planten voor koude bak

Plaats reactie

Onderwerp auteur
kermit
0-200
0-200

planten voor koude bak

Bericht door kermit »

Graag zou ik in een klein aquarium 40x25x30 wat koudwaterplanten houden. Ze moeten dienen als voer voor mijn geelwangschildpad. Ik heb een lijstje van wat ik zou mogen geven maar ik weet niet welke planten het goed zouden doen. Ik wil geen verwarming of extra lampen. Als het echt nodig is wil ik nog wat voeding toevoegen, of steentjes, modder... maar geen andere kosten. Ik wil het eenvoudig houden. De bak staat tegen het raam. De schildpad zit uiteraard in een andere bak. Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en dat jullie mij kunnen helpen. Wat ik eventueel ook nog wil doen is een iets grotere bak kopen maar liever niet.

Dit is de lijst:
cabomba caroliana
hydrocotyle leucocephala
egeria najas
lemna minor
potamogeton
ceratophyllum submersum
rotala macrondra
vallesneria spiralis
elodea canadensis
alisma (plantago aquatica)

Onderwerp auteur
kermit
0-200
0-200

Re: planten voor koude bak

Bericht door kermit »

Niemand? Dan ga ik het maar in de winkel vragen zeker.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Tja... Ik vraag het me af of zelfs die planten gaan groeien zonder licht... Voeding geven heeft dan geen zin ;)

Onderwerp auteur
kermit
0-200
0-200

Bericht door kermit »

En zou het zonder licht kunnen lukken als ik het alleen in de lente of zomer doe?

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Kun je niet gewoon een leuk spotje kopen bij IKEA?

ik heb op ander forum mensen die deze boven hun open bak hebben staan en heb ondertussen even navraag gedaan welke dat zijn.
Dat zijn dus de Jansjö LED lampen en die hebben ze met voet of met een knijper. Volgens enkele forummensen daar zijn deze heel goed als lichtbron voor kleinere bakken.

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

Je kan een bak wel in de zon zetten maar grote kans dat je meer algen kweekt dan planten.

misschien kan je het proberen door er een hele berg watervlooien bij te stoppen. die beestjes leven van zweefalgen.
je zal dan ongetwijffeld nog algen op het glas krijgen maar die kan je dan weer weg vegen.

zelf kweek ik al jaren watervlooien om deze vervolgens aan de vissen te voeren. het kweken gaat vrij simpel in een volglas bakje wat geen direct zonlicht krijgt maar wel in het licht staat. hier heb ik ook waterpest in en dat groeit als onkruid.
er moet wel iedere week of maand een heel klein beetje plantenvoeding in en af een toe moet er water worden ververst.
plaats ook een klein luchtpompje (de kleinste die je kan vinden is goed genoeg) en het moet goed gaan
'You can be what ever you resolve to be'

Onderwerp auteur
kermit
0-200
0-200

Bericht door kermit »

Bedankt voor de tips. Ik zal mij zo'n spotje aanschaffen en wat plantjes uitproberen.
Ik heb momenteel vlotvarentje en watersla in koude bak zonder licht. Vooral de watersla krijgt het nu al lastig. Misschien ook eens met een spotje proberen.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Is het ook niet handig in een gewone bak (vierkante metselbak of zo iets) gewone sla soorten te planten op balkon of in de tuin en nu met de kou naturlijk even binnens huis?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Je kan zo'n beetje alle planten die je in de sloot vind gebruiken, maar voor meer groei zou ik er wel een lamp boven zetten, temperatuur helpt ook, maar wat je zelf al aan geeft je wil geen kosten.

In de zomer is een specie kuip in de tuin al genoeg, licht is de motor van de groei.

Ik denk dat je met groente voor je schildpad beter af bent
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

stylz schreef:J
Ik denk dat je met groente voor je schildpad beter af bent
Ik dus ook :buiging:

Onderwerp auteur
kermit
0-200
0-200

Bericht door kermit »

Rita M schreef:Is het ook niet handig in een gewone bak (vierkante metselbak of zo iets) gewone sla soorten te planten op balkon of in de tuin en nu met de kou naturlijk even binnens huis?
Dank voor het meedenken, Rita maar sla is niet zo goed voor billy (de schildpad) :lol:
Andijvie, witloof, spinazie en dat is het zo'n beetje. Vandaar dat ik wat planten in de bak wil kweken.

Onderwerp auteur
kermit
0-200
0-200

Bericht door kermit »

Ik zal mij door Billy nog maar eens op kosten laten jagen en dus een spotje kopen. Ach..er zijn duurder dingen, mijn vriendin bijvoorbeeld :lol:
En dan wat voeding zeker. Zijn de uitwerpselen van billy geschikt als plantenvoeding? Nitraat en van die dingen...
Zo maak ik een perfect gezonde kringloop :lol:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

in principe is het natuurlijk geschikt als planten voeding nadat het omgezet is door Bacteriën, het beste is een kringloop te maken door de 2 bakken met elkaar te verbinden en het water rond te pompen, dan blijft het water van Billy beter en hebben de planten het ook beter naar hun zin zeker als ze ook nog eens licht krijgen.

Onderwerp auteur
kermit
0-200
0-200

Bericht door kermit »

stylz schreef:in principe is het natuurlijk geschikt als planten voeding nadat het omgezet is door Bacteriën, het beste is een kringloop te maken door de 2 bakken met elkaar te verbinden en het water rond te pompen, dan blijft het water van Billy beter en hebben de planten het ook beter naar hun zin zeker als ze ook nog eens licht krijgen.
Dat zal niet lukken, plaatsgebrek e.d. Ik heb ook nog geen pomp, ik reinig zijn aquarium met de hand, pomp is voor later.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

kermit schreef:
stylz schreef:in principe is het natuurlijk geschikt als planten voeding nadat het omgezet is door Bacteriën, het beste is een kringloop te maken door de 2 bakken met elkaar te verbinden en het water rond te pompen, dan blijft het water van Billy beter en hebben de planten het ook beter naar hun zin zeker als ze ook nog eens licht krijgen.
Dat zal niet lukken, plaatsgebrek e.d. Ik heb ook nog geen pomp, ik reinig zijn aquarium met de hand, pomp is voor later.
snap ik en dat geeft ook weer kosten.