Verlichting juwel Rekord 600 standaard/JBL Tropic 15 watt

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Doppeke
0-200
0-200

Verlichting juwel Rekord 600 standaard/JBL Tropic 15 watt

Bericht door Doppeke »

Hoi allemaal!

Ik heb eens een paar vraagjes betreffende men verlichting van men 2 bakjes.

Ik stoor me al een hele tijd aan de verlichting van men huidige bak, standaard juwel lamp daylight 15W. Men planten doen het niet super, men bak is wat gelig van kleur. Ik zou er graag een lichtere verlichting in willen.

Ik heb nog een 2de hands 60cm bakje staan waar er een JBL tropic 15W in zit. Deze geeft een meer heldere kleur. Ik heb geprobeerd om men lamp uit de Juwel te krijgen maar kan ze van geen kanten losmaken. Oké, dan maar de kap van de een op de andere gezet en ik merkte dat de JBL lamp lichter en helder was maar de kleuren worden intenser.. Het bruin van men hout werd meer rood gekleurd e.d. Nou, ook niet goed.

Is er eigenlijk een lamp die een mooi heldere bak geeft, meer (witter) licht afgeeft dan die ik nu heb, waar de planten het beter in doen, maar ook geen teveel aan licht hebben? Ik gebruik geen co2 dus te veel licht brengt me dan ook weer verder van huis.

Ps. Ik zie ook veel passeren om reflectoren te gebruiken. Zou dat bv goed zijn voor mijn planten? Hoe werkt dat dan eigenlijk? Hoeveel moet je dan nemen? :oops: Sorry, maar hier weet en ken ik nu echt niets van...

Groetjes
Doppeke

timothymeertens
800-1000
800-1000

Re: Verlichting juwel Rekord 600 standaard/JBL Tropic 15 wat

Bericht door timothymeertens »

Een reflector is een kapje bovenop de lamp en dient om het licht terug in de aquarium te brengen en niet omhoog
Je hebt dus 1 reflector per lamp en deze heeft dezelfde lengte
Eigenlijk kan je bijna niet zonder ofwel moet je heel veel lampen kunnen zetten
Ik kon er bv 7 leggen maar dat is ook overdreven :-)
Ik weet dat osram 865 heel helder is ( gedrongen groei) en de 830 heel geel is( goed voor stengel,lengte)
Het is dus eigenlijk kijken wat je planten nodig hebben( evenwicht tussen wit en geel)
Heb je maar keuze uit 1 lamp dan kan je de 840 nemen en dat is inderdaad wat gelig maar wel beter voor je planten

Onderwerp auteur
Doppeke
0-200
0-200

Bericht door Doppeke »

Hai,
Dank voor je reactie!

Die 840 dat is één van Philips of ook van Osram?

Mijn lamp nu is ook gelig. Zou het mss een idee zijn om eerst een reflector te kopen en aan te zien? Ik heb geen veeleisende planten. Maar zou graag toch nog wat mooie plantjes willen die iets meer licht vragen. 15W voor 54l is niet veel, maar zou het met reflector genoeg kunnen zijn voor de 'makkelijke' planten?

Wow, die Osram is wel héél licht! Dat is al meer voor de aquascapers ;)

timothymeertens
800-1000
800-1000

Een reflector heb je nodig als je planten wilt die iets meer licht nodig hebben en dan bedoel ik normaal licht. Planten die veel licht nodig hebben zal jij waarschijnlijk niet kunnen plaatsen ofwel een lamp bijzetten
Dat gelig is ieder zijn goesting, ik heb 2 osram 865 (Philips) en 4 ledstrips van 120 mm en dit is perfect
Vind dat de bak tijdens de middaguren te fel belicht is maar de plantjes vinden het geweldig :-)
Ohja osram en Philips is hetzelfde

Onderwerp auteur
Doppeke
0-200
0-200

Bericht door Doppeke »

Oh oké, wist niet dat het hetzelfde was, zo zie je maar hoeveel ik er van ken... ;)

Misschien dan toch eens uitkijken naar deze lamp!

Hartelijk dank hoor!

timothymeertens
800-1000
800-1000

denk niet dat deze bestaat in juwel maat,nooit geen juwel gehad ,kan mij ook vergissen he .
maar er zal zeker een lamp bestaan die goed is voor uw planten,even wachten op andere reacties van mensen met dezelfde aqua