Hallo,
Ik sta voor een groot raadsel, ik heb last van enorme algengroei in mijn aquarium. Het is bruine alg, welke zichtbaar wordt tegen de ruiten, op de achterwand en op de planten. Het is erg makkelijk te verwijderen.
Volgens de heren in de plaatselijke aquariumzaak is dit normaal bij een nieuw aquarium. Ook lees ik dit overal op internet. Nu heb ik mijn aquarium ruim 3 weken laten opstarten, met veel water verversen. Daarna de planten erin gezet, en weer 2 weken laten draaien, waarna de eerste vissen zijn geplaatst. Dit is nu alweer ruim een maand geleden. Echter lijkt de algengroei erger te worden ipv. minder. Mijn mooie groene planten (die erg goed groeien) worden helemaal bruin. je wrijft het er zo weer af, en dan is het weer groen.
Ook heb ik een anti-alg middeltje geprobeerd (JBL algol), maar dat lijkt ook niet te helpen.
Volgens de watertesters die ik heb is alles oke.
Nu heb ik 2 grote stukken kienhout in het aquarium waarop ook veel van die alg zit. Ik heb zelfs het idee, dat achter deze stukken de alg op de wand ook het ergst is. Kan het zijn dat het kienhout de oorzaak is?
Iemand nog tips, want dit heb ik nog nooit gehad in mijn aquaria.
Alvast bedankt, Dennis
Algenprobleem
Re: Algenprobleem
Ahhh kijk , je hebt hem zelf al verplaatst, was hem opeens kwijt
Mjah bruinalg kan verschillende oorzaken hebben:
1. te hoge nitraat waarde.
2. te weinig licht.
3.te weinig zuurstof in je water.
4.te weinig onderhoud aan je bodem
ad 1. Hoe vaak voer je en wat?
ad 2. Hoelang staat je verlichting aan en welke lampen heb je?
ad 3. Hoe staat je uitstroom gericht?
ad 4. Hoevaak doe je een waterwissel, en zuig je je bodem af. Welke bodem heb je eigenlijk?
Er zullen vast nog wel wat oorzaken van bruinalg zijn, maar deze vallen me momenteel zo even in
Succes.
Mjah bruinalg kan verschillende oorzaken hebben:
1. te hoge nitraat waarde.
2. te weinig licht.
3.te weinig zuurstof in je water.
4.te weinig onderhoud aan je bodem
ad 1. Hoe vaak voer je en wat?
ad 4. Hoevaak doe je een waterwissel, en zuig je je bodem af. Welke bodem heb je eigenlijk?
Er zullen vast nog wel wat oorzaken van bruinalg zijn, maar deze vallen me momenteel zo even in
Succes.
Greetings...
Noppes, dat was ik 
Ik heb hem inderdaad niet zelf verplaatst, was hem zelf ook even kwijt.
1 Ik voer dagelijks op hetzelfde tijdstip vlokken voor tropische vissen. Wekelijks krijgen ze ipv vlokken rode mug.
2 Ik heb er de originele verlichting inzitten, volgens de handleiding: 2 x 54W T5 1047mm
een tl is een beetje blauwig, de andere geeft wat warmer licht. Ze branden van 10:00 tot 22:00
3 De uitstroom zit rechts achter, een cm of 5 onder het wateroppervlak. schuin naar voren gericht.
4 De bodem is grind. wekelijks maak ik het aquarium schoon. Ik ververs dan 1/3 water en zuig de bodem schoon.
Ik zal hier even antwoord op geven:Roy H schreef: ad 1. Hoe vaak voer je en wat?
1 Ik voer dagelijks op hetzelfde tijdstip vlokken voor tropische vissen. Wekelijks krijgen ze ipv vlokken rode mug.
2 Ik heb er de originele verlichting inzitten, volgens de handleiding: 2 x 54W T5 1047mm
een tl is een beetje blauwig, de andere geeft wat warmer licht. Ze branden van 10:00 tot 22:00
3 De uitstroom zit rechts achter, een cm of 5 onder het wateroppervlak. schuin naar voren gericht.
4 De bodem is grind. wekelijks maak ik het aquarium schoon. Ik ververs dan 1/3 water en zuig de bodem schoon.
Duidelijk, dat doe je dus eigenlijk allemaal goed
Hoelang draait je bak dan al?
Ik weet dat je er met opstarten last van kunt krijgen, maar hoelang het zou duren voordat ze weer wegtrekken, weet ik dan weer niet.
Hoelang draait je bak dan al?
Ik weet dat je er met opstarten last van kunt krijgen, maar hoelang het zou duren voordat ze weer wegtrekken, weet ik dan weer niet.
Greetings...
Bedankt voor het meedenken!Roy H schreef:Mss niet geheel onbelangrijk, maar wat is je vissenbestand??
20 terta's
10 Hemigrammus bleheri / Roodkopzalm
5 sumatraantjes
4 panda corydoras
2 Goerami's
Waar ik aan denk, je zegt "Nu heb ik mijn aquarium ruim 3 weken laten opstarten, met veel water verversen. Daarna de planten erin gezet, en weer 2 weken laten draaien, waarna de eerste vissen zijn geplaatst" je hebt dus waterwissels gedaan tijdens de opstart? Dan komt je bak natuurlijk veel langzamer aan z'n goede waardes en aangezien bruinalg voorkomt in een opstartende bak zal dát misschien bij jou het geval zijn. De bak is denk ik nog steeds bezig met op de juiste waarden te komen m.a.w. aan het opstarten dus heb je nog steeds bruinalg.
Nou, dit is zo maar een hersenspinsel van me hoor, niks wetenschappelijks of zo maar het leek me een gevalletje logica
Nou, dit is zo maar een hersenspinsel van me hoor, niks wetenschappelijks of zo maar het leek me een gevalletje logica