Hoe maken jullie je binnenfilter schoon?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Hoe maken jullie je binnenfilter schoon?

Bericht door karinD »

Nou ja, de titel zegt het al:
Hoe vaak maken jullie je binnen filter schoon? En hoe doen jullie dat?

Ik doe het 1x per maand. Ik doe het als ik water aan het verversen ben, dan spoel ik 1 spons even een beetje uit in het oude water, en de andere spons doe ik heel grondig spoelen in ander water dat ik net uit het aquarium gehaald heb.
Er komt meestal heel veel troep uit, het water wordt dan echt heel smerig ondoorzichtig bruin.

Doe ik het te weinig? Omdat het water zo goor wordt?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Esmee
1000+
1000+

Re: Hoe maken jullie je binnenfilter schoon?

Bericht door Esmee »

Ik heb twee binnenfilters in m'n bak hangen dus doe als er eentje niet echt veel stroming meer heeft :? het filter eruit halen. Onder de kraan volledig schoonmaken en in de bak. Ook bij mij is het dan compleet bruin! Maar dat kan geen kwaad volgensmij.
Hallo Afbeelding

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

De manier waarop je het doet is perfect, goed spoelen in aqua water en dan weer met alle goede bacteriën en al terug zetten. De vieze uit gefilterde troep is weggespoelt en de baccies hebben hun goede cultuur nog.

Esmee, niet meer onder de kraan doen meis maar een kleine waterwissel en in dat aqua water de sponsen goed uit spoelen. Ene maand het ene filter, andere maand het andere.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ok, dan blijf ik het zo doen. Dank voor jullie reactie :lol:
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Marja »

allereerst wil ik benadrukken dat filtermateriaal uitspoelen in oud aquariumwater altijd goed is!

ik heb zelf ook een standaard Jewel binnenfilter, met onderin een doosje met bolletjes voor
de bacteriën, daar kom ik eigenlijk nooit aan.
dan is mijn filter voor 3/4 gevuld met filterwatten en bovenop 2 blauwe sponzen.
die sponzen spoel ik zo eens in de 2 weken uit...gewoon onder de kraan.
de filterwatten spoel ik uit als de stroming minder wordt,
ook gewoon onder de kraan, en als de watten een beetje gaar zijn dan neem ik nieuwe,
die ik eerst goed uitspoel onder de kraan....

nu vraag ik mij serieus af, en dit is echt niet sarcastisch bedoeld, hoe het dan toch komt
dat alles het best goed blijft doen?

ik weet dat er veel bacteriën in de bodem zitten, maar omdat mijn bodem uit rivierzand bestaat
en dus dicht kan slibben, roer ik die vaak flink om.

zouden er dan genoeg bacteriën in de bolletjes onderin het filter zitten, of misschien omdat mijn
bak al een aantal jaren draait?

ik heb er geen antwoord op, en zal het uitspoelen van filtermateriaal gewoon onder de kraan ook niet aanraden,
maar bij mij gaat dat dus wel goed :lol:
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Marja, wanneer je niet te heet spoelt blijft een groot deel van je bacteriën wel leven en het biologische filter maakt inderdaad het verschil. Heb je dat nu niet en spoel je al je filtermedia onder de kraan raken je waardes in de war en moeten de bacteriën hard werken om weer een flinke kolonie te worden waarbij ze aardig wat zuurstof schijnen te gebruiken waardoor de vissen het zomaar een beetje benauwd kunnen krijgen. Een verstoorde bacterie cultuur kost de bak dus echt zijn "rust en regelmaat" zal ik maar zeggen.

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Marja »

tja dan zal het dat wel zijn Rita, ik spoel idd niet te heet en ook niet zo heel lang.
daardoor zullen er nog wel genoeg bacteriën overblijven :lol:
heb gelukkig ook nog nooit benauwde visjes gehad :lol:
groetjes Mar

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Had "vroeger" een Juwel Rio 125 met binnenfilter met 2 mandjes gevuld met die korrels en 4 van die sponzen.
Ongeveer 1x per 6 weken haalde ik 1 mandje en 2 sponzen eruit en spoelde ze goed uit onder de lauwe kraan.
Altijd goed gegaan.
En nu doe ik inprincipe hetzelfde met de mandjes van de buitenfilters.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Snap ook niet goed waar het idee vandaan komt dat het perse met aquarium water moet. Aquarium water spoelt net zo hard de bacteriën in de filter weg als kraanwater. De watersamenstelling zal echt niet zo'n verschil maken. Ik doe het altijd onder de kraan en dit heeft nog nooit problemen op geleverd.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Misschien is het inderdaad wel een soort van "erin geslagen" aquarium wet want ik weet inderdaad niet beter dan dat het zo moet en volg het altijd netjes na en adviseer het ook altijd. Ik ging er altijd van uit dat bv nitraat pH en GH gehalte van het kraanwater totaal anders is dan de waardes in je bak en dat je daardoor een verstoring aanbrengt in het geheel.

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Marja »

Rita M schreef:Misschien is het inderdaad wel een soort van "erin geslagen" aquarium wet want ik weet inderdaad niet beter dan dat het zo moet en volg het altijd netjes na en adviseer het ook altijd. Ik ging er altijd van uit dat bv nitraat pH en GH gehalte van het kraanwater totaal anders is dan de waardes in je bak en dat je daardoor een verstoring aanbrengt in het geheel.
wat doet een lekkere verversing van enkel kraanwater dan wel niet met die waardes ;)
groetjes Mar

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Hier lopen we weer tegen het probleem aan dat er allemaal regeltjes zijn in de aquarium wereld die vaak nergens op gebaseerd zijn. Het zijn slechts vage theoriën die niet eens altijd kloppen met de ervaringen van mensen. Ook zijn de meeste beweringen nooit echt goed onderzocht of ze uberhaupt waar zijn.