Garnalen met vissen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Lyra
0-200
0-200

Garnalen met vissen

Bericht door Lyra »

Ik ben me aan het inlezen over garnalen, en ik zit met een (misschien hele domme) vraag.
De regel 1 liter per cm vis, geld dat ook voor garnalen?
Ik heb namelijk gelezen dat ze het beste in zo'n groep van 10 gehouden kunnen worden.

Maar zijn ze allemaal 3 cm lang, dan is dat al 30L die ze nodig hebben!
En kunnen hier dus geen andere vissen bij. (ik heb een 30L bak)

Zijn de regels voor garnalen iets soepeler?
Ook omdat ze zo makkelijk voortplanten, zou de ruimte een probleem zijn?

Of zijn ze in groepjes van 4-5 ook goed te houden?

Ter informatie; ik wil na aanleiding van advies op een ander onderwerp er een aantal boraras brigittae in doen.
Heeeele kleine visjes dus.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Garnalen met vissen

Bericht door Fabian »

Bij garnaaltjes hoef je in zo'n bakje geen rekening te houden met de ruimte. Sommige garnaaltjes, zoals de vuurgarnaal, kweken erg snel. Als je vindt dat het er teveel worden, kun je er wat wegdoen/verkopen :)

Doppeke
0-200
0-200

Bericht door Doppeke »

Hoi Lyra,

Garnaaltjes zijn groepdieren. In die zin dat ze zich veiliger voelen als ze met meer zijn en dan zul je ze ook vaker zien. Want het zijn echte helden in verstoppen. Er wordt gewoonlijk aangeraden minimaal 10 stuks te nemen. Uiteraard kan je er een 5-tal nemen. Maar ik vrees dat je er niet veel van zal zien als ze in de bak zitten + je wil ook dat je garnaaltjes happy zijn, dus ik zou toch voor een 10-tal gaan :).

De 1l/cm vis geldt inderdaad niet voor garnalen. Garnaaltjes zitten ook overal in de bak en zullen elkaar niet zo snel in de weg zitten dan bijvoorbeeld vissen die enkel in middenlaag zwemmen.

In een 30 literbak kan wel wat in hoor ;). En als je echt merkt dat je er te veel hebt kan je er inderdaad wat verkopen op bijvoorbeeld MP.

Heb je al een idee welke garnaaltjes je eventueel zou willen?

Groetjes
Doppeke

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Afgezien van het feit dat ik het niet eens ben met met dat regeltje ;) ( zie ook je andere topic :) )
Geldt 'ie al helemaal niet voor garnalen. Garnalen zijn echte groepsdieren waarbij eerder de regel geldt: hoe meer hoe beter.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Lyra
0-200
0-200

Bericht door Lyra »

Doppeke schreef:Hoi Lyra,

Garnaaltjes zijn groepdieren. In die zin dat ze zich veiliger voelen als ze met meer zijn en dan zul je ze ook vaker zien. Want het zijn echte helden in verstoppen. Er wordt gewoonlijk aangeraden minimaal 10 stuks te nemen. Uiteraard kan je er een 5-tal nemen. Maar ik vrees dat je er niet veel van zal zien als ze in de bak zitten + je wil ook dat je garnaaltjes happy zijn, dus ik zou toch voor een 10-tal gaan :).

De 1l/cm vis geldt inderdaad niet voor garnalen. Garnaaltjes zitten ook overal in de bak en zullen elkaar niet zo snel in de weg zitten dan bijvoorbeeld vissen die enkel in middenlaag zwemmen.

In een 30 literbak kan wel wat in hoor ;). En als je echt merkt dat je er te veel hebt kan je er inderdaad wat verkopen op bijvoorbeeld MP.

Heb je al een idee welke garnaaltjes je eventueel zou willen?

Groetjes
Doppeke
Ik denk aan vuurgarnaaltjes.
Ik heb gelezen dat het uitstekende beginners garnalen zijn, en ook nog eens vrij makkelijk aan te komen.
Vandaag ga ik met mijn autootje even een paar winkels af in de omgeving, even orienteren wat ze allemaal hebben!

Doppeke
0-200
0-200

Bericht door Doppeke »

Dat is een goede keuze. Heel mooie garnaaltjes. Dit is de Neocaridina heteropoda variant red, je hebt deze ook nog in de gele, blauwe en oranje variant. Deze kunnen allemaal op dezelfde waterwaarden als de rode vuurtjes. De gele variant of de citroengarnalen kun je ook op veel plaatsen verkrijgen. Wat je niet kan doen zijn bijv. vuurtjes en citroentjes samen zetten. Deze kruisen met elkaar en dan krijg je op den duur lelijke garnaaltjes. De oorspronkelijke kleur verdwijnt en komen er bruin/grijze garnaaljes wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Op dit schema heb je een overzicht van de garnalen die er zijn en welke samen en niet samen kunnen:
kruisschema

Groetjes
Doppeke

joey10076
0-200
0-200

Bericht door joey10076 »

ik zal je zeggen garnalen zijn heel sterke beesten ik kpocht er paar als baby 10 stuks en ik leg ze der in en wat gebeurt er al me garnalen Dacht ik dat ze op gegeten werden en 4 ja zeker 4 maande later kwam ik garnalen tegen in me bak 2 stuk en een tijdje later babys bats nooit hoeven voeren

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

joey10076 schreef:ik zal je zeggen garnalen zijn heel sterke beesten ik kpocht er paar als baby 10 stuks en ik leg ze der in en wat gebeurt er al me garnalen Dacht ik dat ze op gegeten werden en 4 ja zeker 4 maande later kwam ik garnalen tegen in me bak 2 stuk en een tijdje later babys bats nooit hoeven voeren
Probeer even een taal cursus ofzo te volgen Joey...
Dit is gewoon niet leesbaar wat je allemaal typt, beetje meer moeite doen alstublieft :lol: