Ik heb eens een paar vraagjes betreffende men verlichting van men 2 bakjes.
Ik stoor me al een hele tijd aan de verlichting van men huidige bak, standaard juwel lamp daylight 15W. Men planten doen het niet super, men bak is wat gelig van kleur. Ik zou er graag een lichtere verlichting in willen.
Ik heb nog een 2de hands 60cm bakje staan waar er een JBL tropic 15W in zit. Deze geeft een meer heldere kleur. Ik heb geprobeerd om men lamp uit de Juwel te krijgen maar kan ze van geen kanten losmaken. Oké, dan maar de kap van de een op de andere gezet en ik merkte dat de JBL lamp lichter en helder was maar de kleuren worden intenser.. Het bruin van men hout werd meer rood gekleurd e.d. Nou, ook niet goed.
Is er eigenlijk een lamp die een mooi heldere bak geeft, meer (witter) licht afgeeft dan die ik nu heb, waar de planten het beter in doen, maar ook geen teveel aan licht hebben? Ik gebruik geen co2 dus te veel licht brengt me dan ook weer verder van huis.
Ps. Ik zie ook veel passeren om reflectoren te gebruiken. Zou dat bv goed zijn voor mijn planten? Hoe werkt dat dan eigenlijk? Hoeveel moet je dan nemen?
Groetjes
Doppeke