visbestand goed?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

visbestand goed?

Bericht door Simone_V »

Hallo iedereen ,

Ik ben net nieuw hier en zal mij zo meteen even voorstellen et cetera.
maar goed , nu mijn vraag

Ik heb vandaag mijn eerste bak gekocht een bak van 60x30x30 grind erin , wat stenen , een mooi blokje nep hout en een aantal mooie plantjes.

alle apparatuur staat ook aan , temperatuur moet rond de 25 graden worden en het licht laat ik om te beginnen 5 uur branden.

ik heb er vandaag aquatan en nitrivec van sera in gedaan en morgen doe ik denk ik de plantenvoeding en een beetje extra koolstof erin zodat de plantjes goed kunnen groeien.

waterwaardes weet ik nog niet , over ongeveer een week wil ik het gaan laten testen.

Maar nu vraag ik mij af of het visbestand wat ik in mijn hoofd heb kan

2 a 3 dwerg algeneters
4 a 5 corydorasjes
8-10 kardinaal tetra's
en 4 betta splendens (3 vrouw , 1 man)

alvast bedankt!

Xox
simone

timothymeertens
800-1000
800-1000

Re: visbestand goed?

Bericht door timothymeertens »

dag,
ik had te snel gereageerd op je andere topic :lol:
temperatuur is goed.
zeker 3 weken wachten om water te testen( nitriet komt meestal in de derde week)
leuke visjes alleen 4 betta is te veel naar mijn mening max een koppel zou ik doen .de experten zullen je nog wel wat meer informatie geven.
als het echte planten zijn zou ik toch beginnen met 8 uur licht voor de rest zal het wel goed komen

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Als je Coydora`s wilt is een zandbodem beter zoniet eigenlijk een must. Ze woelen nogal graag door de bodem op zoek naar voedsel, en bij een grindbodem zouden hun baarddraden dus afslijten.
Het licht zou je idd minimaal 8 uur laten branden in het begin.
Koolstof helpt niet bij de groei van plantjes hoor, maar haalt alleen ongewenste elementen of resten medicatie uit je water, en houdt het water helder.Dit kun je achterwege laten voor nu.
Greetings...

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Hoi Simone, welkom op het AquaforA

Leuk joh een eerste bakkie, gefeliciteerd.

Meten na een week is eigenlijk onzin zoals de collega ;) hier boven al aangeef, je waarden hebben zich nog niet gestabiliseerd, de bacterie vorming is nog druk gaande en de nitriet piek komt meestal pas tussen week 2.5 en 4.
Meten zou ik dus pas na 2.5 weken gaan doen en dat zeker een paar keer doen dan in 1.5 week tijd zodat je weet wanneer de piek er is én wanneer het veilig is vissen in de bak te gaan doen.

Je bodem is grind zeg je, is dat afgerond grind? anders kun je er helaas geen corydoras op zetten want, zoals Roy al aangeeft) grondelen deze in de bodem om hun voer te zoeken en op grind schuren hun baardharen stuk waarna de vissen geen voer meer kunnen zoeken en sterven. De baardjes groeien namelijk niet weer aan als ze kapot gesleten zijn dus je zou serieus het leven van je vissen in gevaar kunnen brengen met een fout grindsoort en al te vaak lees/hoor je van mensen die dode corydras vinden in hun bak en dan pas zien dat ze geen baardjes meer hebben. Verder zou ik (op een goede zandbodem) zeker 8 cory's nemen maar liever nog meer, wel een kleine soort dan zoals bv de Corydoras Habrosus, deze soort past perfect op 60 cm.

Vier Betta's is echt te veel, ik ben zelf geen voorstander van mannen en vrouwen samen in een relatief kleine bak, de beestjes hebben dan te weinig ruimte een eigen territorium te vinden en dat geldt zelfs al voor twee die samen zitten. Mijn advies is neem alleen een mooie man, Betta's zijn solitaire vissen voor wie het dus volkomen tegen hun natuurlijke gedrag is constant met een vrouw te zitten. De vissen leven in rijstvelden in lage poelen en zoeken alleen om te paren een partner en zodra de man de eitjes heeft veroverd wordt het vrouwtje weggejaagd, in een bak zou ze nergens heen kunnen vluchten en jaagt hij haar de dood in.

Tetra's zijn echte lange afstand zwemmers en dus eigenlijk niet geschikt voor een 60 cm bak, kardinalen zijn dan ook nog eens groter dan neons. Misschien kun je beter een Rasbora soort nemen bv de Galaxy? pracht visjes en niet echt moeilijk verkrijgbaar, ook de R. Brigittae of de R. Maculata zijn perfect op deze maat bak en er zijn nog heel veel echt prachtige Rasbora soorten.

@ Roy ik denk dat Simone carbo bedoelt met koolstof ;) en jij uitgaat van aktieve kool.
Wanneer je Easy carbo gaat toevoegen moet je dit echt dagelijks doen en niet soms wel en soms niet hoor Simone. Verder denk ik ( en dat is oooh zo persoonlijk hoor) waaromn niet een mooi echt stukje hout uitzoeken bij de aqua winkel? Cory's liggen daar graag op.

Nou, hopelijk kom je er helemaal uit en ik ben heel benieuwd naar je bak.
Succes :tums:

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

Bericht door Simone_V »

bedankt voor de snelle en duidelijke reacties!

oké dan zet ik de lampen op 8 uur en test ik pas water na ongeveer 3 weken! ;)

Het grind is rond en tussen de 1 - 3 mm groot

En ja met koolstof bedoelde ik carbo , sorry voor de onduidelijkheid

En dan neem ik in de bovenlaag denk ik wel 1 kempvis man.
En hebben jullie eventueel nog leuke suggesties voor in de bovenlaag? stel dat de kempvis toch niet lukt/kan of iets?? misschien dwerg goeramis of bijlzalmpjes alles ben ik bang dat je de laatste bijna niet zie.

die rasbora's zijn mooi! alleen gaat dat wel goed met de vissen in de bovenlaag enzovoorts of gaan die erachter aan of iets , doordat ze 2 a 3 cm zijn. Zouden platy's kunnen in de middenlaag of kevelvlek barbeeltjes?

sorry voor het vele vragen , ik wil het graag goed doen! ;D

ik zal zo meteen even een foto neerzetten.

Xox

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Veel vragen is hellemaal niet erg, integendeel werden er maar vaker veel vragen gesteld voordat men z'n bak vol propte met vaak foute vissen, blij met je vragen dus meis :tums:

Tja, een vis voor de bovenlaag...... eigenlijk vind ik een bodemvis, een middenlaagvis én een kempvis wel meer dan genoeg in een 60 cm bak. Zelf heb ik alleen de R. Galaxy's i.c.m. citroengarnalen in mijn 60 cm bakje (al denk ik stiekem wel over een dwerg cory soort hoor)
Die Betta gaat trouwens heerlijk door je hele bak heenzwemmen hoor als "da king of da cube", echt waar, wordt schitterend!

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

Bericht door Simone_V »

Ik lees me altijd goed in en heb het liefste dat ik alles weet voor ik begin aan een dier daarom is een forum zo een uitkomst want internet staat heel veel ,maar veel is ook verschillend en op een forum zitten mensen die ervaring hebben :D

Ja het is inderdaad wel genoeg ja. en dan word het ook niet te druk! :)

Dan bovenlaag : 1 kempvis man
middenlaag : 10 - 15 rasbora galaxy
onderlaag : 2 - 4 dwerg algeneters

zo iets?

en zoals beloofd foto's zoals mijn bak nu is:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Dat is een lekker bakje zeg, alleen ben ik bang dat corydoras echt niet op deze bodem kunnen :(
Ze duiken met hun snoetje de bodem in om daar hun voer te zoeken en dit is echt te grof voor ze.
Misschien ipv een stuk of 7 otocinclus?

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

Bericht door Simone_V »

ja dan worden het otocinclus , ik wil niet dat de cory's zich gaan bezeren:) en de dwerg algeneters zijn (ook) leuk :)

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

Bericht door Simone_V »

off-topic

voor plantjes op de voorgrond doe ik denk ik Pogostemon helferi.
lodelia cardinalis vind ik ook erg mooi , maar las ergens dat deze heel snel last van algen krijgt of iets? iemand ervaring met deze planten? en welke zou er mooier staan?

weet iemand trouwens waar ik kienhout kan vinden voor de dwerg algeneters? (en het staat mooi)
het stuk moet niet te groot zijn ;)

vidbestand is/word nu
1 betta man
10 rasbora galaxy
6 otocinclus vittatus

:D

Xox

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

hoi welkom hier we worden over lopen door vrouwen heb ik het gevoel, maar das wel zo gezellig :)

Roy is idd een beetje in de war, koolstof daar groeien plantjes van jij hebt helemaal gelijk :)

Ja de 4 betta''s is wat veel, grint kan wel maar liefst heel fijn (bijna zand) en afgerond want baarddraden goeien niet meer aan en dat is echt heel zielig :cry: :cry: :cry:

Drwerg algen etters idd otto's is een goede keuze, geen super algen eters en omdat het wildvang is altijd gelijk bij gaan voeren met kort gekookte groeten anders raak je er geheid kwijt voor de visvoer leren eten, hier zijn ze gek op chinese kool.
Gewoon een blaadje er in hangen, ik doe dat met een loodje wat je altijd bij plantjes mee krijgt is niet helemaal goed maar werkt heel makkelijk.

niet pas na 3 weken gaan meter hou nitriet het liefst dagelijk in de gaten dan kan je gaan verversen als het nodig is anders doe je echt je visjes geweld aan, beter is pas visjes in zetten na de piek maar wel al vast wat gaan voeren zonder visjes.

jij komt er wel :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Sorryyyyyyyyy, ik was een beetje dom :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Greetings...

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Volgens mij was het al duidelijk dat de visjes pas na de indraai periode zouden komen, toch?

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

Bericht door Simone_V »

Ja de eerste visjes gaan er pas over 3 weken in denk ik , misschien wel 4 even kijken hoe het gaat met de waterwaardes enzo ;) en dan de week erna de volgende en die week erna de laatste vissen ;)

Off Topic - en heb mooi kienhout gevonden :D ligt nu in een bak met warm water en wat zout :D

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

die helferi heb ik ook pas erin.
in het begin ging die vooral omhoog i.p.v. vlak.
nu heb ik meer co2 en meer voeding en hij lijkt beter te gaan in de breedte.
ik zou zeggen niet gemakkelijk plantje maar dat kan van bak tot bak verschillen