De diamantgoerami

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

De diamantgoerami

Bericht door Dante »

Prachtige vis vind ik persoonlijk :) dus hier filmpje en 2 foto's ervan :D

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje: http://nl.youtube.com/watch?v=t5VaNOuoBNM

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Yep, prachtige vissen. De mannetjes kunnen nogal dominant zijn, zeker als er concurrentie in dezelfde waterlaag zit, maar als je daar rekening mee houdt heb je hele mooie dieren zwemmen.

Die van jou zijn zo te zien nog klein, maar als de man op kleur (oranje buik) gaat komen zijn ze echt héél spectaculair. Apropos man - weet je zeker dat een koppel hebt? Het lijken me nl. twee vrouwtjes?

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

zoals je al zegt, ze zijn nog jong.
diezelfde vraag stelde ik me ook al, of het nu een koppel is of net enzo. pff wat een klus om te ontdekken.

maar volgens mij (als ik het goed heb) lijkt er 1 een heeeeel klein begin te hebben van draden aan de aarsvin. wat dan het mannetje moet gaan worden.

laten we maar hopen dat het komt dat ze nog jong zijn dat het nog onduidelijk is...

nog tips hoe ik het echt goed kan ontdekken? want kijken naar de vinnen enzo is nogal erg moeilijk (aangezien je hun rugvin ook iets intrekken als ze tussen me drijfplanten aan het spelen zijn :P)

**edit** bij de drijfplanten zit de 1 de ander nog wel eens iets achterna, niet op een agressieve manier echter. zo leek het wel alsof de 1 de ander op de borst (net onder de mond dus) leek te kussen.

zag er raar uit, maar misschien is dit ook wel iets wat alleen vrouwtjes onderling doen? of het is paargedrag? ik ben geen bioloog ofzo dus ik weet het niet :?

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Dat kussen is niet lief bedoeld... dan zijn ze aan het vechten ;) Cichliden doen dat, maar Labyrinthvissen ook (zoenvissen!). Wil overigens nog niet zeggen dat je nu twee mannen hebt, of twee vrouwen. Het onderscheid kan inderdaad lastig te zien zijn - als de mannen groter zijn is het snel te zien aan de oranje/rode buik, maar aan de rugvin kan je het al eerder zien, gewoon lekker nog even wat groter laten worden :)

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

als ik terug ben van me werk zal ik eens proberen wat foto's ervan te maken. dan moet je maar proberen of jij het onderscheid kan zien ;)

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

hier de foto's.

heb ze maar even een nummer gegeven voor het gemak :P

welke is man en welke vrouw? of alle 2 een man? alle 2 een vrouw? :P

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Ik denk dat nummer twee het mannetje is - de rugvin lijkt me duidelijk langer uitgerekt, maar zeker ben ik ook weer niet. Zo'n enorme expert ben ik nu ook weer niet bij deze vissen.

Mooie foto's trouwens :)

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

gelukkig had ik zelf ook al dat idee :D dus dan is de kans vrij groot dat het klopt ;)

tnx overigens

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

nu heb ik vaker verhalen gehoord dat het mannetje en vrouwtje nog wel eens ruzie met elkaar willen krijgen, maar wanneer je dan een extra vrouwtje erbij zet dit allemaal weer opgelost is.

iemand hier ervaring mee? is het waar?

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Ik heb een koppel gehad, en dat ging prima. Echt ruzie hebben ze onderling nooit gemaakt, maar de man kan wel ontzettend achter zijn vrouw aanzitten als hij paringsbereid is (en dat zijn ze nogal snel). Maar je kan ze inderdaad ook wel als harem houden.

Mocht het zover komen dat ze eitjes hebben afgezet, kan je beter wél het vrouwtje eruit halen - de man bewaakt het nest en zorgt voor de kleintjes, en het vrouwtje wordt dan wél aangevallen als ze te dicht in de buurt komt.

Ik heb ze destijds eruit gehaald omdat ze totaal niet met mijn maanvissen overweg konden, dat zal deels aan de totaal verschillende karakters hebben gelegen, en deels aan de territoriumdrang van de mannetjes. Geen concurrentie erbij zetten dus :)

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

mocht het zover komen dat hij aggresief word vanwege het schuimnet zuig ik die tegen die tijd wel af dan, dan is het probleem ook weg ;)

opvallend vind ik dat het mannetje sinds vandaag best veel achter de vrouw aan zit, maar even later wil het vrouwtje hem wel weer opzoeken en accepteer hij haar weer. ziti met zijn voelspriet haar te betasten en en niets aan de hand :P

volgens mij wil hij vandaag even laten zien wie het baasje is hahah

marlieke
400-600
400-600

Re: De diamantgoerami

Bericht door marlieke »

Hee jongens, hebben jullie inmiddels al een oog voor onderscheid maken? Ik zit hier namelijk met hetzelfde probleem: http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=35&t=2906
Juwel 100x30x40
Fluval 40x25x20
Kubus 30x30x30

"Amano, Amano, Amano"