Alg ?Schimmel??

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Alg ?Schimmel??

Bericht door loes1963 »

Afbeelding

Weet iemand wat dit is? Schimmel of alg? :roll:
Of een soort van rot, van het hout? :cry: Dat hoop ik toch niet, het hout ligt nog maar 6 weken of zo in de bak.
Ik heb sinds gisteren ook opeens last van draad alg.Toch geef ik dagelijks 4 ml easy carbo,Wat kan ik daar nu aan doen?Moet ik de easy carbo verhogen? :?:
Volgens de test strip is het water kwaliteit prima in orde.
Bedankt voor de reactie's.
Mea culpa

Rita M
1000+
1000+

Re: Alg ?Schimmel??

Bericht door Rita M »

Er zijn verschillende mogelijkheden, nieuw hout voor een aquarium wil in het begin nogal eens wat schimmel vorming krijgen en dat trekt vanzelf weg na enkele dagen, het kan (helaas) ook zijn dat je terrarium hout hebt dat niet geschikt is voor onder water en dat gaat dan telkens weer schimmelen. Op de foto kan ik jammer genoeg niet echt goed zien wat het is, als het echt groen is zou het ook een alg kunnen zijn ja.

Nou, ik heb je niet echt veel kunnen helpen hè, sorrie.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Baardalg kan als het stug en hard is en je het niet van de takken af kan trekken.
Maar foto is lastig te beoordelen.

je gebruikt easy carbo dus, wat easy carbo met een injectie spuit er op spuiten, verkleurd het naar Rood en gaat het dood dan is het baardalg.

easy carbo nooit overdoseren, hou je aan het max wat op de verpakking staat.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

vincent
0-200
0-200

Bericht door vincent »

Zelf gebruik ik ook easy carbo, werkt bij mij perfect en hou me strikt aan de dosering. Wat ook aangeraden word.

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

vincent schreef:Zelf gebruik ik ook easy carbo, werkt bij mij perfect en hou me strikt aan de dosering. Wat ook aangeraden word.
Daarom begrijp ik dit ook niet, want ik geef maar 4 ml per dag, met een spuitje, dus precies afgepast.Ik krijg ook alg op mijn ruit. :?:
Mea culpa

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Rita M schreef:Er zijn verschillende mogelijkheden, nieuw hout voor een aquarium wil in het begin nogal eens wat schimmel vorming krijgen en dat trekt vanzelf weg na enkele dagen, het kan (helaas) ook zijn dat je terrarium hout hebt dat niet geschikt is voor onder water en dat gaat dan telkens weer schimmelen. Op de foto kan ik jammer genoeg niet echt goed zien wat het is, als het echt groen is zou het ook een alg kunnen zijn ja.

Nou, ik heb je niet echt veel kunnen helpen hè, sorrie.
Ik weet 100% zeker dat dit geen terrarium hout is.Tja, echt groen???Ik kan dat eigenlijk ook niet goed zien.
Mea culpa

vincent
0-200
0-200

Bericht door vincent »

Ik ben nog maar net begonnen en me bak draait volledig heb wel alg maar wel mooi en totaal niet op me ruiten ofzo.
Misschien heeft het toch te maken met het hout zoals in een van de vorige berichten of eens die test doen met het erop spuiten?????

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

vincent schreef:Ik ben nog maar net begonnen en me bak draait volledig heb wel alg maar wel mooi en totaal niet op me ruiten ofzo.
Misschien heeft het toch te maken met het hout zoals in een van de vorige berichten of eens die test doen met het erop spuiten?????
Geen idee, maar ik vind het wel vreselijk, ben er helemaal niet blij mee.Dus vanmiddag algen preparaat gekocht, protalon-707.Het moet maar. :?
Mea culpa

vincent
0-200
0-200

Bericht door vincent »

Ik snap je reactie helemaal hoor.
Ja soms lijkt zulke maatregelen ook nodig als je alles hebt gedaan. zoals hier op de site staat beschreven.
Ik hoop dat het snel over is maar denk ook dat de bak tijd nodig heeft om dit te kunnen verwerken als je alles gedaan hebt. dan is dit misschien wel noodzakelijk.

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

vincent schreef:Ik snap je reactie helemaal hoor.
Ja soms lijkt zulke maatregelen ook nodig als je alles hebt gedaan. zoals hier op de site staat beschreven.
Ik hoop dat het snel over is maar denk ook dat de bak tijd nodig heeft om dit te kunnen verwerken als je alles gedaan hebt. dan is dit misschien wel noodzakelijk.
Ja hij heeft daarna wel even tijd nodig om bij te komen.Het is een kuur van 7 dagen... :cry: En nu zo groen als gras, door de vloeistof.Dan maar gelijk goed doen, dit preparaat moet ALLE algen bestrijden.Ik hoop het maar. :roll:
Mea culpa

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Alg op de ruiten is normaal. ;) Kan je gemakkelijk eraf halen met een oud (bank)pasje of een dot filterwatten :)

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Fabian schreef:Alg op de ruiten is normaal. ;) Kan je gemakkelijk eraf halen met een oud (bank)pasje of een dot filterwatten :)
Ja dat weet ik, dat heb ik al regelmatig moeten doen. Maar nu er ook draadald ontstaat moet ik toch echt iets gaan doen.
Mea culpa

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

er is iets met je verhoudingen niet in orden, een algen middel is hierbij niet de oplossing. Voor even is het weg maar zolang je op deze voet door blijft gaan zullen je algen waarschijnlijk gewoon terug komen.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
loes1963
200-400
200-400

Bericht door loes1963 »

Bertus schreef:er is iets met je verhoudingen niet in orden, een algen middel is hierbij niet de oplossing. Voor even is het weg maar zolang je op deze voet door blijft gaan zullen je algen waarschijnlijk gewoon terug komen.
Het vreemde van dit alles is , dat je veel op internet leest dat juist draadalg voorkomt in kwalitatief goed aquarium water.
Deze bak draait nu ongeveer 6 weken en vanaf het begin geef ik easy carbo 4 ml en sinds twee weken iedere dag 0.5 ml plantenvoeding...om de twee weken water ververst, ongeveer 50 liter. De test stripjes geven aan dat het water goed is. Mijn planten groeien hard en mijn mos ook. Het i voor mij een raadsel waar dit nu opeens vandaan komt.
Mea culpa

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Draad alg is vaak een gevolg van te lange belichting, breng de verlichting terug naar maximaal 10 uur en hou ook invallend licht buiten de verlichtings tijden zo veel mogelijk weg.

de test met easy carbo op roodwier (baardalg is een roodwier) is gevaarloos en je weet tenminste wel waar je aan toe bent.
Baardalg komt van uit tekorten.
voeg je ook nitraat en fosfaat toe ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0