat fosfaat, ijzer zit nog goed, maar wie weet iets profito toevoegen en easy carbo dat helpt wel.
Dat verhaal van de pH is echt complete onzin, je pH is zo hoog juist omdat je laag in CO2 zit KH heb je genoeg als je een CO2 installatie had ging je juist CO2 toedienen om ongeveer op pH 7 a 6.8 uit te komen, gezien je KH komt dat prima uit.
Afbeelding
Zoals je ziet bij KH 6 zit je dan nog vrij veilig tot pH 6.8 , de winkelier klinkt als een gevalletje klok klepel :?

my 5 cents.

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

stylz schreef:Sluit me bij Domi aan vreemd verhaal van die winkelier.
Staghorn alg wordt wel in verband gebracht met te veel water verversen, gezien je nitraat en fosfaat zou iets minder verversen een mogelijkheid zijn.

Beetje jammer om in een PB het ei van columbus wel te vertellen en opeens de oplossing te presenteren van alle alg problemen :( ik wil eigenlijk ook wel weten hoe het zit, daar heb je toch een forum voor :mrgreen:
Kunnen ook anderen er zich tegen aan bemoeien helaas is er niet een totaal on om streden methode :?

Nitraat en fosfaat verhogen klinkt helemaal niet gek, als je goed groeien planten hebt kan dat best naar nul gaan en dus algen veroorzaken, wie weet is doseren een oplossing.
CO2 laag, in een niet CO2 bak is een licht pauze ook een optie (CO2 is beter) maar belicht eens 4 uur stop dan 4 uur en belicht er nog eens 5 dan krijgt je CO2 tijd om weer aan te vullen.
om de dag voeren is zonder meer een slacht advies, regelmaat is belangrijk voor je bacerien, en wat voor doel dient dat, ga je nog minder fosfaat nitraat maken ?
Minder licht intensiteit helpt ook, dan trek je minder hard aan je CO2 en nitraat fosfaat, ijzer zit nog goed, maar wie weet iets profito toevoegen en easy carbo dat helpt wel.
Dat verhaal van de pH is echt complete onzin, je pH is zo hoog juist omdat je laag in CO2 zit KH heb je genoeg als je een CO2 installatie had ging je juist CO2 toedienen om ongeveer op pH 7 a 6.8 uit te komen, gezien je KH komt dat prima uit.

Zoals je ziet bij KH 6 zit je dan nog vrij veilig tot pH 6.8 , de winkelier klinkt als een gevalletje klok klepel :?

my 5 cents.
1. ivm staghorn : Higher ammonia/ammonium levels (from overstocking or substrate disturbance) and low CO2 levels will favour this algae

2. ivm pb : ik heb geen ei van Columbus en zeker geen oplossing tegen alle algproblemenn. ik denk dat ik karin wel kan helpen, maar ik weet uit ervaring dat iedereen wel wil helpen, wat uiteindelijk soms weer leidt tot allerlei verschillende uitspraken die dan weer leiden tot een toestand waar je het spreekwoordelijke 'bos door de bomen niet meer ziet'. Omdat dit geen probleem is dat je zomaar in een handomdraai kunt oplossen, heb ik karin wat raad gegeven via pb., specifiek op haar bak gericht. het gaat niet om één of andere wondermethode, maar om enkele basisregels die je op de goede weg kunnen helpen. Ik weet uit ondervinding dat op een forum de raadgevingen over een onderwerp (hoe goedbedoeld ook) soms zo ver van de eigenlijke vraag eindigen dat de persoon met de problemen op het einde niet altijd wijzer is, vooral bij minder simpele dingen. Vaak hebben meerdere mensen meerdere ideeën die op zich niet verkeerd zijn, maar die allemaal dooreen voor iemand met problemen, het nog moeilijker maken dan het al was.

3. voor de rest denk ik dat ik in mijn bericht een stuk hierboven al kortweg gezegd heb wat ik er ruwweg van denk : bemesting aanpassen, meten, enz.

grtz

domi®