Guppy met kromme rug?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Lizzeltje
0-200
0-200

Guppy met kromme rug?

Bericht door Lizzeltje »

Hallo allemaal,

Gisteravond liet een van onze guppy vrouwen opeens haar staart hangen, en toen ik vanochtend bij de bak kwam was ze al overleden. Hiervoor leek alles normaal, ze at goed, zwom veel.

Ik heb iets gelezen over kromme rug en dat het in de genen van guppies kan zitten. Alleen gaan ze er dan niet per definitie aan dood. Kan kromme rug dus zo plots op komen zetten, of is er iets anders aan de hand?

De waterwaardes water trouwens in orde, we hebben hier alleen harder water ( PH is zo'n 8 ), maar daar had ze eerder nooit last van...

Alvast bedankt!

stylz
1000+
1000+

Re: Guppy met kromme rug?

Bericht door stylz »

De kromme rug die je het meest ziet is een aangeboren afwijking, op zich gaan de dieren daar niet zo maar aan dood, in de natuur natuurlijk wel want ze komen minder snel weg.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Lizzeltje
0-200
0-200

Bericht door Lizzeltje »

Bedankt voor je reactie! Ik had al zo'n vermoeden dat het geen kromme rug zou zijn. Heeft iemand enig idee wat het dan wel zou kunnen zijn? En misschien nog wel belangrijker nu: lopen onze andere vissen gevaar hierdoor?

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Als de kromme rug later pas is ontstaan lijkt het mij persoonlijk geen aangeboren afwijking. Een kromme rug kan een teken zijn van een zieke/ongezonde vis. Dus hebben we de vraag of er andere vreemde dingen zijn opgevallen?

Onderwerp auteur
Lizzeltje
0-200
0-200

Bericht door Lizzeltje »

Aan de guppy is ons niets anders opgevallen dan ik al omschreven heb. Ik heb nog gekeken of ze misschien een afwijkende kleur had, of stipjes, of wat dan ook, maar ik kon echt niets vinden. Wel lijkt een van onze twee platy mannetjes ziek sinds vandaag (donkerdere kleur en 'knijpt' met de vinnen en staart, maar eet en zwemt wel), maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft?

heremiet83
0-200
0-200

Bericht door heremiet83 »

Hallo Even een reacie op de guppy met kromme rug. Het lijkt te zijn ontstaan door een missend voedingselement. Het lijkt wat op engelse ziekte(rachitus). Over de plaatjes kan ik je zeggen dat vinnen knijpen een aanwijzing is voor "schimmel infectie". Hopelijk heb hier wat aan. Groeten hermemiet83

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

als t daadwerkelijk rachitis is dan is de gup er wel heel snel aan overleden. dus ik denk niet dat dat het is. wat wel de oorzaak is zou ik niet durven zeggen.

Onderwerp auteur
Lizzeltje
0-200
0-200

Bericht door Lizzeltje »

We hebben een kuurtje omnipur in de bak gedaan, en de plaatjes lijken er stevig van opgeknapt. Dus het lijkt inderdaad een schimmel of bacterie geweest te zijn. Ze leven wel allemaal nog, ze zijn de guppy gelukkig niet achterna gegaan. ;)

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Hè dat is fijn om te horen, altijd zo naar als je vissen niet in orde zijn en zelfs doodgaan.