Jewel Vision 260 juiste vissenbestand

Plaats reactie

Onderwerp auteur
annemieke
0-200
0-200

Jewel Vision 260 juiste vissenbestand

Bericht door annemieke »

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik hebben laatst een Jewel Vision 260 (260L van 120 * 40-45 * 60) aangeschaft. Afgelopen woensdag de achtergrond, bodem en voedingsbodem erin geplaatst. Vervolgens aangeplant met snelgroeiende planten:
- Mayaca
- Egeria Densa
- Echinodorus
- Helantium tenellum
- Cryptocoryne wendtií

Wij willen graag een gezelschapsbak, zacht zuur water die ook geschikt is om garnalen in te houden.

De vissen die wij op het oog hebben zijn:
- 10 Hockeystick (twijfel i.v.m. temperatuur, hardheid, te druk voor overige vissen?)
- 12 Rasbora Galaxy
- 12 Kegelvlekbarbeel
- 12 Neontetra
3 appelslak (zitten er al in)
- 6 Dwergcorydoras
- 15 Crystal Red garnalen (niet te moeilijk voor beginnende garnalen houders?)
- Evt 1 algeneten die wat groter wordt (kan dit met overige soorten?)

Zouden jullie een reactie willen geven over de aantallen, hoeveelheden, geschikt om bij elkaar in de bak te doen, etc? Zijn het niet te veel soorten? Teveel/te weinig per soort? Goede verdeling bodembewoners, midden en bovenste laag? Welke soorten zouden jullie het eerst in de bak plaatsen en welke later?

Bedankt!

Rita M
1000+
1000+

Re: Jewel Vision 260 juiste vissenbestand

Bericht door Rita M »

Hallo Annemieke, welkom op het forum en gefeliciteerd met jullie mooie Juwel Vision.

Je vraag over de visjes; je noemt 4 verschillende scholenvissen die allemaal in de zelfde waterlaag willen zwemmen, dat wordt chaos. Neem ten hoogste 2 verschillende soorten en maak de groepjes dan groter zodat je echt schooltjes krijgt. De vissen zullen zich veiliger voelen in een grotere groep.
Een mooie groep van 25 Kardinaal tetra's (net iets groter en mooier qua kleur omdat beide kleurstrepen helemaal doorlopen) en dan nog 15 Rasbora Galaxy zou bv op zich goed kunnen.

Dwerg corydoras is leuk maar dan zou ik voor een veel grotere groep gaan maar jij kunt ook de "normale" maat nemen hoor, bv de Panda of Anaeus of Sterbai en dan minstens 8 (graag een lekkere groep ook voor deze vissen)
Voor een mooie L nummer (de algeneter die je noemt) kun je bv denken aan een L200 die zijn erg makkelijk en mooi maar bv een L168 kan ook en, meer common dus makkelijker te krijgen de L144 deze worden allemaal zo'n 14 cm en daar kun je er wel 2 van kwijt hoor dan heb je wel een paar stukken Mopani hout nodig.

Cristal Red garnalen zou ik niet aanraden, die hebben heel speciale waarden nodig en heel zacht zuur water, beter die eventueel in een leuke nano te doen later. Vuurgarnalen zijn wel een goede keus en dat kunnen dan ook de gele soort (citroengarnalen) of de blauwe soort (blue fairy) zijn. Japonica garnalen kunnen ook, die zijn minder kleurig maar werken wel heel hard want dat zijn wél echte algeneters.

Ik zou beginnen met de Corydoras en een week later 1 schooltje erbij doen, dan de L nummers en later het 2e schooltje. De garnalen kun je erbij doen wanneer je wilt.

Succes!

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Welkom op AquaforA, Annemieke. Leuke bakmaat om mee te beginnen :lol:

Ik heb je andere Topic even verwijderd, omdat anders hetzelfde verhaal op twee plaatsen staat.
Wat je vissenbestand betreft kan ik me bij Rita aansluiten.

Veel leesplezier :D
Greetings...

Onderwerp auteur
annemieke
0-200
0-200

Bericht door annemieke »

Beste Roy / Rita,

Ik ben ondertussen verder gaan zoeken en heb jullie tips ook meegenomen en we hebben nu het volgende idee:
12 Rasbora Galaxy (midden/boven)
18 Kegelvlek Rasbora Espei (midden/boven)
18 Roodkopzalm (onder)
18 Rode bijengarnalen (ipv bovenstaande post)
3 Appelslak
Evt. Grote algeneter
3 Otocinclus (algeneter) vittatus, later uitbreiden

Zo zou het qua waterlagen wat beter verdeeld moeten zijn.
Bedankt voor de reacties alvast!

Goerami
0-200
0-200

Bericht door Goerami »

niet om alle appelslakken over 1 kam te scheren maar er zijn wel soorten in de handel die planten egt opeten. spreek niet uit ervaring maar ik lees dat vaak. maar er is dagt ik 1 soort die dat niet doet
Cichliden

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Ik heb zelf een schooltje roodkopzalmpjes zwemmen Annemieke, en die bevolken toch ook vooral de middenlaag en de bodem.
Zou voor de bodem idd voor een corydoras soort kiezen.
Greetings...