filterinhoud

Onderwerp auteur
timothymeertens
800-1000
800-1000

filterinhoud

Bericht door timothymeertens »

zal terug bij begin beginnen.
heb 2 filters 2215 en 2217 beiden gevuld met grove spons,pijpjes,een hele hoop vijversubstraat en als laatste witte watten.(225 liter netto).de aanzuiging gebeurde met 2 aanzuigbuizen met grove spons(om garnalen en slangen tegen te houden)
na 4 maanden draaien is mijn amoniac 1mg/l en heb er nooit last van gehad(er zijn zelfs 20 guppen eruit gehaald net voor de stijging).
nu mijn vraag:1 met wat en welke verhouding moet ik mijn filters eigenlijk vullen(volle planten aquarium).

vraag 2:is het beter om de 2217 te vullen met sponzen en witte watten en de 2215 in serie met pijpjes en bioballen.

amoniac is wel altijd 0.25 mg/l geweest nooit nul zelfs niet toen ik nog geen vissen had,daarom in den tijd een 2de filter bijgehaald waar het word blijkbaar alleen maar erger?

annedebeste
0-200
0-200

Re: filterinhoud

Bericht door annedebeste »

hai ik heb er zelf eerlijk gezegd niet veel verstand van maar heb ergens gelezen dat het door de spons aan je buizen zou kunnen komen want die houden erg veel bacteriën vast. Waarom trek je er niet gewoon een stuk panty over om te voorkomen dat je garnalen erin verdwijnen?

Onderwerp auteur
timothymeertens
800-1000
800-1000

zit dit niet sneller vol,kan niet goed bij die aanzuigbuis en maak die om de 3 weken zuiver want het is ....werk.

annedebeste
0-200
0-200

Bericht door annedebeste »

geen idee of die sneller vol zit. je zou de gaatjes wat groter kunnen maken dan ze zijn want een panty kost haast niks en ik ga het zelf ook proberen volgende week als ik me vissen in me nieuwe bak ga zetten

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Een spons is inderdaad een ideale verblijfplaats voor bacteriën. Maar dit hoeft dan niet meteen te betekenen dat het slecht is. Je hele filter zit vol met bacteriën daarom heb je die filter juist. Die bacteriën helpen het water te zuiveren.

Wat wel een punt is dat de spons in princiepe de stroming in de filter verminderd (dit doet een panty trouwens ook). Een andere optie zou kunnen zijn dat er iets ligt te rotten in de bak of overgevoerd.

En ja, het laatste dat ik zo kan verzinnen is misschien dat de test oud is. Een oude test kan verkeerder waarden geven.

Onderwerp auteur
timothymeertens
800-1000
800-1000

ik heb de spons verwijderd omdat de stroming inderdaad veel minder was.zou het dan kunnen dat de bacterieen afgestorven zijn door te weinig zuurstof.
Wat is het beste de filters appart laten draaien of in serie zetten

Onderwerp auteur
timothymeertens
800-1000
800-1000

[album]3543[/album]
2217 :3 blauwe sponzen,witte pijpjes,fijne matjes,witte pijpjes en fijne witte watten

[album]3542[/album]
2217:2 blauwe sponzen,witte pijpjes,denilit en witte watten.

[album]3544[/album] nieuwe aankoop

alle vijversubstraat is eruit hopelijk gaat het snel beter met de amoniac

ik zal graag weten als dit beter is of hoe het nog beter moet

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik zou zonder meer weinig geloof hechten aan een test set deze zijn hooguit indicatief !

Amoniak in een goed draaiende bak kan gewoon niet.

Nitriet eigenlijk ook niet indien de bak langer dan 3 weken staat of je hebt totaal geen substraat, wij bieden over het algemeen veel te veel substraat aan, als je echt laag zit wordt wat je aan substraat hebt gewoon glibberig van de dikke laag bacterien, meestal hebben wij dus veel te veel substraat en maakt het ook niet zoveel uit wat het is, eigenlijk voldoet alles zolang het maar neutraal is naar het water.

Het gemiddelde substraat moet je zien als de sahara met hier en daar een bacterie die loopt te sterven van de honger, oppervlak zal het ontbreekt alleen aan eten.
Witte watten zou ik niet doen je hebt toch oppervlak zat en witte watten slaan alleen maar snel dicht neem b.v. filterschuim middel grof, veel oppervlak slaat niet snel dicht dus lange standtijd.

b.v. hier vandaan http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... =124&nop=1
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
timothymeertens
800-1000
800-1000

die witte wat is voor het zweefvuil.
heb een tijd gedraaid met een spraybar op de volledige achterwand en had toen minder zweefvuil dus ik begin te twijfelen aan te veel stroming .
pakweg 1500 liter per uur op een bak van max 250liter :lol:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

op zich is dat niet te veel voor aquascapes met CO2 bemesting houden ze 10x de inhoud aan, dus moet zeker kunnen.

Onderwerp auteur
timothymeertens
800-1000
800-1000

geen zweefvuil meer dus sponzen bijplaatsen heeft geholpen en iets minder witte watten.
lek gehad aan aqua en alles is zuiver gemaakt en filters zijn blijven draaien.
4 manen minder en nog steeds amoniac van 0,5
welke test is dan wel aan te raden?of misschien toch te veel vissen?
10 panda,22 neon,8guppen(6 V,2M),2 ruiterkuisers,2 slangetjes,8 japonica garnalen,koppel colisa bleu cobalt en dit in 200 liter netto

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

timothymeertens schreef:geen zweefvuil meer dus sponzen bijplaatsen heeft geholpen en iets minder witte watten.
lek gehad aan aqua en alles is zuiver gemaakt en filters zijn blijven draaien.
4 manen minder en nog steeds amoniac van 0,5
welke test is dan wel aan te raden?of misschien toch te veel vissen?
10 panda,22 neon,8guppen(6 V,2M),2 ruiterkuisers,2 slangetjes,8 japonica garnalen,koppel colisa bleu cobalt en dit in 200 liter netto
Is een behoorlijke bezetting, maar blijf zo iets hebben van amonia ? dat kan bijna niet met een stabiel draaiend filter, dat zet zo makkelijk om.

Is zou meer op de visjes letten dan op de testset, ik ben zelf niet onder de indruk van de nauwkeurigheid van dergelijke testen en vertrouw er absoluut nooit op.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Misschien iets heel simpels als minder voeren?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja veel voeren geeft wel veel belasting maar dan verwacht je nitraat en fosfaat wat oploopt in plaats van dat het zakt.

amonia duid op een afbraak die niet werkt terwijl de stappen amonia, nitriet , nitraat zo snel verlopen normaal dat alle heel snle naar nitraat wordt omgezet.

In een nieuw aquarium (nieuw filter) zijn nog niet voldoende bacterien want die moet je eerst aankweken, vandaar ook de pieken bij het eerste indraaien de bacterein ontstaan pas als er nitriet is om naar nitraat om te zetten b.v.
Daarom moet je wachten tot de nitriet piek geweest is, dat je amonia blijft meter in een goed draaiende bak is daarom vreemd.

Dan kan je fosfaat en nitraat gaan meten maar met de zelfde soort testjes is dat ook niet echt betrouwbaar.

Ik meet met een hanna meter het fosfaat die kosten wat meer maar zijn wel op 2 cijfers achter de comma nauwkeurig, die is er ook voor amonia.

http://www.stunning-corals.nl/webshop/m ... fotometers

Afbeelding
Afbeelding

Als je vissen het goed doen zou ik nooit op een testsetje iets gaan doen, tenzij je dus echt precisie metingen doet.

Onderwerp auteur
timothymeertens
800-1000
800-1000

de guppen eruit is dat voldoende,2 maanvissen zitten er ook in.zie bijna geen vissen zwemmen,lijkt helemaal niet vol

inderdaad duur speelgoed