Na vakantie bak een redelijke puinhoop. En nu?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Plaats reactie

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Na vakantie bak een redelijke puinhoop. En nu?

Bericht door karinD »

Even weer raad vragen voor wat wijsheid is.
Gister ben ik teruggekomen van vakantie. Ik verwachte een enorme puinhoop in mijn aquarium, maar dat valt me best nog wel mee. Maar toch heb ik wat vraagjes erover.

Het aquarium draait nu ruim 3 weken en ik ga vandaag of morgen, wanneer ik tijd heb, de waterwaardes weer meten. Als die goed zijn, komen eind deze week de eerste vissen erin. Dat zijn overigens niet de eerste bewoners van het aquarium, want ik heb al een stuk of wat slakjes gespot :lol:

Dit is zoals het er nu uitziet. De ramen beginnen erg wazig te worden door de algen maar voor het merendeel valt het me echt mee hoe het er nu uitziet.
Wat is verstandig voor de ramen. nu al schoonmaken van de alg, of daar nog even mee wachten tot vlak voor de vissen komen? Als ik ze nu helemaal schoonmaak, hebben de slakken misschien niks meer te eten?
Afbeelding

De bodem begint aardig vuil te worden door de bladafval waarschijnlijk.
Kan ik dat nu al opruimen, of kan ik beter wachten tot ik zeker weet dat de waterwaardes goed zijn?
Afbeelding

De Sessiflora doet het heel goed, alleen de planten onder het filter (uitstroom omlaag) worden een beetje bruinig. Wordt dit vanzelf beter?

De Bacopa is wel erg bruin geworden. ook zie ik er wat draadalg aanhangen. De vreemde witte strepen rechts in beeld, dat is waterstroom vanuit mijn filter ;)
Wat moet ik aan met de Bacopa. Nog even aankijken of vervangen?
Afbeelding

De Glossostigma is van onder ook flink bruin. Toch komt daar al mooi nieuw groen op. Maar dit is toch een kruipplant, hoe krijg ik deze omlaag, want hij gaat alleen maar de hoogte in. Moet ik daarvoor gewoon alleen maar mijn tweede lamp erbij plaatsen? Daarmee heb ik gewacht tot na de vakantie, tot nu dus.
Ook heb ik tot nu toe nog geen Co2 toegevoegd, daar ga ik morgen mee beginnen ion de vorm van Easy Carbo. Misschien ook een oorzaak dat hij omhoog groeit?
Moet ik verder nog wat met deze plant, omdat hij van onder zo bruin is?
Afbeelding

De Cryptocoryne's doen het redelijk goed. Ze zijn niet bruiner geworden dan voor de vakantie.
Wel zie ik (rechts in beeld) een heel kaal takje met alleen bovenin een paar blaadjes. Is dat de schuld van de slakken?
Afbeelding

En tot slot de Lobelia. Die leken voor de vakantie behoorlijk slecht te gaan, maar die komen heel goed bij. Ze zitten al vol met nieuwe bladeren :D
Afbeelding
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Rita M
1000+
1000+

Re: Na vakantie bak een redelijke puinhoop. En nu?

Bericht door Rita M »

Heeey welkom terug, lekker gehad?

Tja, je plantjes zijn aan het wennen aan een submers leventje en dan sneuvelen er vaak flink wat blaadjes, mooie is dat op die plekken veel nieuwe scheuten gaan komen later dus no worries hoor. Die glosso moet je echt steeds in de bodem duwen want die gaat anders inderdaad de lucht in. Glas kun je schoonmaken met een pluk filterwatten en maak je maar niet druk om die slakjes hoor, die redden het wel met wat er nog op de blaadjes zit. Van de bacopa kun je over een tijdje de bovenkanten afknippen, de onderkanten weg gooien en de nieuwe stekken (bovenkanten dus) terug planten, die zijn dan submers en zullen mooier en voller gaan groeien.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Dank je. De Bacopa gewoon laten staan dus tot de bovenkanten flink verder gegroeid zijn.
En die glossostigma, wat bedoel je precies met in de grond duwen? Bedoel je daarmee de onderkant, die bruin geworden is? Gaast dat niet rotten dan?
En de bodem, kan ik die al schoonzuigen?

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Glosso moet je zelf plat houden bedoel ik en steeds de nieuwe stengels een beetje onder de grond duwen zodat het weer verder kan kruipen en je bodem kun je zeker schoon maken hoor. Maar geen waterwissel doen tot je zeker weet dat je de piek hebt gehad.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ok, dan ga ik morgen aan de slag! Ik hoop dat ik vanmiddag nog even tijd heb om de waardes te meten.