Gister vond ik een paar slakken in mijn aquarium. Ik ben helemaal niet nieuwsgierig ofzo, maar ik zou dolgraag willen weten wat dit voor soort slakken zijn
Deze is al wat groter en zijn huisje is in een soort puntje gedraaid. Is dit de torenslak?
Van deze slakjes heb ik er 5 gevonden en ze zijn nog heel klein. Hun huisje is rond opgedraaid. Posthoornslak?
Hmm. Dus 4 van de 5 schijfslakjes eruit morgen. Dan heb ik van beide soorten 1 slak. Voorlopig. Daarna moet ik het dus goed in de gaten blijven houden dat het er inderdaad maar een paar blijven.
da's een tikje naïef Karin, dat ene slakje zal voor minstens 50 kleintjes zorgen die je nooit allemaal kunt vangen en die dus weer per stuk voor 50 volgende jonge slakken zorgen......
Een slak alleen kan eieren leggen? Dat wist ik niet, ik dacht dat je er daar echt 2 van dezelfde soort voor nodig had. Nou, dan gaan ze er allemaal uit morgen!
Het zijn geen gewone poelslakjes maar blaashoornslakjes (Physa acuta, geloof ik). Voordeel daarvan is dat ze een stuk kleiner blijven. Daarnaast is de poelslak één van de weinige slakken die aan levende planten komt, voor blaashoornslakken geldt dit volgens mij niet.
Wat je zegt klopt, slakken hebben inderdaad een partner nodig om te paren, ondanks hun tweeslachtigheid. Maar de kans is groot dat er ergens in je bak nog wel één ander slakje verborgen zit...
Daarnaast is de vraag wanneer iets een 'plaag' is. Hier heb ik er ook veel in mijn bak. Ruimen de boel heerlijk op en heb er totaal geen last van. Zal niet weten waarom je ze eruit zou moeten halen.
Dan haal ik eruit wat ik tegenkom. Dan blijven er vast nog wel een paar slakjes over. Als ik dat nou gewoon iedere wek bij de schoonmaakbeurt doe, dan zullen er waarschijnlijk altijd wel een paar in blijven, zonder dat het een plaag wordt. Hoop ik.
Zoals Fabian al zegt, wanneer is het een plaag. We halen vaak veel te snel de slakken uit de bak.
Voer je spaarzaam, zullen ze ook absoluut minder snel voortplanten.
Slakken hebben idd een partner nodig, maar ze kunnen volgens mij zelfs sperma "opslaan" dus eitjes heb je vrij rap van diverse slakken.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
Ik heb de eerste keer de slakken die ik zag eruit gehaald, en de volgende ochtend spotte ik er nog 2. Die heb ik bij de waterwissel van vrijdag lekker laten zitten. Ze waren nog heel klein maar ze groeien goed.
Ik ga ze gewoon verwijderen weer tegen de tijd dat ik denk: wat een hoop slakken!
Want volgens mij heb ik nu echt alleen nog maar schijfslakjes, een stuk of 3 waarvan 1 nog heel klein is. Dus geen mogelijke poelslak meer, die misschien aan mijn planten gaat beginnen.