Alg ?Schimmel??

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Re: Alg ?Schimmel??

Bericht door loes1963 »

vincent schreef:hoi loes,

Ja ik weet nog dat ik iets schreef naar jou met de tekst dat ik er niet zoveel last van had.
Twee dagen daarna begon het bij mij en niet zo'n beetje ook. het ziet er erg onverzorgd uit.
je leest zo enorm veel op het internet dat je hoofd ervan begint te tollen.
Ik neem ook gelijk het advies van mensen hier aan.
Ben zelf net begonnen dus geen vissen enzo. Had gelezen licht minderen maar zet me lampen even totaal uit.
kijk dan wat er gebeurd.
Ja inderdaad als je veel op internet leest word je gek van informatie en goed bedoelde adviezen. Ik heb heel veel gelezen dat draadalg veroorzaakt word door kwalitatief goed water, dus probeer jezelf nu niet al te druk te maken. Haal het zoveel mogelijk weg nu, lampen korter laten branden, niet uit doen, lijkt mij. Regelmatig goed kijken of je nog wat ziet...dat doe ik ook. Vroeger heb ik ook een grote aquarium gehad en daar kreeg ik het ook in en heb het met iedere keer weer weg halen , zover gekregen dat het niet meer terug kwam. En als echt niks helpt kan je altijd nog iets ervoor kopen , maar het is geen fraai gezicht. Succes.
Mea culpa

vincent
0-200
0-200

Bericht door vincent »

klopt. Ben er mee bezig. Hoop het snel in orde te hebben

Maar zoals iedereen hier zegt tegen iedereen.
Heb geduld iedereen moet dit doorstaan in het begin.

En dat is meestal het probleem als beginner dat je met je handen in het haar zit en niet meer weet wat je
moet doen.
Daarom vind ik de mensen hier ook super. Je kan en mag alles 10 x vragen en elke keer krijg je fatsoenlijk antwoord.
En als ik eerlijk moet zijn vertrouw ik de mensen hier meer dan in de winkel met die 1000 flesjes voor dit en dat hahaha.

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Nou niet alleen bij beginners hoor...het is nooit leuk als je dit krijgt in je bak. Vraag me af of het warme weer ook invloed daarop heeft. Kan volgens mij wel.
Komt vast wel goed. Succes !
Mea culpa

vincent
0-200
0-200

Bericht door vincent »

het weer speeld zeker een rol denk ik.

maar ja afwachten en uitproberen is een schone zaak hahaha.

Ik lees het wel als je het probleem verholpen hebt,

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

vincent schreef:het weer speeld zeker een rol denk ik.

maar ja afwachten en uitproberen is een schone zaak hahaha.

Ik lees het wel als je het probleem verholpen hebt,
Afbeelding

Zo ziet mijn bak er nu uit, beetje onscherpe foto, maar het ziet er weer een stuk beter uit dan vorige week! Gelukkig! 1 keer 85 druppels protalon -707 en een hoop met de hand verwijderd . belichting korter, en ook nog wat planten gekortwiekt.
Mea culpa

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Afbeelding

Op deze foto kan je zien dat de alg ook al voor een groot deel van het hout af is.En dat wordt ook iedere dag, langzaam aan beter. :D
Mea culpa

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Je hebt wel een schitterende scape zeg , prachtig ook zo bij dat houtje mijn complimenten.

Vince ik denk niet aan blauwalg hoor, eerder aan snotterige draadalg of zo maar kijk hier anders even of je er wat aan hebt.

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Rita M schreef:Je hebt wel een schitterende scape zeg , prachtig ook zo bij dat houtje mijn complimenten.

Vince ik denk niet aan blauwalg hoor, eerder aan snotterige draadalg of zo maar kijk hier anders even of je er wat aan hebt.
Dank je wel rita voor je compliment.
Mea culpa

vincent
0-200
0-200

Bericht door vincent »

wat heb jij ook een mooie bak zeg.
Gelukkig gaat het wat beter met je bak.

Ik heb het advies van rita opgevolgd me lampen even uit en minder lang aan en alg verwijderd.
Het resultaat is erg goed :D.

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

vincent schreef:wat heb jij ook een mooie bak zeg.
Gelukkig gaat het wat beter met je bak.

Ik heb het advies van rita opgevolgd me lampen even uit en minder lang aan en alg verwijderd.
Het resultaat is erg goed :D.
Dank je wel voor je compliment.
Heb je veel kunnen verwijderen? Hoe ziet het er nu uit? Ik heb je foto gezien en vroeg me ook af wat voor soort alg dit nu was. Heb je het makkelijk kunnen verwijderen? Wanneer gaan je vissen erin?
Mea culpa

vincent
0-200
0-200

Bericht door vincent »

hoi

Ik kon het alg gemakkelijk verwijderen met een tandenstoker en heb me bak 4 dagen uitgehad en zet hem nu 8 uurtjes aan ipv 10 uur.
De alg wat ik via rita zijn link gevonden kreeg was groene draadalg.

Ja ik wil eigenlijk (beetje laat) nog hout in me bakje stoppen dus moet kiezen denk ik hout en wachten op vissen of beide maar weet niet of dat kan?

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

vincent schreef:hoi

Ik kon het alg gemakkelijk verwijderen met een tandenstoker en heb me bak 4 dagen uitgehad en zet hem nu 8 uurtjes aan ipv 10 uur.
De alg wat ik via rita zijn link gevonden kreeg was groene draadalg.

Ja ik wil eigenlijk (beetje laat) nog hout in me bakje stoppen dus moet kiezen denk ik hout en wachten op vissen of beide maar weet niet of dat kan?
Het is nooit te laat om hout in je bak te doen, het staat altijd erg mooi, maar sommige houtsoorten moeten zeker weken van te voren in een emmer water liggen, dit omdat ze of anders blijven drijven of omdat er nogal wat kleur vanaf komt, waardoor je water erg kan gaan kleuren. Dus dat moet je wel even in de gaten houden. Wortelhout en spiderwood geven niet erg veel kleur af, is mijn ervaring, maar die gaan drijven. Dus die moeten eerst in een emmer met water, je ziet dan vanzelf wanneer ze niet meer afgeven. Ik heb die van mij twee weken in een emmer laten liggen. Dus ook later dan mijn vissen in mijn bak gedaan. Alleen het spiderwood wat op de bodem staat heb ik gelijk met het inrichten van mijn bak erin gezet. De rest van het hout pas drie weken later.
Mea culpa

vincent
0-200
0-200

Bericht door vincent »

Ik zat daar ook aan te denken een tijdje in het water ivm waterverkleuring, ik wil dat omdat ik het mooi vind.

Ten tweede wilde ik ook hout vanwege algen eters, schuilen en omdat ik ergens las dat sommige algen eters hout eten???? Maar ja dat is mijn onwetendheid.

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

vincent schreef:Ik zat daar ook aan te denken een tijdje in het water ivm waterverkleuring, ik wil dat omdat ik het mooi vind.

Ten tweede wilde ik ook hout vanwege algen eters, schuilen en omdat ik ergens las dat sommige algen eters hout eten???? Maar ja dat is mijn onwetendheid.
Daar heb ik nog nooit van gehoord, dus weet dat echt niet. Ik heb ook geen algeneters omdat ik een mos bodem heb....en die woelen dat om. Dus misschien weet iemand anders , of het klopt dat algeneters hout eten????
Mea culpa

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Kijk hier maar eens, dat is ook lekker hout.
Bij mij hangen de Ancistrussen er de hele dag aan, het verkleurt maar een klein beetje en na enkele waterwissels is dat weg. Je kunt ook even een zwart sponsje in je filter doen (bv van Juwel) dat is aktieve kool en zal de kleuring verwijderen maar zelf ben ik juist gek op die kleuring in het water en het is goed voor je water waardes ook zegt men.