filteren bij ziekte

Onderwerp auteur
lammers
0-200
0-200

filteren bij ziekte

Bericht door lammers »

Ik heb in mijn aquarium een paar vissen zitten die steeds magerde worden en het lijkt dat ze evenwicht stoornis hebben en er zijn er ook al een paar dood gegaan aan witte stip.

ik heb de helft van het water ververst en kool in het filter gedaan om het water te zuiveren.

wat kan ik nog meer doen

gr Jos

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: filteren bij ziekte

Bericht door Kevin »

En wat zijn de waterwaardes ?

Bij witte stip zou de temperatuur verhogen een oplossing kunnen bieden, maar daar moeten je vissen dan ook wel tegenkunnen natuurlijk.

Ik meende dat ik alvast wat vragen had voorbereid toen je dit topic opende :wink:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
lammers
0-200
0-200

Bericht door lammers »

nou ik kan je alleen de PH waarde geven en deze is 7,5
themperatuur van het water is 24 graden

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

hhmm Daar kan ik helaas vrij weinig mee. Die 24 zou om de stip te doden boven de 30 graden moeten komen te liggen.

Eten ze nog wel ? omdat je zegt dat ze vermageren
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
lammers
0-200
0-200

Bericht door lammers »

ja dat doen ze zeker wel het lijk wel dat ze altijd honger hebben.

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

volgens mij bij een behandeling filter je juist niet over kool, dit omdat je dus dan ook je middeltje wat je er ook heb in gedaan er uit filtert.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Klopt Mol maar ik an nergens vinden dat er middeltjes gebruikt zijn, die kool zal er vast ingedaan zijn voor het geval er iets in zijn water zit wat er niet in hoort.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

kevin schreef:Klopt Mol maar ik an nergens vinden dat er middeltjes gebruikt zijn, die kool zal er vast ingedaan zijn voor het geval er iets in zijn water zit wat er niet in hoort.
klopt ook kevin. :lol: maar eigenlijk ging ik er even van uit waneer ik zo's topic titel lees dat je dan er zoiezo wel een middeltje in gooit waneer er een bepaalde ziekte is :wink:

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Niet bij alles gelijk naar de medicijnen grijpen natuurlijk, heb je maanvissen en discus zou je met de temp omhoog gooien al een heel eind komen. Ik geloof zelfs dat als je er zout aan toevoegd het nog beter werkt, maar pin me daar niet op vast. :wink:

wil je medicijnen gaan gebruiken kom je bij Exit van ESHA

In dat geval geldt inderdaad dat je aktieve kool uit je filter moet.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

okee.

met exit zie ik zelf als een garantie middel die bij mij het altijd zeer goed gedaan heeft en zijn afspraken altijd na kwam.
dus ik kies niet zo makkelijk om een temp te verhogen om het vervolgens weer om laag te schroeven. nu heb ik dan ook geen maanvissen of discussen natuurlijk.
dus daarom bouw ik voor mezelf het zekerheidje in van esha om dus wel te beginnen met medicijnen zodra ik iets ondek wat niet thuis hoort bij de vis.

maar goed ik ben zelf ook niet zo'n medicijnen gebruiker voor mezelf en stel het zo lang mogelijk uit. bij vis gebruik ik het dus enkeld waneer er een symtoom duidelijk zichtbaar is.

dit is natuurlijk bij iedereen verschillend en naar eigen wens in te vullen als je je temp om hoog schroeft of je gebruikt een middel.

preventief doen ik niks met vissen waar ik het wel weer doe met mijn vogels? preventief iets in je water gooien daar is me eigenlijk ook niets bekend van in dit wereldje, of zijn er mensen die wel iets preventiefs tegen ziektes doen?

en weer trug ontopic 8)

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Hooguit een beetje zout in de bak een in de zoveel tijd. Meer is er mij ook niet van bekend :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

mol
0-200
0-200

Bericht door mol »

kevin schreef:Hooguit een beetje zout in de bak een in de zoveel tijd. Meer is er mij ook niet van bekend :roll:
maar hoeveel zout zou je er dan in gooien gemiddeld omgerekent per liter? je zegt wel ''meer is mij niet bekend'' , maar jij bent natuurlijk ook niet van gisteren he :lol:

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Tjee daar vraag je me wat, ik gebruik het zelden en dan voornamelijk bij de malawi's. Als ik het gebruik is dat op gevoel, halve tot een eetlepel per bak ofzoiets.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Zout toevoegen in een aquarium zou ik nooit doen bij vissen uit zachterwater vroeger deed ik het wel bij mijn Midden Amerikanen (harder water) maar bij zachtwatervissen als Zuid Amerikaanse vissen/Aziaaten etc, Niet doen!.
Zout heeft een werking bij bepaalde vissen dat het de slijmhuid doet versterken eigenlijk maken de vissen een nieuwe laag aan doordat de druk in het water veranderd voor de vissen hierdoor zullen ze dus een nieuwe slijmhuid aanmaken en dus parasieten afwerpen.
Maar telkens zout erbij kan ook tegen de vissen werken door het constant moeten aanmaken van een slijmhuid kan de vis juist ook stress krijgen in de natuur komen deze verschillen minder voor of het moet een soort zijn die in een rivier voorkomt die aan zee uitloopt... Maar anders zou ik het enkel toevoegen 1x in de maand of zelfs enkel wanneer er ziekte is. Uitzondering hier op zijn brakwatervissen maar ik heb het over Zoetwatervissen opmoment;)

Retour naar het verhaal over stip wat daar ging het topic over ;)

Stip geraakt vaak in het aquarium door het introduceren van nieuwe vissen of planten of bij stress, Deze ziekte is opzich vrij onschuldig en gemakelijk weg te krijgen door te zorgen voor goeie waterwaarden/stress vermindering /tempratuur verhoging. Maar ook medicamenten helpen er tegen maar dit kan ook voor bepaalde vissen te zwaar zijn.
Zou zelf geen breedbandwerkend middel gebruiken veel mensen denken dat het wondermiddelen betreft maar het zijn eigenlijk gewoon medicamenten met minder werkzame stoffen dat het ergens tegen werkt kan maar zeker niet altijd... Het kan ook resistentie opwekken bij bepaalde zieken.. Vaak lees je op fora ook van ''ik heb een kuur met esha gedaan maar het werkt niet'' En dan gooien ze er zo een ander medicijn doorheen hierdoor krijg je mengeling van stoffen en dus nog meer een gifbak...

Kortom zou gewoon gericht kuren als je met medicijnen wilt werken o.a DSD werkt zeer goed (Dood Stip Direct) maar deze is niet meer te verkrijgen maar alternatieven zijn o.a omnipur van Sera of de duurdere range Protazol van Sera Profi werken zeer goed. Colombo heeft ook goeie medicamenten tegen stip idemditto voor AquaMedic.

Nog 1 opmerking over kool.
Dit ten alle tijden verwijderen als je gaat kuren maar eigenlijk zou ik zeggen helemaal niet over kool filteren dit komt je evenwicht denk ik meer ten goede dan met. Kool heeft de functie en met name kleuring in het water tegen te gaan maar ik denk juist dat het zonder beter gaat want dan krijg je veel meer een natuurlijk evenwicht doordat die stoffen waar men het overheeft ook op andere manieren afgebroken kunnen worden die je bak nog ten goede komen ook.

Onderwerp auteur
lammers
0-200
0-200

Bericht door lammers »

ik ben nu 4 dagen verder en het gaat nog steeds de verkeerde kant uit.
Ondertussen zijn er al 11 vissen dood.
Ik heb medicynen op gehaald voor witte stip en het kool uit de filter verwijderd en de temperatuur verhoogt naar 27 graden.

Maar ik twijfel over als het wel witte stip is want nu heb ik een paar vissen die helemaal een witte jas krijgen en evenwicht problemen dus die kan ik ook afschrijven.

ik heb straks nog een paar vissen over en die zullen er ook wel aan gaan.
Maar hoe moet ik het aquarium strak behandelen zodat er weer nieuwe vis ik kan zonder sterfgevallen.

ik heb nog een maar aquariums meer daar gaat het wel goed maar wat ik nu vaak lees dat je er een beetje zout in kan doe om ziektes tegen te gaan.
Hoeveel zout moet er in voor een aquarium van 60 liter.

groeten Jos