na indraaien.. wanneer water verversen??

Rita M
1000+
1000+

Re: na indraaien.. wanneer water verversen??

Bericht door Rita M »

He gat wat vervelend, was er uiterlijk iets te zien aan de vissen?

Ik heb namelijk een soort van tetra ziekte in de bak gehad, ik had 70 Kardinalen en die gingen ineens heel mager worden en open kieuwen krijgen en bekjes raar trekken en dood. Bij elk aangedaan visje het zelfde en alleen Kardinalen. IK heb de groep uitgevangen en geeuthanaseerd (was gruwelijk) maar 1 kreeg ik er niet te pakken, die heeft het nog enkele maanden volgehouden maar laatst zag ik dat hij toch die ziekte had en ineens gisteren viel het me op dat hij er niet meer is. Het was niet de tetra ziekte qua symptomen zoals het altijd beschreven wordt maar heel duidelijk een besmettelijke en ongeneeslijke ziekte die alleen tetra's raakte.

trudy1942
0-200
0-200

Bericht door trudy1942 »

voor Rita.
Natuurlijk is het goed bedoelt van je daar twijfel ik niet aan.
Ik bedoel alleen te zeggen dat als je bak goed draait niet veranderen.
Volgens mij is het ook zo dat als je biologisch evenwicht in orde is worden de afval stoffen toch ook afgebroken?
of niet? Mijn filter ververs ik ook niet veel,alleen als de stroming minder wordt dus bouw je een goed biologisch filter op.
Gr. Trudy

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Een gemiddelde potfilter of binnenfilter kan jou aquarium natuurlijk prima zuiver houden van zwaardere ofwel giftige stoffen natuurlijk, alleen wel in verhouding met waterverversen wekelijk of twee wekelijks. Een filter zou niet eens nodig zijn als je dagelijks waterwisseld, een bruissteentje zou dan prima al voldoen. Maar omdat we natuurlijk niet iedere dag willen verversen, zetten we er alleen liefst zo groot mogelijke filters op onze bakken, als je dan als maatstaf neemt dat je wekelijks ook nog water ververst zal je bak prima in balans blijven.
Door minder te verversen balanceer je altijd op het randje van goede waardes en giftig water door toevoeging van middeltjes en voer.
Voer je een keer teveel met een bak die wekelijks onderhouden wordt, is dat geen enkel probleem, doe je dat als je weinig onderhoud (lees ververst) is het spelen met vissen leventjes.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Dat klopt niet helemaal Trudy, althans niet in mijn beleving.

Je bouwt heel veel stoffen op waarmee je niets meer kan en die niet worden afgebroken, kijk maar naar je water kleur die is na een paar weken echt geen kraan water kleur meer.
Je kan natuurlijk van alles gaan meten en pas gaan verversen als je iets meet wat uit de pas gaat lopen maar je kan ook preventief kraanwater wat van goede kwaliteit is in nederland gebruiken om alle opgebouwde afval stoffen af te voeren, verversen dus.
Dus ook in goed draaiende bakken moet je helaas verversen, ik ververs elke week en geef mijn bak daarmee een soort harde reset, natuurlijk kan je langer tussen de verversingen houden zonder direct schade maar denk niet dat het beter is.
Filters moet je ook niet laten lopen tot ze dicht slaan want dan moet opeens alles er uit, er zit dan al veel molm in en die doet helemaal niets voor je biologische evenwicht.
Beter is elke x weken een beetje, ik heb mandjes in mijn potfilter en maak elke 2 weken de onderste schoon de andere 2 doe ik niets mee die hou ik lekker nat en gaan gelijk naar onderen.
zo hou ik mijn filter biologisch aktief en schoon zonder dreunen uit te delen aan mijn bacterien.
Uiteraard de inhoud alleen schoonspoelen onder aquarium temp water en niet overdrijven schoon is schoon anders maak je alleen je bacterien maar dood.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

trudy1942 schreef:voor Rita.
Natuurlijk is het goed bedoelt van je daar twijfel ik niet aan.
Gr. Trudy
:D Afbeelding