Vissenbestand Rio 180

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Twinmom1995
0-200
0-200

Vissenbestand Rio 180

Bericht door Twinmom1995 »

Omdat ons aquarium inmiddels een week draait zijn we ons aan het oriënteren welke visjes we in ons aquarium willen.
We moeten nog 2 weken wachten voordat de eerste erin kunnen dus daar hebben we alle tijd voor.
We weten inmiddels dat vissen in verschillende lagen leven dus we hebben hiermee rekening gehouden zodat we in elke laag wel wat hebben.
Omdat het ons eerste aquarium is weten wij totaal niet wat er allemaal bij elkaar kan maar we hebben gekeken naar makkelijke vredelievende vissen die wij daarnaast ook mooi vinden.
We hebben nu het volgende vissen bestand in gedachten.

Onderlaag: 6 corydoras en (indien mogelijk) een aantal algeneters, bv. De Chinese. Hoeveel en welke zouden kunnen?
Midden en onderlaag: koppeltje kersenbuikcichlide, koppeltje Mikrogeophagus Altispinosa en 6 Danio Magaritus.
Middenlaag: 15 kardinaal tetra's
Midden en bovenlaag: zwaarddrager 1 x man, 3 x vrouw, Black Molly harem.
Misschien nog een harem guppy 's

Over de danio worden verschillende adviezen gegeven. Ik heb gelezen dat je er 6 tot 8 kan plaatsen, half man, half vrouw. Ik heb ook gelezen dat het een schooltje van minimaal 10 moet zijn. Wat is jullie advies?
Verder vragen wij ons af of dit allemaal bij elkaar past en of het niet te veel vis is.
Ik heb maanvissen altijd mooi gevonden maar die worden behoorlijk groot heb ik begrepen dus die komen er niet in.
Alvast bedankt voor de adviezen, we horen graag jullie mening.

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Vissenbestand Rio 180

Bericht door Laurens »

Ik denk dat je nu teveel soorten te pakken hebt. In een bak van maar 40 cm effectieve hoogte kan je beter uitgaan van drie lagen, namelijk onder, midden en boven.
Onder zou ik dan sowieso de kersenbuiken weglaten. Deze krijgen vrij snel een nest, en dan heb je oorlog. Eerst omdat ze een veel te groot territorium maken, zodat je andere vissen naar één helft van de bak worden gejaagd, dan omdat je de jongen zelden kwijt kan. Ik zou het onder dus houden op Cory's, Mikrogeophagus en eventueel een algeneter. De Chinese algeneter heeft eigenlijk behoefte aan een vrij sterke stroming, dus dat combineert lastig met je andere vissen.
Midden heb je dan de kardinaaltetra's en de Danio's. Dit is op zich mogelijk, maar ik zou het hier bij één school houden. Dit geeft een iets rustiger aanblik. Bedenk wel dat de Danio's niet groter worden dan 2,5 cm, dus daar zou je er dan vermoedelijk wat meer van willen. Ook de vissen zelf vinden dat inderdaad fijn.
Zwaarddragers zijn vrij hyperactief, dus dat wordt krap op één meter. Het kan wel, maar ik weet niet of het gaat met je andere vissen. De meeste cichliden zijn vrij snel geïrriteerd, ik kan me voorstellen dat dat ook voor de Mikrogeophagus geldt. Bovendien heb je een kans dat zwaarddragers en molly's gaan kruisen. Zet je er guppen bij, dan kunnen die ook nog met beide soorten kruisen.
Maanvissen zou ik inderdaad niet doen, daar is de bak vooral te laag voor.

Ik hoop je hiermee niet te ontmoedigen ;) al met al is het een prachtig bestand.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Maanvissen worden inderdaad te groot voor deze maat bak ja.

Guppy's? echt? dat zijn vermomde konijnen hè dus daarvan heb je elke paar weken een legioen jongen die na een week of 6 ook weer vruchtbaar zijn!!! eigenlijk geldt dat zelfde ook voor zwaarddragers.
black molly's horen op iets brak en vrij hard water dus die kunnen eigenlijk niet in een gezelschaps bak al zie je dat het meest wel gedaan wordt en het ook wel gaat, vraag is alleen.... is de molly er ook blij mee?

Guppen, zwaarddragers en molly's zou ik dus niet in een bak doen met de overige vissen die je zou willen nemen.
De altispinosa ben ik een enorm fan van dus zeker doen ja en erg mooi icm kardinalen. De kersenbuikjes zou ik heel even extra over nadenken, dat zijn namelijk ook erg productieve vissen die erg goede broedzorg hebben en dus heb je elke paar weken een nest vol jongen waarvan er heel veel overleven zodat je dus na een half jaar veel kersenbuiken hebt in allerlei verschillende groottes en die willen allemaal paren. Komt bij dat ze dus tijdens de broedzorg flink fel zullen zijn naar de andere vissen toe dus dat betekend chaos in je bak.
Danio zijn dus de rasbora galaxy, die moest ik met die naam echt even googlen hoor :mrgreen: en die zijn echt geweldig dus als je die mooi vindt zou ik er zeker een stuk of 10 doen, je hebt dan wel 2 scholenvisjes door elkaar maar je bak kan dat wel hebben. Vraag is alleen vindt jij het niet vervelend? Ze zullen waarschijnlijk iets meer naar de bovenlaag vertrekken omdat de kardinalen ook al in de middenlaag zwemmen dus datis een voordeel denk ik. Bedoel je de beaufortia leveretti als chinese algeneter? die heeft wel een flinke stroming en erg zuurstofrijk water nodig dus hoort eigenlijk meer in een speciaal aquarium al kan het op zich wel en wordt het ook best veel gedaan. Dan zou ik er toch wel 3 doen.

Wat zou ik doen?
harem altispinosa, mogen zelfs 3 vrouwen bij want het is een vis die goed in een groepje te houden is
20 kardinalen
10 rasbora galaxy
8 corydoras (liever dan 6, echt een enorm groeps visje)
3 beaufortia leveretti

Dat lijkt me eerlijk gezegt een droom bestandje

Onderwerp auteur
Twinmom1995
0-200
0-200

Bedankt Laurens en Rita M voor het mee kijken.
We hebben het meest op de lagen gelet waar de vissen zwemmen en natuurlijk of we ze mooi vinden.
De guppy's, zwaardragers, Black molly's en de kersenbuikjes vallen af.
Blijven de Altispinosa's, kardinaal tetra's, danio's, corydoras en 3 algeneters over.
Is er nog een mooi visje wat met name in de bovenlaag zwemt en hierbij past?

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Eerlijk gezegd denk ik dat je bak al erg vol zit met al deze vissen, mocht je denken aan bv marmer bijlzalmpjes dan kun je beter de R. Galaxy laten zitten.

Onderwerp auteur
Twinmom1995
0-200
0-200

Bedankt Rita M. Dan laten we het daarbij. Persoonlijk vinden wij de bijlzalmpjes minder mooi.

Onderwerp auteur
Twinmom1995
0-200
0-200

We hebben toch nog wat vragen over het vissenbestand.

Eigenlijk vinden we de Mikrogeophagus Ramirezi mooier dan de M. Altispinosa, is dat vragen om ellende ivm het door kweken of valt dat mee?

Hebben jullie nog advies op welke volgorde je de vissen het beste kan plaatsen?

Dan misschien een off topic vraag, we zien ook heel veel vissen te koop via marktplaats.
Is dat wel te vertrouwen en hoe kom je er achter wat een goede kweker is?
Zoals met alles op marktplaats is dat natuurlijk maar de vraag.
Eigenlijk willen we de vissen in een speciaalzaak kopen maar we komen zo veel vissen tegen op marktplaats dat je toch gaat twijfelen.

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Ramirezi in plaats van altispinosa moet kunnen, maar dan moet je eigenlijk bij een speciaalzaak kijken of die je vrij directe nakweek van Wolfgang kunnen leveren. Vooral de extra kleurige versies, en zeker varianten als electric blue, zijn doorgekweekt, maar het moet mogelijk zijn gewone te vinden.
Het is denk ik handig te beginnen met de Cory's of de kardinaaltetra's, die zijn wat sterker. Daarbij geeft een schooltje in het midden meteen een gevulde indruk aan je bak, en Cory's zijn belangrijk als opruimers.
Heb je al definitief besloten welke algeneters je wil? De Chinese zou ik je om eerder genoemde redenen eigenlijk afraden, maar er zijn talloze geschikte soorten...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
Twinmom1995
0-200
0-200

We dachten zelf ook als eerste aan de kardinaal tetra's precies om de reden die je noemt, je hebt dan meteen een leuk aantal. Daarna komen de cory's. Wat de algeneters betreft zijn we wel van de Chinese afgestapt. We zijn er nog niet helemaal uit welke het dan worden. Ze hoeven van ons ook weer niet al te groot te zijn.
Bedankt weer voor het mee denken.

Onderwerp auteur
Twinmom1995
0-200
0-200

Omdat er best al wel veel afval op de bodem ligt, denken we eraan om toch de cory's als eerste te plaatsen met de algeneters samen.
Ziet er natuurlijk minder leuk uit als een schooltje kardinaal tetra's maar dat lijk mij wel nuttig.
Is dat een goed idee, ook gelet op het gif wat cory's kunnen afgeven als ze het niet naar hun zijn hebben.
Uiteraard moeten ze om die reden wel apart vervoerd worden.

Onderwerp auteur
Twinmom1995
0-200
0-200

Inmiddels zijn we een paar weken verder.
Na 3 weken indraaien waren de waterwaarden goed en zijn we de eerste visjes gaan halen.
Dat waren 8 corydoras en 3 algenetertjes.
Een week later hebben we 20 kardinaal tetra's gekocht en afgelopen zaterdag hebben we ook een harem Altispinosa's gekocht. De bedoeling was om nog een stuk of 10 Rasbora Galaxy's te kopen maar eigenlijk willen we een iets groter soort vis van een cm of 5 a 6, wel met wat meer kleuren zoals de Galaxy's.
Uiteraard moet het wel bij de rest van het vissenbestand passen.
Hebben jullie een idee voor een leuk visje?
Alvast bedankt voor het meedenken.