zelfbouwen met hout of trespa?

stylz
1000+
1000+

Re: zelfbouwen met hout of trespa?

Bericht door stylz »

Waarom zou je veiligehids glas nemen ? hij staat in de kit dus opeens een scherp stuk wat er uit schiet is niet al te waarschijnlijk.

Ik zou geen ingefreesde sponning gebruiken, voor je ruit, maar gewoon de hoek om gaan met je hout en de ruit er plat in plakken, dan heb je alleen druk belasting op je kit en geen trek.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
remco1988
0-200
0-200

Bericht door remco1988 »

de glaszetter vroeg mij of veiligheidsglas ook goed was. en het schijnt aanzienlijk in de kosten te schelen en hij
had het er van dat het sterker is dan gehard glas. maar ik wil dan wel eerst weten als dit niet het beeld vervormd in de bak. als dit wel het geval is dan nemen we gewoon gehard glas.

en bedankt voor de tip. ik zal dit gelijk in de tekening verwerken.
groeten Remco

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Veiligheids glas is wel sterker tegen impact maar weet niet of dat ook voor druk zo is, uiteindelijk breken ze dan door buiging en dat hangt volgens mij alleen maar af van de glasdikte en de frame sterkte waar het in zit.
het is goedkopre omdat het is opgebouwd uit laagjes dunner glas een dikke plaat is idd duurder, hoewel tot 19 gaat het best hoor.

Gehard glas kan ook maar je kan in gehard glas een olievlek krijgen dat is niet vooraf goed te zeggen omdat het gesneden stuk gehard wordt zit je dan dus, meestal valt dat effect wel weer weg in het water maar ik hoor van bakken waar het dus zichtbaar in blijft.

Als het alleen om het krassen gaat kan je met gewoon voorzichtigheid en geen zand/grind op pikken van de bodem de ruit normaal goed krasvrij houden,

Maar eerlijk is eerlijk mijn vorige houten bak is ook weg gegaan omdat de ruit te gekrast was geworden, een keer magneet gevallen niet goed uitgespoeld en je hebt krassen.

Ik zou echt opic white of extra helder overwegen dat scheelt zeker met wat dikker glas echt.

Onderwerp auteur
remco1988
0-200
0-200

Bericht door remco1988 »

dus inprencipe kan ik gewoon enkel glas gebruiken? dan neem ik aan 10 mm dik?
groeten Remco

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik zou gewoon voor enkel glas gaan 12 mm daarmee kan je in principe tot 75 cm water kolom.
Ik zie dat jij 70 hoog wil gaan weet even niet of dat waterkolom of meubel hoogte is.

Met 60 cm waterhoogte moet 10 mm genoeg zijn, omdat het niet perse de kosten zijn op de totale bouw hou ik het meestal liever op iets dikker.

Onderwerp auteur
remco1988
0-200
0-200

Bericht door remco1988 »

ik ga met waterhoogte iets terug. ik wil nu 60 cm hoogte doen dus kan ik 65 cm aanhouden voor het glas en 10 mm dikte. afmetingen worden dan 200x60x70cm.

ik zit nog te twijfelen welke vissen ik wil gaan houden. in het verleden heb ik namelijk cichliden gehad en nu twijfel ik tussen die en amazone gerelateerde vissen. bij cichliden vond ik over het algemeen een saaie bak. ik denk dat het bij amazone vissen wel anders word met beplanting enzo wat je bij cichilden niet zoveel hebt.
groeten Remco

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ben het met je eens ik vind ook de bakken met van die graaf machines minder aanspreken, maar ieder zijn ding gelukkig :)

maar er zijn ook niet gravende cichliden die je in een pracht planten bak kan houden, ik hou die dus ook niet vanwege het voortplantings effect :) maar ze zijn wel mooi.

10 mm moet lukken zeker met een lijst ik heb ongeveer 5 cm overlap tussen het multiplex en het hout dan dan je een mooie dikke kitlaag aanbrengen.

overigens wel afstand blokjes van siliconen kit gebruiken anders druk je heel je kit laag met inzetten weg en wordt je ruit weer kwetsbaar :D

Onderwerp auteur
remco1988
0-200
0-200

Bericht door remco1988 »

stylz schreef:Ben het met je eens ik vind ook de bakken met van die graaf machines minder aanspreken, maar ieder zijn ding gelukkig :)

maar er zijn ook niet gravende cichliden die je in een pracht planten bak kan houden, ik hou die dus ook niet vanwege het voortplantings effect :) maar ze zijn wel mooi.

10 mm moet lukken zeker met een lijst ik heb ongeveer 5 cm overlap tussen het multiplex en het hout dan dan je een mooie dikke kitlaag aanbrengen.

overigens wel afstand blokjes van siliconen kit gebruiken anders druk je heel je kit laag met inzetten weg en wordt je ruit weer kwetsbaar :D
als ik rond om met lijsten werk, ook boven langs, moet ik dan ook nog stabilisatiestrips aanbrengen?
goede tip met die siliconen afstand blokjes. ik had daar niet zo snel aan gedacht.
groeten Remco

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik durf dat niet zo te zeggen een stabilisatie en trekstrip geeft enorm veel sterkte aan de bak, zonder zou met jouw waterhoogte denk ik wel kunnen zeker als je met glasvlies en epoxy gaat werken, maar dat is meer een schatting dan een berekening sorry :?

Onderwerp auteur
remco1988
0-200
0-200

Bericht door remco1988 »

er komt geen epoxy in. ik wil mijn bak in huis in elkaar zetten en met 3 kinderen rondhuppelend lijkt mij het niet verstandig om met dat spul in huis te gaan werken. geen probleem dat je geen berekening hebt. ik zet er 2 stabilisatiestrip wel gewoon voor de zekerheid op. veiligheid voorop ;) ik kit de bak gewoon extra goed af en er komt rondom helemaal een achterwand in die ik zelf wil gaan maken. deze kan ik dan ook altijd nog helemaal afkitten en dan blijft eigenlijk alleen de bodem en de glasplaat over waar water tegen aan gaat komen.
groeten Remco

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

epoxy valt wel mee hoor :) je stuurt mam en de kids een dag naar de dierentuin, huis goed ventileren, wegwerp kleding aan en vooral veel latex handschoenen in voorraad, ik werk met een filterbus masker, dat blijft namelijk ook gelijk ontwasemen, een losse bril met masker werkt bij mijn niet.
dat wegsturen van de kids is trouwens met de meeste producten die je kan gebruiken wel aan te raden :)

Ohja en je hebt zeker een aangever nodig :)

Maar hoe ga jij je hout dan beschermen of heb ik iets gemist ?

Onderwerp auteur
remco1988
0-200
0-200

Bericht door remco1988 »

ik citeer ;) ''ik kit de bak gewoon extra goed af en er komt rondom helemaal een achterwand in die ik zelf wil gaan maken. deze kan ik dan ook altijd nog helemaal afkitten en dan blijft eigenlijk alleen de bodem en de glasplaat over waar water tegen aan gaat komen.''

daar ben ik dan nog niet zo heel bang voor. en betonplex, ik heb het nagevraagd, schijnt dus echt watervast te wezen mits er beschadigingen in het hout zitten. ik haal toch voor de zekerheid nieuwe platen op dan weet ik zeker dat hier geen beschadigingen op zittten omdat ik ze gelijk dan even nakijk en ik kan het er gelijk op maat laten zagen wat mij heel veel werk scheelt met een handcirkelzaag. dan heb ik ook alles goed haaks. kopse kanten even goed in de verf zetten en deze worden via die kloostersponning ook nog weer eens weggewerkt. dus de kopse kanten komen al nooit me het water in aanraking.
groeten Remco

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Je gaat een waterdichte achterwand zetten begrijp ik nu dus :mrgreen:
Ik had zo iets van afkitten ja maar dat helpt niet echt met multiplex, had ook even gemist dat je met betonplex aan de gang ging denk ik :? :? :?

leuk project vraag me even af hoe je de achterwand waterdicht gaat maken, maar daar gaan we vast achter komen :)

Of het gewone betonplex van de bouwmarkt zo geschikt is vraag ik me af, de fabrieks houtenbakken worden van een betonplex gemaakt met een extra dikke laag van dat zwarte spul, dat doen ze denk ik niet voor niets.

suc6 met je project zelf een bak maken is echt heel leuk om te doen en op deze manier heel goed betaalbaar :)

Onderwerp auteur
remco1988
0-200
0-200

Bericht door remco1988 »

je hebt idd speciale betonplex. dit is betonplex van maranti (hard)hout. rot niet weg en laat geen water door zei onze leverancier die wij voor het bouwbedrijf hebben. achterwand wil ik maken van tempex met tegelijm en daarover een coating die niet schadelijk is voor het aqualeven. alleen nog uitzoeken welke dat is. met het plaatsen goed dik in de bison glaskit zetten en even het overtollige met een natte vinger verwijderen. zowel achter- als zijwand wil ik in elkaar laten overlopen dat dit 1 geheel word voor het plaatsen.

ook ga ik eerst nog even testjes doen met de uitvoer voor de bouw gaat starten. ik wil een soort omgekeerde zwanenhals (sifon) maken. dit om niet aan de oppervlakte water af te laten voeren maar juist op dieper of half water. valt de stroom uit kan door de zwanenhals het bioloog nooit overstromen. oppervlakte water kan altijd met een netje schoongemaakt worden en zweef vuil word op deze manier (ga ik vanuit dat het werkt ;) ) mooier afgevoerd worden. dit is althans het idee erachter. maar dat zeg ik eerst nog het een en andere testen :tums:
groeten Remco

Onderwerp auteur
remco1988
0-200
0-200

Bericht door remco1988 »

nog even een vraag.. laat epoxy hars ook water door of is dit geheel waterdicht?
groeten Remco